این قسمت شامل اطلاعاتی مربوط به کالا یا خدمت خریداری شده یا تولید شده ی شرکت است که کاربر قادر خواهد بود با مراجعه به این منو آن را وارد سیستم کرده یا تغییرات لازم در خصوص این اقلام و دارایی ها انجام دهد.
فهرستی از موضوعات منوی مذکور به شرح زیر است:
• تبادلات
• انبارگردانی
• استعلامات و گزارش ها
• تغییرات
• قیمت گذاری و مخارج

الف) تبادلات

۱- جا به جایی مکانی کالای موجود
برای انتقال کالا بین فروشگاه ها و انبارها با انتخاب نوع انتقال که قبلاً تعریف کرده ایم (قسمت تغییرات، انواع تغییر مکان کالای موجود) و فراخوانی کالای مورد نظر از این قسمت استفاده می کنیم.
برای این کار در منوی جابجایی مکانی کالای موجود در کادر از مکان، نام مکانی مبدا جابجایی کالا را مشخص می کند و در کادر به مکان، باید نام مکان مقصد جابجایی کالا را مشخص نماید.
پس از تعیین تاریخ نوع انتقال را تعیین نموده و در جدول پایین باید نام کالای مورد نظر را انتخاب کند و در نهایت با انتخاب مقدار و انتخاب گزینه پردازش انتقال عمل جابجایی انجام می شود.

۲- ورود و خروج کالا
این قسمت برای موارد خاص بوده و در حالت کلی پس از خرید کالا مستقیماً در انبار یا فروشگاه مورد نظر ذخیر خواهد شد و نیاز به ورود مجدد کالا نخواهد بود. اما برای ایجاد اصلاحات در موجودی اقلام می توان از منوی اصلاحات کالای موجود این عمل را انجام داد.
برای انجام این عمل ابتدا مکان موجودی کالا را تعیین کرده بعد از تعیین تاریخ و مشخصه باید کالای مورد نظر را انتخاب و با تعیین مقدار و اضافه کردن مورد در لیست پردازش اصلاحات را انتخاب کرد.

ب) انبار گردانی

۱- ایجاد انبار گردانی
جهت ایجاد انبار گردانی جدید، پس از انتخاب نامی برای مورد انبار گردانی در تاریخ مورد نظر (مثلاً موجودی آخر دوره سال ۹۳) آیکونِ «اضافه کردن جدید» را فشار دهید. همچنین می توان مشخصات انبار گردانی را ویرایش و نیز آن را حذف نمود.

۲- ثبت گزارشات انبارگردانی
سپس با فراخوانی مرحله ی انبارگردانی و کالای مورد نظر مقدار شمارش شده را وارد کرده و آیکون «اضافه کردن جدید» را فشار دهید.

۳- گزارشات انبار گردانی
در این قسمت امکان رؤیت مراحل انبار گردانی و نمایش همزمان اختلافات فراهم می باشد.

ج) استعلامات و گزارش ها

در این بخش کاربر می تواند از موجودی کالا، سفارشات و … گزارشات دلخواه و متنوعی ایجاد کند.
۱- تغییر مکان اقلام کالای موجود:

کاربر با انتخاب کالای مورد نظر خود از تعداد تحویل کالای منتخب به مشتریان و همچنین تعداد دریافت کالای منتخب از عرضه کننده در انبار مشخص با ذکر تاریخ گزارش بگیرد همچنین در این بخش کاربر قادر خواهد بود تا موجودی فعلی کالای منتخب خود را مشاهده نماید.

۲- وضعیت کالای موجود:
کاربر با جستجو در فهرست کالا و انتخاب کالای مورد نظر خود می تواند به ترتیب تعداد موجودی، سطح سفارش مجدد (حداقل موجودی برای سفارش به عرضه کننده و یا تولید کالای منتخب)، درخواست (مقداری که برای مشتری فاکتور شده ولی موجودی برای تحویل کافی نیست)، موجود (ممکن است منفی باشد)، روی سفارش (مشتری از کالای منتخب سفارش داده است) را در تمامی انبارها و یا فروشگاه های خود مشاهده کند.

۳- فهرست اقلام و دارایی ها:
در این قسمت کاربر قادر خواهد بود لیست کلی از کالای شرکت همراه با کد، نام، دسته، قیمت تمام شده، قیمت فروش و موجودی کالا را مشاهده نماید همچنین این قابلیت در نرم افزار ایجاد شده تا کاربر با انتخاب آیکن انتهای هر فیلد به صورت نرم افزاری به سیستم سفارش کالای منتخب هدایت شود.
در ستون موجودی اگر قسمتی با رنگ قرمز مشاهده شود بیانگر این است که کالای مربوطه به حد سفارش مجدد (حداقل موجودی برای سفارش به عرضه کننده) رسیده و باید از آن کالا برای انبار خریداری شود و یا تولید شود.

۴- مشاهده پیشنهادات:
سیستم با توجه به داده های موجود پیشنهاد خرید و تأمین موجودی در انبار مورد نظر را می دهد که در این قسمت قابل مشاهده اند.

۵- استعلام تغییرات انبارها:
گزارش جابجایی کالای موجود در این قسمت قابل مشاهده است که از کدام محل بوده و نوع جابجایی چه بوده است.

۶- گزارش فروش کالا:
گزارشی جامع از فروش با قابلیت فیلتر کردن نسبت به محل فروش، بازه زمانی، کالای خاص و دسته کالا قابل دریافت می باشد. همچنین تعداد فروخته شده و مبلغ ریالی آن را نیز نمایش می دهد.

۷- گزارش های کالای موجود:
گزارشات جامع و مرتبط با دیگر بخش های نرم افزار قابل دسترسی هستند مثلاً در صورتی که کاربر نیاز به چاپ از لیست کالاها و یا گزارش جزئی از کالایی را داشته باشد با مراجعه به این قسمت و انتخاب تاریخ و فیلتر های دیگر لیست درخواستی را چاپ کند.

د) تغییرات

۱- تعریف مشخصات کالا:
نام مشخصه کالا را در این قسمت تعریف می کنیم یعنی کالا یا خدمت ما در چه دسته بندی یا گروه بندی هایی قابل بررسی و مقایسه است. به عنوان مثال در یک فروشگاه چرم می توان موارد ذیل را در این قسمت تعریف کرد:
گروه: کیف، کفش، پالتو و…
نوع: زنانه، مردانه، بچگانه و…
مدل: نام مدل یا یک کد مختص آن
کیفیت: چرم طبیعی، نیمه طبیعی، مصنوعی …

۲- مقدار دهی به مشخصات کالا
در این قسمت به عناوین قسمت قبل مقدار دهی انجام می شود. مثال آن قبلاً ذکر شد.
گروه: کیف، کفش، پالتو و…
نوع: زنانه، مردانه، بچگانه و…
مدل: نام مدل یا یک کد مختص آن
کیفیت: چرم طبیعی، نیمه طبیعی، مصنوعی …

۳- سطوح سفارش دوباره و مکان قرار گیری کالا
اگر بخواهیم از یک کالا در انبار یا فروشگاه مورد نظر به مقدار خاصی همیشه موجود داشته باشیم؛ در این قسمت با انتخاب کالا و مکان مورد نظر تعداد حداقل موجودی برای کالا را ثبت می کنیم به عبارت دیگر حداقل موجودی کالای مورد نظر را به ما هشدار می دهد.

۴- واحد اندازه گیری
واحد های اندازه گیری متناسب با کالا یا خدمت خود را اضافه نمایید.

۵- انواع تغییر مکان کالای موجود
ممکن است کالایی از یک فروشگاه به فروشگاه دیگری منتقل شود یا از انبار به فروشگاه و بالعکس علل و دلایل جابجایی در این قسمت قابل تعریف هستند. مثلاً به دلیل تأمین موجودی، مرجوعی جنس معیوب و … .

۶- مکان های کالای موجود
لیست فروشگاه ها و انبارها در این قسمت قابل تعریف و ویرایش هستند. یعنی کاربر باید با مراجعه به این قسمت تمامی مکان هایی که کالا در آن مکان ها موجود است اضافه کند (فروشگاه، انبار و …)
برای اضافه کردن کافی است اطلاعات مربوط به آن مکان را وارد کرد سپس با انتخاب اضافه کردن جدید مکان مورد نظر را به لیست مکان ها اضافه کرد.
برای ویرایش اطلاعات هر مکان با انتخاب آیکن مربوط به ویرایش و مشاهده اطلاعات مکان می توان اطلاعات مورد نظر را ویرایش کرد و با انتخاب به روز رسانی عمل ویرایش را به پایان رساند و اطلاعات مورد نظر را ذخیره کرد.

۷- دسته های اجناس
کاربر برای ایجاد دسته بندی در کالاها جهت جستجوی سریع تر می تواند در این منو آن را اضافه کند. برای اضافه کردن یک دسته ابتدا نام دسته کالا را مشخص می کند سپس برای هر کالایی که به این دسته اضافه می شود به صورت پیش فرض موارد نوع مالیات، نوع جنس و … را انتخاب می کند.

۸- بسته ی فروش
هرگاه بخواهیم ترکیبی از چند کالا را در یک بسته بندی و پکیج با یک کد به فروش برسانیم در این قسمت می توان اجزاء بسته را تعریف نمود.

۹- کد اقلام خارجی
اگر کالایی علاوه بر بارکد اولیه اختصاص داده شده در فرم تعریف کالا، داری بارکد دیگری باشد در این قسمت آن کالا را فراخوانی نموده و بارکد جدید (خارجی) را برای آن تعریف می کنیم.

۱۰- اقلام
پس از تکمیل تعاریفی که در قسمت های قبلی به آن اشاره شد مانند مشخصات و دسته بندی های کالا و … در این قسمت می توان کالای جدید را تعریف یا مشخصات آن را ویرایش نمود.

ه) قیمت گذاری و مخارج

۱- قیمت گذاری فروش
با فراخوانی کالای مورد نظر، قیمت فروش به همراه نوع فروش (جزئی، کلی، همکار) تعریف کنید.
قابل ذکر است در صورتی که قیمت برای دیگر انواع فروش در این قسمت تعریف نگردد نرم افزار به صورت پیش فرض از قسمت فروش/ انواع فروش، درصدی که تعریف شده است را ملاک عمل قرار می دهد..

۲- قیمت گذاری خرید
فرآیندی شبیه قیمت گذاری فروش دارد. پس از انتخاب کالای مورد نظر و عرضه کننده، قیمت را وارد کنید.

۳- به روز رسانی کالا
۴- مخارج استاندارد

قیمت تمام شده کالا را وارد کنید. به عنوان مثال اگر از یک نوع کالا مقداری از بین رفته یا معیوب شده قیمت کالاهای سالم گران تر خواهد بود . مثال دیگر اگر کالایی را در دو مرحله و با دو قیمت خرید کرده باشیم قیمت تمام شده میانگین قیمت خواهد بود.