مدیریت کسب و کار

برای تاسیس کفش فروشی چه باید کرد؟ (سرمایه اولیه، مدارک و شرایط و…)

کفش جزو نیازهای اصلی تمام اقشار محسوب می شود. افراد مختلف با هر سطح درآمدی که دارند، کم یا بیش کفش می خرند. بنابراین تاسیس کفش فروشی می تواند فرصت مناسبی برای راه اندازی شغل باشد. برای اینکه بتوانید در راه اندازی فروشگاه کفش موفق عمل کنید، باید مراحل تاسیس و مدیریت کفش فروشی را بدانید.
اگر می خواهید با مزایا و محدودیت های کفش فروشی آشنا شوید، خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنیم. در این مطلب مراحل تاسیس کفش فروشی را بررسی می کنیم و نکات مهم در راه اندازی فروشگاه کفش را توضیح می دهیم.

آشنایی با شغل کفش فروشی

کفش فروشی یک فرصت خوب برای راه اندازی شغل و کسب درآمد است. این شغل به شما اجازه می دهد تا در صنعت مد و پوشاک فعالیت کنید و با مشتریان مختلف در ارتباط باشید. از ویژگی های کفش فروشی می توان به این موارد اشاره کرد:

  • تنوع محصولات: صنعت کفش تنوع بسیار زیادی دارد. شما می توانید انواع کفش های مردانه، زنانه، بچگانه، ورزشی، رسمی و… را به مشتریان خود ارائه دهید. تنوع محصولات باعث می شود بتوانید بهترین حوزه برای فروش را انتخاب کنید.
  • بازار پررونق: صنعت کفش فروشی یکی از صنایع پررونق و پایدار است. همیشه تقاضایی برای کفش های مد روز و کلاسیک وجود دارد. همچنین، تغییر مد و سلایق مشتریان باعث می شود که در هر دوره فرصت های جدید فروش وجود داشته باشد.
  • تعامل با مشتریان: به عنوان فروشنده کفش، شما با مشتریان مختلف در ارتباط هستید. این تعامل شامل مشاوره درباره انتخاب کفش مناسب، ارائه اطلاعات فنی درباره محصولات و ایجاد رابطه دوستانه با مشتریان است. این تعامل باعث ایجاد رضایت در مشتری و خرید می شود.
  • ایجاد تجربه مثبت در خریدار: به عنوان فروشنده کفش، شما می توانید تجربه خرید مثبتی را برای مشتریان تان ایجاد کنید. با ارائه محصولات با کیفیت، مشاوره حرفه ای، خدمات پس از فروش و توجه به نیازها و سلایق مشتری، خریداران احساس رضایتمندی کرده و احتمالاً باز هم به فروشگاه شما مراجعه می کنند.
  • نداشتن تاریخ انقضا: مشاغلی که در صنف خوراک و لوازم بهداشتی قرار دارند، محصولات دارای تاریخ انقضا ارائه می دهند. این باعث می شود که در صورت به فروش نرفتن محصول، صاحب کسب و کار ضرر کند. خوشبختانه اجناس کیف و کفش تاریخ انقضا ندارند. اما باید دقت داشته باشید که اجناس مد روز معمولا بعد از مدتی از مد خارج می شوند. پس بهتر است تمام سرمایه تان را برای این اجناس در نظر نگیرید.
  • عدم نیاز به تجهیزات گران قیمت: کفش جزو کالاهایی است که قیمت معقولی داشته و تجهیزات گران قیمتی نیاز ندارد. برای مثال اگر راه اندازی کفش فروشی را با هزینه راه اندازی طلافروشی مقایسه کنیم، می بینیم که هم محصولات کفش و هم هزینه راه اندازی این شغل بسیار ارزان تر است. مشاغل تولیدی، فروشگاه مبل و فروشگاه های زیاد دیگری نسبت به فروشگاه کیف و کفش و لباس سرمایه بیش تری نیاز دارند.
  • عدم نیاز به تحصیلات بالا: راه اندازی کفش فروشی نیاز به مدرک دانشگاهی ندارد. اینکه اطلاعات خوبی درباره سایزبندی و جنس کفش داشته باشید و توانایی فروش و بازاریابی داشته باشید برای کسب تجربه و موفقیت تان کافی است.
  • امکان گسترش شغلی: به مرور زمان با افزایش سرمایه، گسترش فعالیت و بیش تر شدن تنوع کاری تان می توانید به گروه های هدف بیش تری خدمات بدهید و بازارتان را گسترده تر کنید.

مثل هر کسب و کار دیگری، شغل کفش فروشی نیز چالش های خاص خود را دارد. تغییرات سریع در صنعت مد، نیاز به سرمایه اولیه، نوسانات زیاد قیمت در بازار، رقابت بالا، به فروش نرفتن بعضی از سایزها، اجاره خیلی گران در مناطق خوب شهر و ریسک شکست، چالش های اصلی این شغل هستند.

به طور کلی شغل کفش فروشی می تواند یک فرصت خوب برای راه اندازی یک کسب و کار موفق باشد؛ اما برای موفقیت در این حوزه، شما باید بازار را به خوبی بشناسید، به کیفیت محصولات توجه کنید، خدمات برتر را ارائه دهید و با تغییرات روزمره در صنعت مد همراه باشید.

تاسیس کفش فروشی
کفش ها تنوع بسیار زیادی دارند. شما می توانید در زمینه کفش های زنانه، مردانه یا بچگانه فعالیت کنید.

شاخه های مختلف شغل کفش فروشی کدامند؟

فروش کفش به روش های مختلفی انجام می شود، بیایید قبل از توضیح مراحل تاسیس کفش فروشی، با انواع شاخه های کفش فروشی آشنا شویم.

  • مغازه کفش فروشی: در صورتی که می خواهید مغازه کفش فروشی داشته باشید، باید یک سری مراحل از جمله دریافت پروانه کسب، خرید کفش، اجاره مغازه، دکوراسیون و… را انجام دهید. در ادامه مراحل تاسیس کفش فروشی را به طور کامل توضیح می دهیم.
  • کفش فروشی اینترنتی: با رشد تکنولوژی و اینترنت، فروش آنلاین کفش نیز بسیار محبوب شده است. شما می توانید یک فروشگاه آنلاین بسازید و کفش های خود را از طریق وبسایت یا پلتفرم هایی مثل اینستاگرام و تلگرام به فروش برسانید. با اعتمادسازی و ارائه محصولات خاص، می توانید اعتماد و علاقه مشتری را جلب کنید.
  • فروش در بازارچه ها و نمایشگاه ها: شرکت در بازارچه ها و نمایشگاه ها، فرصتی به شما می دهد تا در محیطی غیررسمی و صمیمی با مشتریان تان در ارتباط باشید و آن ها را به خرید ترغیب کنید.
  • عمده فروشی کفش: عمده فروشان کفش ها را با تعداد بسیار زیاد از تولید کننده تهیه کرده و آن را به خرده فروشی های کفش می فروشند. مغازه کفش فروشی بعد از خرید کفش از عمده فروش، سود خود را روی قیمت کفش کشیده و سپس می فروشد.
  • همکاری با فروشگاه های دیگر: با توجه به قیمت بالای اجاره مغازه، ممکن است نتوانید مغازه خوبی را اجاره کنید. برای شروع کار می توانید با فروشگاه های دیگر از جمله فروشگاه های لباس فروشی همکاری کنید. در این حالت می توانید به عنوان تامین کننده کفش های خود را در کفش فروشی دیگر یا لباس فروشی قرار دهید و بعد از فروش، درصد مربوط به فروشگاه را پرداخت کنید. این روش فروش به صورت آنلاین هم رواج پیدا کرده است. پلتفرم هایی مثل دیجی کالا و باسلام، شرایطی را فراهم کرده اند تا بتوانید محصولات خود را از طریق این سایت ها به مشتریان بفروشید.

مراحل تاسیس کفش فروشی کدامند؟

راه اندازی هر شغلی با چالش هایی همراه است. اینکه مراحل تاسیس کفش فروشی را بدانید، به شما کمک می کند تا با چالش های مسیر آشنا شده و دید بهتری داشته باشید. در ادامه مراحل کلی تاسیس کفش فروشی را توضیح می دهیم تا با برنامه ریزی دقیق، این مراحل را طی کنید.

  1. بررسی بازار و برنامه ریزی
  2. آموزش در زمینه کفش فروشی
  3. انتخاب دسته شغلی مناسب
  4. تعیین مکان کفش فروشی
  5. تأمین سرمایه برای خرید کفش
  6. دریافت مجوزهای لازم و انجام امور اداری
  7. خرید کفش
  8. طراحی فروشگاه و دکور
  9. بازاریابی و تبلیغات
  10. مدیریت مالی و حسابداری
  11. استخدام و آموزش پرسنل

1- بررسی بازار و برنامه ریزی جهت تاسیس کفش فروشی

تصمیم گیری درباره راه اندازی شغل جدید بسیار حساس است. برای راه اندازی فروشگاه کفش فروشی حتما باید تحقیق گسترده ای انجام دهید. اینکه نیاز و تقاضای مشتریان چیست؟ رقبای شما چه ویژگی هایی دارند؟ چقدر سرمایه برای شروع کار لازم است؟ و اینکه کدام منطقه برای راه اندازی فروشگاه مناسب تر است، بخشی از سوالاتی هستند که باید با دقت تحلیل کنید.
برنامه ریزی کسب و کار، تعیین استراتژی بازاریابی، قیمت گذاری و مدیریت مالی مواردی هستند که در گام اول باید به آن ها فکر کنید. بعد از تعیین چشم انداز و هدف، چالش های مسیر را تحلیل کنید و برای اجرای برنامه هایتان جدول زمانی بسازید. طرح کسب و کار شما باید مکتوب باشد و از قبل برای هر مرحله از کار، خودتان را آماده کنید. در صورت نیاز می توانید برنامه را بررسی و اصلاح نمایید.

برنامه ریزی برای تاسیس کفش فروشی
برنامه ریزی کسب و کار، گام مهمی در راه اندازی شغل جدید می باشد.

2- آموزش در زمینه فروش کفش

برای اینکه بتوانید مشتریان را به خوبی راهنمایی کنید، باید اطلاعات دقیقی درباره کفش ها داشته باشید. باید بدانید که هر کفشی مناسب چه کاربردی است. همچنین شناخت متریال استفاده شده در کفش ها به شما کمک می کند تا کفش هایی با بالاترین کیفیت را از عمده فروش یا تولیدی تهیه کنید. تسلط به اصطلاحات حوزه کفش برای شما که قرار است در این صنف فعالیت کنید از واجبات است.
علاوه بر موارد فوق، مهارت برقراری ارتباط موثر با مشتری از موارد مهمی است که باید آموزش ببینید. در برخورد با مشتری همیشه صبور و خوش اخلاق باشید و مودبانه صحبت کنید. شما باید در انتخاب کفش ها خلاق باشید. سعی کنید سلیقه مشتریان را بشناسید و کفش های پرطرفدار و پرفروش را تهیه کنید. علاوه بر آموزش خودتان، باید کارمندانتان هم در زمینه انواع کفش اطلاعات خوبی داشته باشند. پس آموزش را در برنامه خود و نیروهایتان قرار دهید.

3- انتخاب دسته شغلی

قبل از شروع مراحل تاسیس کفش فروشی، باید درباره رده شغلی تان تصمیم بگیرید. انتخاب رده شغلی اهمیت زیادی دارد؛ چرا که مراحل بعدی از جمله سرمایه مورد نیاز، مجوزهای تاسیس و…، بسته به رده شغلی متفاوت خواهند بود. اگر می خواهید در حوزه فروش کفش فعالیت کنید، باید حتما نوع فعالیت مورد نظرتان را مشخص کرده و براساس آن، مراحل بعدی را طی کنید.
اگر قصد افتتاح مغازه یا گالری کفش فروشی را دارید، تصمیم بگیرید که چه نوع کفش هایی خواهید فروخت. کفش زنانه، مردانه، بچگانه، پارچه ای و کتان، چرم، اصل، کپی، ایرانی، خارجی، اسپورت، مجلسی و… انواع مختلفی از محصولات را شامل می شوند. پس حتما باید از قبل مشخص کنید که چه نوع محصولی مدنظرتان است و چه مشتریانی را مخاطب خود می دانید.
بر اساس شرایط شهر یا محله تان نیازسنجی کنید و ببینید با توجه به شرایط مالی مردم، چه نوع کفشی بهتر به فروش می رسد.

4- تعیین مکان کفش فروشی

قطعا می دانید که هرچقدر موقعیت مکانی فروشگاه شما بهتر باشد، میزان فروش تان هم بیش تر خواهد بود. اما با توجه به هزینه های سنگین خرید و اجاره مغازه، ممکن است نتوانید در بهترین بازارهای شهر مغازه بگیرید. در هر صورت سعی کنید مغازه تان را تا حد امکان در موقعیت مکانی شلوغ و پررفت و آمد تاسیس کنید. این موضوع علاوه بر بالابردن فروش، امنیت مغازه را نیز افزایش می دهد. دسترسی راحت یکی دیگر از مواردی است که در انتخاب محل مغازه یا گالری باید در نظر بگیرید.
اگر سرمایه کافی برای اجاره مغازه دارید، بهتر است مغازه بزرگ تری را اجاره کنید تا بتوانید تنوع بیشتری از کفش را در فروشگاه جای دهید. البته اگر سرمایه کمی هم دارید هیچ اشکالی ندارد. به مرور زمان و با بیش تر شدن سرمایه و تجربه تان، می توانید مغازه بزرگ تری بگیرید.

اهمیت موقعیت مکانی در تاسیس کفش فروشی
هرچقدر موقعیت مکانی فروشگاه شما بهتر باشد، میزان فروش تان هم بیش تر خواهد بود.

5- تأمین سرمایه برای خرید جنس و تاسیس کفش فروشی

بعد از برنامه ریزی کسب و کار و تحلیل بازار، نوبت به تامین سرمایه برای خرید کفش می رسد. در نظر داشته باشید که فروشگاه شما علاوه بر خرید کفش، هزینه های دیگری مثل رهن و اجاره مغازه، دکور مغازه، نرم افزار کفش فروشی و خرید سیستم امنیتی دارد که باید در برنامه ریزی تان لحاظ کنید. سرمایه لازم برای راه اندازی کفش فروشی بسته به متراژ و موقعیت فروشگاه، نوع کفش ها و بودجه بازاریابی و تبلیغات متفاوت خواهد بود. حقوق کارکنان، اجاره مغازه و هزینه آبونمان سایر هزینه هایی هستند که بعد از تاسیس باید هر ماه پرداخت کنید.

6- دریافت پروانه کسب مغازه کیف و کفش فروشی

برای ورود به هر واحد صنفی، لازم است تا جواز و پروانه مربوط به آن صنف را دریافت کنید. برای راه اندازی مغازه کفش فروشی، باید پروانه کسب کفش فروشی را از اتحادیه صنف کیف و کفش فروشان شهر یا استان تان دریافت کنید.
در گام اول برای دریافت پروانه کسب در سامانه ایرانیان اصناف ثبت نام کنید. سپس به اتحادیه مراجعه کنید و درخواست خود را به صورت کتبی ارائه دهید. بعد از آن مدارکی از شما درخواست می شود که باید ارائه دهید. این مدارک شامل کارت ملی و شناسنامه، عکس پرسنلی، گواهی پایان خدمت و یا کارت معافیت خدمت برای آقایان، آخرین مدرک تحصیلی، سند مغازه و یا اجاره نامه، گواهی عدم اعتیاد و گواهی عدم سوء پیشینه و… می باشد.
چند روز بعد از اینکه فرم های لازم را پر کرده و مدارک را تکمیل نمودید، بازرش از مغازه شما بازدید می کند و گزارشی به اتحادیه ارائه می دهد. پرونده در اتحادیه بررسی می شود و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، پروانه کسب شما صادر می شود.

تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت گواهی مالیاتی از اداره مالیات و همچنین گواهی گذراندن دوره آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در قالب دستورالعمل های آموزشی قانون نظام صنفی از گام های مهمی هستند که برای دریافت جواز کسب کفش فروشی باید طی کنید. گواهی صلاحیت فنی، کارت بهداشت، فیش واریزی هزینه عضویت به اتحادیه، فیش واریز مبالغی که باید پیش از راه اندازی پرداخت شوند مانند شهرداری، بیمه، دارایی، فیش بانکی واریزی به حساب مجمع امور صنفی و فیش پرداختی به حساب درآمدهای دولت، گام های بعدی برای دریافت پروانه هستند.
دریافت جواز کسب از ابتدای شروع درخواست تا زمان دریافت مجوز در صورت حاضر بودن استعلامات و مدارک 30 روز زمان می برد. این جواز برای سال اول یکساله صادر شده و بعد از آن هر پنج سال نیاز به تمدید دارد.

7- تأمین محصول

بعد از دریافت مجوزهای فعالیت، نوبت به خرید کفش می رسد. شما می توانید با تولیدکننده کفش یا عمده فروش وارد مذاکره شوید و اجناس مورد نیازتان را تهیه کنید. بررسی کیفیت و قیمت محصولات، مذاکره و تنظیم شرایط قراردادها از جمله وظایف این مرحله است.
بهتر است تمام سرمایه تان را یکجا خرید نکنید. مقداری از سرمایه درنظر گرفته شده برای خرید کفش را نگه دارید. قطعا بعد از خریدهای اولیه، سلیقه بازار را بهتر درک می کنید و می توانید اجناس با تقاضای بالا را بخرید.

8- طراحی فروشگاه و دکور

ظاهر فروشگاه شما و سبک اجناسی که می آورید، مشتریان شما را مشخص می کنند. دکوراسیون یکی از مهم ترین مراحل تاسیس کفش فروشی است. یکی از موارد مهم در دکوراسیون کفش فروشی، توجه به ویترین است. ویترین اولین چیزی است که مشتری می بیند و تصمیم می گیرد که وارد مغازه شما شود یا خیر. توجه به رنگ دکور، نورپردازی، سردر مغازه، پیشخوان مناسب و دسترسی راحت به کفش ها نیز پراهمیت است.
دکور فروشگاه شما باید با محدوده قیمتی کفش هایی که می فروشید تناسب داشته باشد. اگر کفش های شما از برندهای لوکس یا خارجی هستند یا از چرم طبیعی ساخته شده اند، بهتر است دکوراسیون گران قیمتی برای فروشگاه انتخاب کنید. اما اگر کفش های میان رده یا اقتصادی می فروشید، استفاده از دکور گران قیمت و لوکس کارایی ندارد. مشتری با دیدن دکور در نظر می گیرد که کفش های شما قیمت بالایی دارند، پس احتمالا وارد مغازه تان نخواهد شد. در این حالت بهتر است دکوری ساده و در عین حال زیبا انتخاب کنید. نورپردازی مناسب یکی دیگر از مواردی است که حتما باید در مرحله پیاده سازی دکور به آن توجه کنید.

طراحی دکوراسیون از مراحل حساس و مهم در تاسیس کفش فروشی است.
طراحی دکوراسیون از مراحل حساس و مهم در تاسیس کفش فروشی است.

9- بازاریابی و تبلیغات

استراتژی بازاریابی نقش بسیار مهمی در شناخته شدن کسب و کار شما دارد. پخش تراکت در خیابان های اطراف فروشگاه تان روش معمول و کاربردی برای تبلیغ است. ارائه تخفیف و جشنواره فروش و تبلیغ از طریق رسانه های اجتماعی روش های کاربردی دیگری برای تبلیغات هستند.
علاوه بر روش های مرسوم تبلیغات، ایجاد استراتژی بازاریابی منحصر به فرد می تواند کمک کند تا از رقبا متمایز شوید. بعضی کفش فروشی ها اقدام به راه اندازی پیج کاری اینستاگرام می نمایند تا فروش شان را در فضای اینترنت بیشتر کنند.
یکی از بهترین راه ها برای جذب مشتری، معرفی مشتریان قبلی شما است. به این روش تبلیغات، تبلیغ دهانی می گویند. با مشتریان تان خوش برخورد باشید و صادقانه به آن ها مشاوره خرید بدهید. این باعث تجربه خوب مشتری و افزایش وفاداری در مشتری می شود.

10- مدیریت مالی و حسابداری

بعد از تاسیس فروشگاه کفش، باید از روند کاری تان مطلع باشید تا بتوانید بهترین تصمیم ها را در مسیر کاری بگیرید. باید سیستمی را برای پیگیری و ثبت درآمدها، هزینه ها، موجودی و دیگر عملیات مالی راه اندازی کنید؛ پس ایجاد یک سیستم مدیریت مالی و حسابداری قوی برای کفش فروشی از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این منظور می توانید نرم افزار حسابداری مناسبی خریداری کنید. سیستم های ERP نیز در این زمینه می توانند مفید باشند. سیستم ERP از ماژول های مختلفی مثل ماژول حسابداری، بازاریابی، فروش و… تشکیل شده است. این ماژول ها یکپارچه سازی شده اند و در صورت توسعه کسب و کار و افتتاح شعبه های جدید، نرم افزار ERP در یکپارچگی اطلاعات شعب مختلف مفید خواهد بود.

نرم افزار ERP می تواند گزارش های ماهانه و فصلی متنوعی از عملکرد کسب و کارتان ارائه دهد. ماژول انبارداری در ثبت دقیق محصولات موجود در انبار و فروشگاه کارایی دارد. حتی از طریق این نرم افزار می توانید حضور و غیاب کارکنان و حقوق و دستمزد آن ها را نیز پیگیری کنید.
ثبت بدون محدودیت کالاها، امکان تعریف جرئیات کامل هر کالا، ثبت تصویر هر کالا، جستجوی سریع اقلام، صدور انواع فاکتور رسمی و پیش فاکتور، مدیریت انبارگردانی شرکت و ارائه انواع گزارش های حسابداری و مالیاتی به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه تنها چند مورد از قابلیت های ERP برای کسب و کار شما می باشد.

11- استخدام و آموزش پرسنل

استخدام کارکنان متخصص و متعهد در کفش فروشی اهمیت بسیار زیادی دارد. بسته به اندازه فروشگاهتان لازم است یک یا چند نفر نیروی فروش استخدام کنید. نیازمندی های شغلی را مشخص کرده و افرادی با تجربه و بااستعداد را استخدام کنید. همچنین، به آموزش کارکنان در زمینه محصولات کفش، مهارت های فروش، خدمات مشتریان و سایر جوانب مربوط به کسب و کار توجه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا