مدیریت کسب و کارمنابع انسانی

معرفی شغل و شرح وظایف کارشناس ERP

شرکت هایی که سیستم ERP را پیاده سازی می کنند نیاز دارند تا نیروی کارشان را در این زمینه آموزش دهند. این شرکت ها معمولا در استخدام نیروی جدید به دنبال افرادی هستند که در زمینه ERP آموزش دیده یا کار کرده اند. در این مطلب درباره عنوان شغلی کارشناس ERP صحبت می کنیم. اینکه وظایف کارشناس استقرار ERP دقیقا چیست و برای اینکه به عنوان کارشناس ERP استخدام شویم نیاز به چه مهارت هایی داریم، موضوعاتی هستند که در ادامه درباره آن ها توضیح می دهیم.

کارشناس ERP چه کسی است؟

سیستم های ERP مجموعه ای از ماژول های نرم افزاری هستند که برای یکپارچه سازی منابع سازمانی به کار گرفته می شوند. این سیستم ها فرایندهای مالی، تولید و کیفیت، زنجیره تامین، فروش و منابع انسانی را در سازمان ها تسهیل می کنند.
ابزارهای ERP فرایندهای کسب و کار را ساده تر، دقیق تر و بهینه تر می کنند؛ اما استفاده از این ابزار نیاز به نیروی کاری متخصصی دارد که مفهوم ERP را به خوبی بدانند و توانایی کار با ابزارهای ERP را داشته باشند.

کارشناس ERP به فردی گفته می شود که توانایی استقرار و استفاده از نرم افزار ERP را دارد. سیستم ERP در حوزه های مختلفی از جمله تولید، صنعت و خدمات به کار گرفته می شود؛ بنابراین برای استخدام در حوزه ERP بهتر است به زمینه فعالیتی شرکت توجه داشته باشید. برای مثال کارشناس ERP یک شرکت مالی و کارشناس ERP یک شرکت تولید پلاستیک دانش تخصصی متفاوتی نیاز خواهند داشت.
هرچقدر دانش تخصصی کارشناس ای آر پی بیشتر باشد، بکارگیری ابزار ERP کارایی بالاتری خواهد داشت. مثلا کارشناسی که با مفاهیم حسابداری آشنایی کامل دارد، با فرم ها و گزارش های مربوط به دریافت و پرداخت، حقوق و دستمزد، انبار داری، تولیدی و بازرگانی و… ارتباط بهتری می گیرد.
کارشناس ERP باید نسبت به ماژول ها و نرم افزارهای ERP شناخت داشته باشد. اما به دلیل گستردگی دانش در این شغل و اینکه هر یک از کارشناسان ERP در یک حوزه خاص تخصص دارند، از چند کارشناس ERP در سازمان کمک گرفته می شود. کارشناس ERP حسابداری، کارشناس ERP بازرگانی، کارشناس ERP پشتیبانی، کارشناس ERP فروش و… چند مورد از عناوین کارشناسان ای آر پی در سازمان ها می باشند.

یک کارشناس ای آر پی فروش، باید بتواند به راحتی با مدیر فروش و کارفرما ارتباط برقرار کند و راهکارهای کاربردی درباره فرایندهای سازمانی فروش، روش اجرای نرم افزار و موارد مشابه ارائه دهد.

معرفی شغل کارشناس ERP
کارشناس ERP در زمینه مدیریت سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) تخصص دارد. این فرد معمولاً دارای دانش و تجربه در زمینه فرآیندها، فناوری اطلاعات، و مدیریت سازمانی است.

شاید لازم باشد که کارشناسان ERP هر بخش، کلاس های آموزشی برای سایر کارمندان برگزار کرده و دانش لازم برای کار با سیستم ERP را به دیگران نیز آموزش دهند. یکی از راه های شناسایی نیروی مستعد برای استخدام در زمینه کارشناس erp، توانایی آموزش دادن او به سایر همکاران است.
کارشناسان ERP می توانند به صورت تمام وقت یا نیمه وقت با سازمان همکاری کنند. استخدام کارشناس ERP معمولا به عنوان نیروی حضوری می باشد، اما ممکن است بتوانید درباره نحوه همکاری تان با سازمان به توافقات دیگری برسید.

کارشناسان ERP گاهی به استخدام شرکت هایی که سیستم ERP را خریداری کرده اند در می آیند؛ اما ممکن است گاهی اوقات شرکت های ارائه دهنده ERP نیز برای پشتیبانی مشتریانشان، متخصص ERP استخدام کنند.

وظایف کارشناس ERP کدامند؟

مهم ترین وظایف کارشناس ای آر پی سازمان شامل موارد زیر است:

تحلیل نیازمندی ها:

کارشناس ERP باید نیازمندی ها را مورد بررسی قرار دهد. او با کارمندان مختلف در سازمان مشاوره کرده و نیازهای سیستم را درک می کند تا سیستم ERP بر اساس نیازهای مهم سازمان پیکربندی شود.

طراحی سیستم:

کارشناس ERP بر اساس نیازمندی های سازمان ها سیستم ERP را طراحی می کنند. این افراد مسئول برنامه ریزی ساختار داده ها، فرآیندها، جریان کار، و تنظیمات سیستم هستند.

پیاده سازی و تنظیم:

کارشناس ERP سیستم را پیاده سازی کرده و تنظیمات لازم برای سازگاری با فرآیندهای سازمان را پیکربندی می کند. در این زمینه ممکن است نیاز به تنظیمات سفارشی، تعریف گروه ها، سطوح دسترسی و مدیریت تنظیمات امنیتی باشد.

آموزش و پشتیبانی:

کارشناس ERP به سایر همکاران آموزش های لازم در زمینه ERP را ارائه می دهد. او نقش مشاور را بر عهده دارد و به کاربران در استفاده از سیستم کمک می کند.

ارزیابی و بهبود:

کارشناس ERP به صورت مداوم عملکرد سیستم و فرآیندهای سازمان را ارزیابی کرده و در این رابطه بازخورد می دهد. او بهبودهای لازم را شناسایی می کند و تغییرات و بهبودهای کاربردی را در سیستم اعمال می کند.

از دیگر وظایف کارشناسان ERP می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجرای سیاست ها، رویه ها و استانداردهای مربوط به سیستم
  • تضمین امنیت سیستم
  • مدیریت سیستم ها و ارتقای آن ها
  • تدوین گزارش بر اساس داده های جمع آوری شده از سیستم
  • شرکت در جلسات پروژه که مدیر پروژه آن را برنامه ریزی می کند. در این جلسات کارشناس باید نظرات خودش در زمینه بهبود فرایندهای سیستم را با مدیران در میان بگذارد.
  • ارائه فرم ها و گزارش های کاربردی دوره ای، برای بهبود فرایندهای سازمان
وظایف کارشناس ERP
از وظایف متخصص ERP، ارائه گزارش های کاربردی دوره ای به مدیریت می باشد. این کار به بهبود فرایندهای سازمان کمک می کند.

مدیر ERP چه کسی است؟

تا اینجا با عنوان شغلی کارشناس ERP آشنا شدیم. اما فرصت شغلی خوب دیگر در سازمان ها مدیریت ERP است. مدیر ERP به عنوان مدیر برنامه ریزی منابع سازمان شناخته می شود. مدیران ERP تیمی از متخصصان ERP را رهبری کرده و راه حل های تجاری را از طریق سیستم های ERP طراحی و اجرا می کنند.

وظایف اصلی مدیر ERP شامل موارد زیر است:

  • تعریف پروژه و مدیریت پیشرفت پروژه
  • تشخیص مشکل، انجام تست های تشخیصی و رفع مشکلات سیستم
  • حذف یا افزودن ماژول ها و برنامه های ERP
  • ارائه آموزش کار با سیستم ERP به کارکنان سازمان
  • تعیین الزامات ERP
  • تهیه دستورالعمل های فنی و آموزشی

مدیران ERP باید تجربه کار در ERP و مدیریت پروژه یا مدیریت تجاری را داشته باشند. سایر مهارت های لازم برای فعالیت به عنوان مدیر ERP شامل دانش رایانش ابری و SaaS، بودجه بندی و پیش بینی، مهارت ارتباط، حل مساله، تفکر تحلیلی و رهبری است.

تاثیر کارشناس ERP  در بهره وری سیستم ERP
هرچقدر دانش تخصصی کارشناس ای آر پی بیشتر باشد، بکارگیری ابزار ERP کارایی بالاتری خواهد داشت.

مهارت های فنی و ارتباطی برای فعالیت در حوزه ERP کدامند؟

مهارت لازم و شرایط مهم برای استخدام کارشناس ERP شامل موارد زیر است:

  • دانش فنی در زمینه ERP
  • آشنایی با Workflow و فرآیندهای سازمانی
  • توانایی مشاهده، مستندسازی و تحلیل فرآیندهای سازمان
  • توانایی تحلیل سیستم
  • توانایی حل مسئله
  • توانایی بهبود و ارتقا مداوم فرآیندها
  • توانایی استقرار فرآیندهای بهینه شده
  • آشنایی با فرآیندهای زنجیره تامین، تولید و مالی
  • آشنایی با یکی از سیستم های نرم افزاری (فروش، تولید، خرید، انبار، مدیریت پروژه، مالی، خدمات پس از فروش و…)
  • مهارت ارتباطی قوی
  • توانایی کار گروهی
  • توانایی در آموزش ERP به سایر کارکنان
  • داشتن مدرک کارشناسی در یکی از رشته های مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر، مدیریت یا حسابداری

چطور می توانم به عنوان کارشناس ERP در سازمانی استخدام شوم؟

برای اینکه بتوانید در سازمانی به عنوان کارشناس ای آر پی استخدام شوید، مراحل زیر را طی کنید:

  • آموزش و یادگیری: ابتدا به دنبال منابع آموزشی مربوط به سیستم های ERP باشید. درک از فرآیندهای تولید، مالی، فروش، امور مشتریان، مدیریت محصول، لاجستیک و انبارداری مهم ترین مواردی هستند که باید درباره آنها بیاموزید. می توانید از دوره های آموزشی آنلاین، کتب مرجع و منابع آموزشی مجازی استفاده کنید. این کار به شما اجازه می دهد تا با مفاهیم و اصول عملکرد سیستم های ERP آشنا شوید.
  • اشتغال در پروژه ها: سعی کنید در پروژه های مرتبط با پیاده سازی سیستم های ERP شرکت کنید. می توانید در شرکت های مشاوره ای یا توسعه دهندگان نرم افزار ERP شروع به کار کنید. این کار به شما فرصت می دهد تا در محیط واقعی پیاده سازی ERP فعالیت کنید و تجربه عملی به دست آورید.
  • همکاری با تیم های ERP: اگر در سازمانی کار می کنید که قصد پیاده سازی یا بهبود سیستم ERP را دارد، تلاش کنید تا در تیم مربوطه حضور داشته باشید. همکاری با افرادی که در این حوزه تجربه دارند، کمک می کند که از دانش و تجربه آن ها بهره ببرید و خودتان را در حین پروژه پیشرفت دهید.
  • دریافت مدرک و گواهی: در صورت امکان، به دنبال دریافت مدارک و گواهی های مرتبط با سیستم های ERP باشید. برخی از شرکت ها و سازمان ها دوره های آموزشی و آزمون های معتبری برای صدور گواهی در این زمینه ارائه می دهند. این گواهی ها می توانند اعتبار و رزومه شما را تقویت کنند.
  • ارتباط با جامعه متخصصان: در جامعه حرفه ای مرتبط با سیستم های ERP شرکت کنید. در جلسات کارگاهی، همایش ها و گروه های کاربردی حضور پیدا کنید. حضور در این اجتماعات این فرصت را به شما می دهد تا با افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند آشنا شده و از تجارب و دانش آن ها بهره ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا