دانشنامهمدیریت کسب و کار

برندینگ چیست؟ مراحل ساخت یک برند موفق کدامند؟

تمام برندهای مطرح دنیا، روزی اصلا شناخته شده نبودند و کارشان را از صفر شروع کردند. بیش از 50 درصد مشتریان، ترجیح می دهند خریدشان را از برندهای شناخته شده انجام دهند؛ بنابراین اگر می خواهید در هر زمینه شغلی از رقبایتان جلو بیفتید، برندینگ بهترین قدم است. برند قوی و معتبر، فراتر از یک نام تجاری و لوگو است. برندسازی چند مرحله مشخص دارد که در این مطلب مراحل ساخت برند موفق را بررسی می کنیم.

برندینگ (برندسازی) چیست؟

رویای هر کسب و کاری این است که برای فروش محصولات، همیشه نیاز به اجرای کمپین های فروش نداشته باشد و مردم به صورت خودجوش و با میل، محصولات را خریداری کنند. درواقع اینکه بخشی از بازاریابی محصولات توسط مردم انجام شود و آن برند تمام هزینه هایش را صرف جذب مردم نکند، یک هدف ایده آل برای هر کسب و کاری است. برای رسیدن به این هدف، محصولات شما باید در ذهن مخاطب باقی بمانند و جایگاه ثابتی بین مردم داشته باشند. این موضوع با برندسازی اتفاق می افتد.

برندینگ (Branding) یا برندسازی فرایند ساخت و مدیریت یک برند است. برندینگ باعث می شود کسب و کار شما هویت منحصربفرد و شناخته شده ای پیدا کند. هدف اصلی برندینگ، ساختن یک تصویر مثبت و متمایز برای برند، اعتمادسازی و ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان است. همچنین برندینگ به شما کمک می کند تا از رقبایتان متمایز شوید.

برندسازی فرآیندی پیچیده است و به برنامه ریزی دقیق و حساب شده نیاز دارد؛ بنابراین یک برند شناخته شده و محبوب به عنوان مهم ترین دارایی و سرمایه کسب و کار در نظر گرفته می شود و ارتباط مستقیمی با موفقیت و میزان فروش آن کسب و کار دارد.

برند شدن یک شبه اتفاق نمی افتد و یک روند زمان بر است. بخش هایی از یک برند شامل نام تجاری، لوگو، تنوع محصولات، شعار، تبلیغات، لحن برخورد، طراحی محصول و بسته بندی است که در فرایند برندسازی باید روی خاص بودن این موارد تمرکز داشته باشید. برندینگ نه تنها برای شرکت ها و سازمان ها بلکه برای افراد نیز اهمیت دارد. افراد می توانند با ساختن یک برند شخصی قوی، در حرفه ای که فعالیت می کنند، متمایز و شناخته شوند و به ارتقا شغلی خود کمک کنند.

تعریف برندینگ کسب و کار
برندینگ تنها شامل طراحی لوگو و انتخاب نام برند نیست. برندینگ یک پروسه طولانی و پیچیده است که نیاز به هزینه و زمان زیادی دارد.

برندینگ چه اهمیتی در کسب وکار دارد؟

برندینگ در کسب و کارها اهمیت بسیار زیادی دارد و می تواند تأثیر قابل توجهی در موفقیت و رشد کسب و کار داشته باشد. در ادامه به برخی از اهمیت های برندینگ در کسب و کار اشاره می کنیم:

  • تفاوت سازی: در بازار رقابتی امروزی، تفاوت سازی از اهمیت بالایی برخوردار است. با ساخت یک برند متمایز و منحصر به فرد، می توانید از رقبا متمایز شده و در ذهن مشتریان جای بگیرید.
  • ایجاد اعتماد: برندینگ به شما کمک می کند اعتماد و اطمینان مشتریان را به دست بیاورید. با ساخت یک برند قوی و قابل اعتماد، مشتریان احساس می کنند که شما به محصولات یا خدمات خود اعتقاد دارید و می توانند روی شما حساب کنند.
  • ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان: برندینگ می تواند رابطه عاطفی خوبی بین برند و مشتری برقرار کند. با ساختن یک هویت منحصر به فرد و ارتباط برقرار کردن با ارزش ها و احساسات مشتریان، می توانید ارتباط عمیق تری با آن ها برقرار کنید.
  • ارزش افزوده: برندینگ به برند شما ارزش افزوده اضافه می کند و مشتریان حاضرند برای خرید از برند شما، هزینه بیش تری بپردازند.
  • معروفیت: با ساخت یک برند قوی، معروفیت کسب و کارتان افزایش می یابد. این به شما کمک می کند تا به عنوان رهبر صنعت در نظر گرفته شوید و مزیت رقابتی داشته باشید.
  • افزایش وفاداری مشتریان: برندینگ می تواند به افزایش وفاداری مشتریان منجر شود.
تعریف و کاربرد برندینگ کسب و کار
با برندسازی، شما مزیت رقابتی نسبت به کسب و کارهای مشابهتان به دست می آورید و می توانید ارتباط بلندمدتی با مشتریان تان برقرار کنید.

مراحل برندسازی کدامند؟

برندسازی 8 گام اساسی دارد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

1- هدف و ماموریت برندتان را مشخص کنید.

تمام برندهای مهم دنیا یک هدف مهم دارند که به برنامه هایشان جهت می دهد. بنابراین شما هم قبل از هر اقدامی باید هدفتان را مشخص کنید. به این فکر کنید که دلیل ایجاد کسب و کار شما چه بوده است؟ چه چیزی شما را از رقبایتان متمایز می کند؟ و چرا مخاطبان باید به شما توجه کنند؟ اگر جواب قاطع و مناسبی برای این سوالات داشته باشید، ایده های جذابی برای شعار، روش تبلیغاتی و لوگو برندتان خواهید داشت.
برای مثال هدف برند Nike تشویق همه به ورزش کردن است و با شعار “فقط انجامش بده” مخاطبانش را تحت تاثیر قرار می دهد. برای اینکه ماموریت تان را محقق کنید، باید مطمئن باشید که توانایی تحقق اهداف تان را دارید و گفته های شما در حد حرف و شعار باقی نمی مانند.

2- مخاطب هدفتان را مشخص کنید.

شما نمی توانید تمام مردم را مشتری خودتان بدانید و رضایت همه را جلب کنید. بهترین کار این است که بر روی قشر مشخصی از جامعه تمرکز کرده و به آنها خدمات بدهید. از خودتان بپرسید می خواهید چه افرادی مشتری تان باشند؟ پاسخ هر چه باشد، مراحل بعدی شما تا حد زیادی به آن مربوط می شود. تعیین مخاطب هدف به شما کمک می کند تا برندینگ و بازاریابی هدفمندی داشته باشید. جنسیت، سن، شغل، شیوه زندگی، علایق و ارزش های مخاطبین را به دقت تحلیل کنید تا بتوانید بهترین محصول و خدمات را برایشان در نظر بگیرید.

3- رقبایتان را شناسایی و تحلیل کنید.

به هیچ وجه قرار نیست از رقبا تقلید کنید، اما بررسی و آنالیز رقبا می تواند اطلاعات مفید و ایده های خوبی به شما بدهد. وقتی رقبا را تحلیل کنید، می فهمید که چه کارهایی باعث موفقیت و چه کارهایی باعث شکست شان شده است. رقبای اصلی تان را به دقت آنالیز کنید تا بفهمید کدام اقدامات شان تاثیرگذار بوده و کدام اقدامات بی اثر بوده اند.

نقاط قوت برند خودتان را کشف کنید و برای جذب مخاطب روی این موارد مانور دهید. داده های به دست آمده را در یک جدول دسته بندی کنید تا مقایسه اطلاعات ساده تر باشد. در تحلیل رقبا به نام و شعار برند، نحوه فعالیت در سایت یا شبکه های اجتماعی، قیمت محصول، بسته بندی محصول و… توجه کنید.

4- لحن برندتان را انتخاب کنید.

برای ساخت برند، لحن برندتان را مشخص کنید. لحن برند شما، به نوع تجارت تان بستگی دارد. لحن همچنین باید در سبک محصول، بسته بندی، انتخاب رنگ ها و… نیز رعایت شود. مشخص کنید که برای ارتباط با مشتری قرار است لحن دوستانه داشته باشید یا لحن رسمی را انتخاب می کنید. شوخ طبعی، پرقدرت بودن، جدی بودن، مهربان بودن و… نمونه هایی از استراتژی ارتباط گرفتن با مشتری هستند. داشتن لحنی متناسب با برند، در مطالب شبکه های اجتماعی و وبلاگ نویسی سایت نیز مهم است.

5- طراحی بصری برندتان را انجام دهید.

تا این قسمت هدف، استراتژی و حتی لحن برندتان را انتخاب کرده اید. حالا نوبت آن رسیده است تا طراحی بصری برندتان را انجام دهید. طراحی بصری برند شما، هویت برندتان است.

عناصر بصری در برندینگ
عناصر بصری در برندینگ

عناصر کلیدی در ساخت هویت برند شامل موارد زیر است:

  • نام: نام برند، هویت شما را در یک یا چند کلمه تعریف می کند و این دید را به مشتریان تان می دهد که شما چه کسی هستید. نام برند شما باید با استراتژی برندتان همسو باشد تا بیش ترین تاثیر را روی مخاطب بگذارد. نام برند باید متمایز، الهام بخش، به یادماندنی و خوش آوا باشد.
  • لوگو: همیشه تصاویر بهتر از نام ها به یاد می مانند. انتخاب یک لوگوی مناسب در برندینگ اهمیت ویژه ای دارد.
  • رنگ: رنگ یکی از عناصر مهم برند شما است. معمولا کسب و کارها از یک رنگ خاص برای برندشان استفاده می کنند تا وقتی مشتری رنگ موردنظر را می بیند، ناخودآگاه به برند خاصی فکر کند. رنگ ها احساسات خاصی را منتقل می کنند؛ پس حتما درباره روانشناسی رنگ ها تحقیق کنید
  • شعار تبلیغاتی: شعار تبلیغاتی یکی از مهم ترین عناصر برند است. شعار تبلیغاتی شما، کسب وکارتان را به سرعت در ذهن مشتری تداعی می کند. دقت داشته باشید که شعار برندتان با استراتژی برند همخوانی داشته باشد.
  • شکل محصول: یک روش آسان برای تمایز محصولتان از سایر رقبا، طرح و ظاهر محصولاتتان است. با کمی نوآوری می توانید محصولی تولید کنید که نسبت به اکثر افراد متفاوت باشد.
  • تایپوگرافی: علاوه بر شکل لوگو، فونتی که در برندتان استفاده می کنید از تاثیرگذاری بالایی برخوردار است. تایپوگرافی مکمل لوگو محصول می باشد.

6- بازاریابی و تبلیغات برند

تبلیغات یکی از بخش های جدایی ناپذیر برندسازی است. تا وقتی برندتان را تبلیغ نکنید، کسی از وجود آن مطلع نمی شود. امروزه روش های قدیمی تبلیغات و بازاریابی، جای خود را به بازاریابی الکترونیکی داده اند. از طریق تبلیغات می توانید برندتان را به مشتریان بالقوه معرفی کنید. البته انتخاب بهترین روش بازاریابی، به جزو مسئولیت ها و وظایف مدیر بازاریابی است. در حال حاضر بهترین روش های تبلیغات از طریق سئو سایت، بازاریابی محتوای وب سایت، بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک است.

7- برندتان را با تمام ابعاد کسب و کارتان ادغام کنید.

برند شما باید در هر چیزی که مشتری می بیند بازتاب داشته باشد. شخصیت برند شما نه تنها در محصول و بسته بندی اهمیت دارد، بلکه در محیط فروشگاه، رفتار کارکنان، وب سایت، صفحات اجتماعی و هرجای دیگر مهم است. از لوگو و پالت رنگی در بخش های کلیدی سایت و صفحات اجتماعی استفاده کنید. در استخدام نیرو، افرادی را انتخاب کنید که اهداف و رسالت برند شما را پیش ببرند و نماینده خوبی برای برندتان باشند.

8- یک داستان تاثیرگذار بسازید.

مردم به شنیدن داستان ها علاقه زیادی دارند؛ پس اگر داستان شکل گیری برندتان را به اشتراک بگذارید، شنوندگان زیادی خواهید داشت. داستان برندتان را از دیدگاهی تعریف کنید که به نظر مشتری جذاب است. داستان شما باید یک پیام کلیدی داشته باشد. این پیام باید نشان دهد که شما چه کسی هستید و چه خدماتی ارائه می دهید. این باعث می شود مشتریان بفهمند که چرا باید به برند شما اهمیت بدهند. با این کار همچنین می توانید رضایت مشتری را افزایش دهید.

مفهوم برندینگ شخصی

برندسازی شخصی (Personal Branding) یکی از انواع برندسازی می باشد. پرسونال برندینگ جهت معرفی، شهرت و توسعه یک فرد، گروه و یا یک سازمان انجام می شود. هر شخصی که دارای مهارت و استعداد خاصی است، می تواند برند شخصی خود را داشته باشد و از این طریق خود را به دیگران معرفی کند.
مراحل برندسازی شخصی تقریبا مشابه مراحل برندسازی کسب کار است. برند شخصی بر اساس مهارت ها، تخصص ها، ارزش ها، سبک زندگی و شخصیت فرد شکل می گیرد. این برند ممکن است شامل عواملی مثل نام، لوگو، شناسه بصری، صفات شخصیتی، سبک بیان، حساب کاربری در رسانه های اجتماعی و سایر عواملی باشد که تصویری متمایز و شناخته شده را در ذهن مردم ایجاد می کند.
برندینگ شخصی در زمینه هایی همچون ایجاد فرصت های شغلی و تأثیرگذاری در صنعت مورد نظر کاربرد دارد. همچنین، برند شخصی به فرد کمک می کند تا روابط بیش تری برقرار کند، فرصت های شغلی بهتری به دست آورد و به عنوان یک منبع قابل اعتماد و معتبر در نظر گرفته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا