مدیریت کسب و کار

با چالش ها و مشکلات شغل طلافروشی و جواهرفروشی آشنا شوید.

طلافروشی جزو مشاغلی است که اکثر ما به آن علاقمند هستیم و شاید بدمان نیاید که خودمان را در این حوزه کاری تصور کنیم. وجهه اجتماعی خوب و پتانسیل سود بالا از مزیت های مهم این شغل است. شغل طلافروشی در کنار مزیت های زیادی که دارد، با مشکلات و محدودیت هایی نیز مواجه است. بازار طلا همیشه در حال بروزرسانی است؛ تکنولوژی جدید، قوانین جدید و سلیقه های جدید همیشه در حال شکل گیری هستند و طلافروشان باید خودشان را با تغییرات بازار وفق دهند. در صورتی که مشکلات و چالش های طلافروشی را بدانید و با برنامه ریزی مناسب این چالش ها را مدیریت کنید، می توانید در این صنعت باقی بمانید و با رقبای کاری تان رقابت کنید.

در این مطلب مهم ترین چالش های شغل طلافروشی و جواهرفروشی را بررسی می کنیم.

راه اندازی و مدیریت طلافروشی

طلا و جواهر از گذشته تا کنون مورد علاقه بسیاری از انسان ها مخصوصا بانوان بوده است. حفظ ارزش طلا و سودآور بودن این کسب و کار، در کنار وجهه اجتماعی خوب این شغل باعث شده تا عده ای به فکر راه اندازی طلافروشی باشند.

طلافروشی می تواند در قالب فروشگاه حضوری و آنلاین راه اندازی شود. در طلا و جواهرفروشی ها می توان انواع زیورآلات طلا و جواهر با عیارهای مختلف را معامله کرد. همچنین در طلافروشی، انواع سکه، سنگ های قیمتی و طلای آب شده معامله می شود.
برای تاسیس طلافروشی نیازی به داشتن مدرک دانشگاهی ندارید. اما برای موفقیت در این شغل نیاز به دانش فنی در حوزه طلا و جواهر، توانایی مذاکره، بازاریابی قوی و قدرت ارتباط موثر با مشتری خواهید داشت.

برای فعالیت در حوزه طلافروشی باید مهارت های این شغل را یاد بگیرید. آشنایی با اصطلاحات حوزه طلا و جواهر، شناخت عیارهای طلا، شناخت ویژگی فلزات مختلف، شناخت انواع سنگ های قیمتی، شناخت سکه ها، توانایی وزن کردن طلا، توانایی تبدیل عیار طلا و… مواردی هستند که باید حتما آموزش ببینید. علاوه بر اطلاعات فنی، برای موفقیت در طلافروشی، بهتر است با اصول حسابداری، بازاریابی و روش های جذب مشتری آشنا باشید.

از مزایای شغل طلافروشی می توان به سرمایه گذاری با ارزش، کم ریسک بودن (از لحاظ کاهش ارزش سرمایه)، پتانسیل سود بالا، امکان ارتباط با مشتری، تنوع محصول و امکان توسعه کسب و کار اشاره کرد. اما این شغل مثل تمام مشاغل دیگر، خالی از ریسک نیست. در مسیر راه اندازی شغل طلافروشی و در مسیر کاری قطعا با چالش هایی مواجه می شوید. آشنا بودن با این چالش ها باعث می شود در برابر آن ها بهترین تصمیم گیری را انجام داده و بهترین واکنش را داشته باشید.

شناخت موانع و مشکلات طلافروشی
برای موفقیت در شغل طلافروشی، باید موانع و مشکلات طلافروشی را بدانید تا به خوبی با آن ها مقابله کنید.

بررسی مشکلات و چالش های طلافروشی

طلافروشی یک صنعت بدون دردسر نیست و موفقیت در این حوزه کاری، نیاز به کسب دانش، آگاهی و تجربه زیادی دارد. چالش های طلافروشی می توانند موانعی برای توسعه و رشد شما در این صنعت باشند. در صورتی که این چالش ها را بشناسید و با برنامه ریزی مناسب و استراتژی قوی، چالش ها را مدیریت کنید، قطعا می توانید در مسیر این شغل موفق شوید.

مهم ترین مشکلات طلافروشی عبارتند از:

نوسانات قیمتی

قیمت طلا در ایران تحت تأثیر عوامل مختلفی مثل عرضه و تقاضا، سیاست های مالی و اقتصادی، تغییرات سیاسی و تغییر قیمت ارز، نوسان پیدا می کند. افزایش قیمت طلا باعث کاهش تقاضا شده و کاهش تقاضا، باعث ضرر طلافروشی ها می شود. از طرفی افزایش قیمت طلا، هزینه های تأمین طلا مثل مواد اولیه، حمل و نقل طلا، هزینه تجهیزات و… را افزایش می دهد و این ها هزینه تولید و فروش طلا را تحت تاثیر قرار داده و سود طلافروشی را کاهش می دهند.

عدم حمایت از بازار طلا و جواهر

هر شغلی که راه اندازی می شود، برای موفقیت نیاز به بازار کار دارد. در صورتی که بازار کار مناسبی برای مشاغل فراهم نباشد، واحدهای کاری مجبور می شوند فعالیتشان را خاتمه دهند. با توجه به کاهش فروش طلا و جواهر در سال های اخیر، بسیاری از طلافروشی ها مجبور شده اند شغلشان را منحل کنند. از آن جایی که قوانین حمایتی خاصی برای مشاغل حوزه طلا وجود ندارد، ورشکستگی در صنف طلا بیش تر از قبل شده است.
افزایش تولید و فروش طلا، نیاز به برنامه ریزی و حمایت دولت دارد. با حمایت، می توان تولیدات را در بازار داخلی افزایش داد و صادرات طلا و جواهر را نیز به حداکثر رساند.

خرید سکه جهت سرمایه گذاری

با توجه به نوسانات بالای قیمت طلا و افزایش تورم و گرانی در کشور، قدرت خرید جواهرات در سال های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است. با توجه به کاهش ارزش پول ملی، مردم تلاش می کنند ارزش سرمایه شان را حفظ کنند و نقدینگی را در بخش هایی مثل سکه یا طلای آب شده سرمایه گذاری می کنند.
با توجه به اینکه در سکه و طلای آب شده اجرت و سود طلافروش به شدت کم است، خرید سکه در بلندمدت آسیب های زیادی به صنف جواهرفروشی وارد می کند. چرا که بخش مهمی از سود طلافروشی ها از ساخت و فروش زیورآلات است.

افزایش سرمایه گذاری روی سکه از مشکلات طلافروشی ها می باشد
با توجه به اینکه در سکه و طلای آب شده اجرت و سود طلافروش به شدت کم است، خرید سکه در بلندمدت آسیب های زیادی به صنف جواهرفروشی وارد می کند.

خرید نقره به جای طلا و جواهرات زینتی

قیمت بالای زیورآلات طلا باعث شده است علاقه به خرید طلا و جواهر کم شود و خانم ها به سراغ زیورآلات نقره و استیل بروند. خرید طلا و جواهر برای نوعروسان از گذشته جزو رسوم ایرانی ها بوده است؛ اما در حال حاضر بسیاری از نوعروسان طلا خریداری نمی کنند و یا به تکه های سبک، خرید اقتصادی تری انجام می دهند.

مالیات بالا از جمله مشکلات مهم طلافروشی ها

مالیات بالا یکی از مشکلات و چالش های طلافروشی است. صنف طلا و جواهر یکی از بالاترین منابع مالیاتی دولت است. مالیات دریافتی از طلافروشی ها بر اساس موجودی طلا و جواهر محاسبه می شود؛ در صورتی که طلای موجود، سرمایه و دارایی طلافروش است و مالیات باید بر اساس سود فروش اخذ شود.
متاسفانه با توجه به مالیات بالای طلافروشی، عده ای برای جلوگیری از مالیات بالا اجناسشان را بیمه نمی کنند و این مساله امنیت دارایی شان را به شدت کاهش می دهد.

مشکلات امنیتی طلافروشی ها

یکی از مهم ترین مشکلات طلافروشی ها، مساله امنیت پایین می باشد. صنعت طلا و جواهر از امنیت کافی (مشابه سایر کشورها) برخوردار نیست. سرقت های مداوم از طلافروشی ها گویای این مساله است. فعالان حوزه طلا و جواهر فروشی با خطراتی مثل دزدی، تعقیب و گریز و طلای تقلبی مواجهند.
با توجه به امنیت پایین در این شغل، بسیاری از طلافروشان به جای استخدام نیرو ترجیح می دهند شغلشان را به صورت خانوادگی اداره کنند. متأسفانه هیچ قانونی ارتباط بین تولیدکننده، بنکدار و فروشنده را تعریف نمی کند و زنجیره تأمین در حوزه طلا و جواهرات ناهماهنگ است.
محصولات طلا برای حمل نیاز به حفاظت و مراقبت زیادی دارند . این مساله باعث می شود که شغل طلا فروشی با هزینه هایی حمل و نقل سنگینی همراه باشد.

محدودیت های قانونی

قوانین و مقررات مربوط به خرید و فروش طلا محدودیت هایی برای طلافروشی ها ایجاد می کند. برخی از محدودیت ها شامل محدودیت های مالی، نیاز به مجوزهای مختلف، محدودیت های گمرکی، مقررات مالیاتی، بیمه و… می باشد. عدم رعایت این قوانین و مقررات می مشکلات قانونی برای طلافروشی ها به وجود بیاورد.

آسیب بدنی از جمله مشکلات شغل طلافروشی

آسیب های بدنی از چالش های شغل طلافروشی هستند. آسیب به ستون فقرات و آسیب های چشمی معمول ترین مواردی هستند که طلافروشان تجربه می کنند. اکثر طلافروشان در طول روز روی پا می ایستند و دائم روی میز کار خم می شوند. این موضوع در بلندمدت باعث واریس، آسیب به ستون فقرات و مهره های گردن می شود.

مشکلات مالی و مدیریتی

مدیریت مالی صحیح، مدیریت موجودی، حسابداری دقیق و جذب سرمایه مالی می تواند برای طلافروشی ها چالش هایی به همراه داشته باشد. ممکن است طلافروشی ها به دلیل مشکلات مالی با نقدینگی ناکافی مواجه باشند و نتوانند نیازهای عملیاتی شان را رفع کنند یا در پرداخت بدهی ها یا تامین منابع مالی برای توسعه و رشد دچار مشکل شوند.
از آنجایی که مشکلات مالی و مدیریتی می تواند به عملکرد طلافروشی ها آسیب برساند، بهتر است طلافروشان دانش خود را در زمینه مدیریت منابع مالی ارتقا دهند. استفاده از نرم افزارهای کاربردی حوزه طلا فروشی، می تواند در مدیریت موثر طلافروشی ها کمک کننده باشد. برای مثال نرم افزارهای CRM و ERP طلافروشی به شما در مدیریت فرایندهای طلافروشی و مدیریت مشتریان کمک می کنند.

رقابت شدید از مهم ترین مشکلات طلافروشی ها

طلافروشی جزو کسب و کارهایی است که در آن رقابت بسیار شدید است. برای اینکه بتوانید در چرخه رقابت باقی بمانید، باید به مشتریانتان خدمات بهتری ارائه دهید. به کار بردن استراتژی درست تخفیف دهی، بازاریابی اصولی، ارتباط موثر با مشتریان، مشتری مداری، استفاده از ابزارهای تکنولوژی مثل هوش مصنوعی، راه اندازی آنلاین شاپ طلا، استفاده از واقعیت مجازی، راه اندازی وب سایت طلافروشی و…، می تواند شما را نسبت به رقبایتان متمایز کند.

رقابت طلافروشی ها از مشکلات طلافروشی
طلافروشی ها باید برای حفظ رقابت پذیری و جذب مشتریان، استراتژی های مناسب را در نظر بگیرند.

نبود تسهیلات بانکی مختص صنف طلا

اکثر اصناف وام ها و تسهیلات مختص خودشان را دارند. برای مثال در بخش تولید، وام های بسیار خوبی به مشاغل تعلق می گیرد. اما طلافروشی در دسته مشاغل خدماتی دسته بندی شده و تسهیلات ارزنده ای ندارند. صاحبین کسب و کار حوزه طلا، مجبورند بر اساس گردش حساب یا سایر روش های دریافت وام، تسهیلات مورد نیازشان را دریافت کنند.

مشکل در تأمین مواد اولیه

طلافروشی ها برای تأمین مواد اولیه خود به تأمین کنندگان وابسته هستند. ممکن است مشکلاتی در ارتباط با تأمین کنندگان پیش بیاید. برای مثال تأخیر در تحویل، کیفیت نامطلوب محصولات یا موجود نبودن مواد اولیه از جمله این مشکلات هستند. بروز هر یک از این مشکلات می تواند باعث تأخیر در تولید و تحویل محصولات شود.

اعضای پاره وقت اتحادیه

اعضای اتحادیه طلا دو شغله اند و این موضوع باعث می شود این افراد زمان کافی برای راهکار دادن در این صنعت را نداشته باشند و فقط به امور جاری رسیدگی کنند. اکثر مدیران این حوزه در زمینه مدیریتی دانشی ندارند و تنها کارشناس طلا هستند.

تغییرات بازار و تغییر در فناوری

بازار طلا مشابه تمام صنایع دیگر، تحت تاثیر تکنولوژی است. بازار همیشه در حال تغییر است و طلافروش ها باید سریع تر به وضعیت بازار واکنش نشان دهند و خودشان را برای تغییرات آماده کنند. با توجه تغییرات فناوری، ممکن است لازم باشد سیستم ها و نرم افزارهایتان را بروز رسانی کنید. تغییر و بروزرسانی تجهیزات و ماشین آلات و نیاز به آموزش کارکنان، از الزامات تغییر بازار و فناوری در حوزه طلا و جواهر می باشد.

سرمایه اولیه زیاد از مهم ترین مشکلات طلافروشی ها

با توجه به قیمت بالای طلا، سرمایه اولیه زیادی برای خرید طلا و جواهر نیاز خواهید داشت. علاوه بر هزینه خرید طلا، سایر هزینه های راه اندازی طلافروشی نیز بالا است. هزینه دکور، هزینه تجهیزات امنیتی، خرید یا اجاره مغازه و… می تواند برای طلافروشان چالش ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا