مدیریت کسب و کار

چگونه یک کفش فروشی آنلاین داشته باشیم؟ بایدها و نبایدها

امروزه تکنولوژی تاثیر خودش را در تمام ابعاد زندگی گذاشته است. دنیای کفش هم از این موضوع مستثنی نیست. در حال حاضر فروش اینترنتی کفش رواج زیادی پیدا کرده و تعداد کفش فروشی های آنلاین روز به روز بیش تر می شود. در صورتی که صاحب یک مغازه کفش فروشی هستید، یا اینکه می خواهید کسب و کار جدیدی را شروع کنید، پیشنهاد ما این است که به فکر فروشگاه کفش آنلاین باشید.
در این مطلب درباره مراحل راه اندازی کفش فروشی آنلاین توضیح می دهیم. همچنین بایدها و نبایدهای فروش کفش از طریق اینترنت را بررسی می کنیم.

فروشگاه اینترنتی کفش

امروزه خرید اینترنتی تا حد زیادی جای خرید از فروشگاه های سنتی و حضوری را گرفته است. افراد به جای رفتن به بازار، از طریق موبایل یا کامپیوتر فروشگاه های اینترنتی را بررسی کرده و خریدشان را انجام می دهند. بعد از خرید اینترنتی، ظرف چند روز محصول درب منزل به خریدار تحویل داده می شود.
اگر صاحب مغازه کفش فروشی هستید و می خواهید فروش تان را بیش تر کنید، پیشنهاد ما راه اندازی کفش فروشی اینترنتی است. در کفش فروشی آنلاین، مشتریان می توانند از طریق اینترنت و به صورت غیرحضوری از شما خرید کنند. با این روش تعداد مشتریان شما بیش تر شده و در نتیجه فروش تان افزایش پیدا می کند. از طرفی این نوع خرید برای مشتریان هم راحت تر است.

مفهوم کفش فروشی آنلاین

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی کفش چقدر است؟

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی کفش متغیر بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد. بسته به اینکه شما چه نوع کفشی می فروشید و چه مقدار کفش را خریده و انبار می کنید، سرمایه مورد نیازتان برای خرید محصول متفاوت خواهد بود. بهتر است قبل از راه اندازی فروشگاه اینترنتی کفش، یک برنامه کسب و کار دقیق تهیه کنید و تمامی هزینه ها را بررسی کنید.
در ادامه، برخی از هزینه های اصلی برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی کفش را بررسی می کنیم:

  • موجودی کالا: برای شروع فروشگاه اینترنتی کفش، شما نیاز به موجودی کالا دارید. اینکه چه مقدار جنس برای شروع بخرید، بستگی به استراتژی شما دارد و هزینه متفاوتی را می طلبد. اینکه خودتان کفش را تولید می کنید یا آن را از عمده فروشی می خرید، استراتژی متفاوتی می طلبد و هزینه متفاوتی دارد. طبیعتا اگر کفش را از برندهای معتبر خارجی خریداری کنید، سرمایه اولیه بیش تری نسبت به خرید از تولیدات داخلی دارید.
  • هزینه راه اندازی فروشگاه: بسته به اینکه از چه پلتفرمی برای ارائه محصولتان استفاده می کنید، هزینه ای برای انتشار محتوا پرداخت می کنید. اکثر افرادی که در طراحی سایت تجربه ای ندارند، راه اندازی سایت را به سایر افراد محول می کنند و بابت آن باید هزینه بپردازند.
  • بازاریابی و تبلیغات: برای جذب مشتری، باید در بازاریابی و تبلیغات سرمایه گذاری کنید. این شامل هزینه های مربوط به تبلیغات آنلاین، تبلیغ در رسانه های اجتماعی، بازاریابی محتوا و سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) است.
  • هزینه های عملیاتی: علاوه بر هزینه های اولیه، بسته به شرایط فردی تان یک سری هزینه ثانویه نیز خواهید داشت. اجاره محل انبار و دفتر و پرداخت دستمزد به کارمندان از جمله این موارد هستند.

مراحل راه اندازی کفش فروشی آنلاین چیست؟

برنامه ریزی و تحقیق

قبل از راه اندازی فروشگاه اینترنتی، باید برنامه ریزی دقیقی برای مسیر کار داشته باشید. به بررسی بازار و رقبا پرداخته و تقاضا و سلیقه مشتریان را بیابید. مشخص کردن اهداف به شما کمک می کند که قدم هایتان را پیدا کنید و در مسیر آن حرکت کنید. در تعیین بیزینس پلن، محدودیت ها و امتیازهایی که دارید را به خوبی تحلیل کنید.

انتخاب نوع کالا

یکی از گام های اولیه برای راه اندازی کفش فروشی آنلاین تصمیم گیری درباره نوع کفش است. شما قبل از هر چیزی باید زمینه کاری تان را مشخص کنید. ممکن است بخواهید تنها در حوزه کفش کودک فعالیت کنید. یا اینکه قصد داشته باشید به سراغ عرضه کفش های اسپرت از یک یا چند برند خاص بروید. حتی می توانید انتخاب کنید محدودیتی برای عرضه محصولات نداشته باشید و در همه زمینه ها فعالیت کنید.
نکته مهم این است که قبل از راه اندازی فروشگاه اینترنتی کفش، نوع محصولات تان را انتخاب کرده باشید. بررسی تقاضا و مدل های محبوب بازار، باعث می شود بهترین انتخاب را در این زمینه انجام دهید.

تأمین محصولات

برای شروع فروش، باید سازماندهی مناسبی در خصوص تأمین کالاها داشته باشید. این شامل برقراری ارتباط با تولیدکنندگان، عمده فروشان یا تامین کنندگان می باشد. با توزیع کننده وارد مذاکره شوید تا خریدتان را به بهترین نحو انجام دهید.

انتخاب روش فروش اینترنتی

برای فروش کیف و کفش آنلاین، نیاز به یک پلتفرم مناسب دارید. در نظر داشته باشید که وب سایت یا نرم افزار باید قابلیت ارائه اطلاعات کامل درباره محصولات، سیستم سبد خرید، روش پرداخت امن و سیستم مدیریت سفارشات را داشته باشد.
برای فروش آنلاین کفش می توانید از روش های مختلف استفاده کنید. بهترین روش ها برای فروش آنلاین کفش فروش از طریق شبکه های اجتماعی (مثل اینستاگرام یا روبیکا)، ساخت وب سایت فروشگاهی، وب سایت های مارکت پلیس (مثل دیجی کالا) یا کانال تلگرام هستند. در ادامه به طور کامل درباره روش های فروش اینترنتی توضیح می دهیم.

بهترین روش های کفش فروشی آنلاین
بهترین روش ها برای فروش آنلاین کفش فروش از طریق اینستاگرام، وب سایت فروشگاهی، وب سایت های مارکت پلیس و کانال تلگرام می باشد.

راه اندازی سیستم پرداخت

برای فروش آنلاین، باید یک سیستم پرداخت آنلاین راه اندازی کنید. این شامل انتخاب یک درگاه پرداخت امن است که به مشتریان امکان پرداخت آنلاین را بدهد. البته اگر وب سایت فروش ندارید احتمالا مجبور باشید از روش کارت به کارت و ارسال فیش واریز استفاده کنید.

بازاریابی و تبلیغات

برای جذب مشتریان و افزایش فروش، باید بازاریابی و تبلیغات انجام دهید. استفاده از روش های تبلیغاتی مثل تبلیغ در شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، بک لینک و یا ایجاد محتوای مناسب برای سایت، می تواند کمک کند تا فروشگاه شما به دید مشتریان بیش تری برسد.

مدیریت سفارشات و ارسال محصولات

برای راحتی مشتریان و مدیریت بهتر سفارشات، باید یک سیستم مدیریت سفارشات قوی راه اندازی کنید. این سیستم باید امکان ثبت و پیگیری سفارشات را داشته باشد و بتوانید محصولات را به آدرس مشتریان ارسال کنید. همچنین، برای ارسال موثر محصولات، همکاری با یک شرکت حمل و نقل معتبر را مدنظر قرار دهید.

استفاده از سیستم ERP در این زمینه کمک کننده خواهد بود. نرم افزار ERP امکاناتی برای مدیریت فرایندهای کسب و کار ارائه می دهد. البته در ابتدای مسیر، شاید خرید سیستم ERP به صرفه نباشد. اما با گسترش کار و زیاد شدن سفارشات و فرایندهای کاری، می توانید از این نرم افزار برای مدیریت بهتر فرایندها استفاده کنید.

پشتیبانی مشتریان

به مشتریان خود پشتیبانی مناسب و حرفه ای ارائه دهید. برای این منظور، می توانید ایمیل، تلفن و چت آنلاین را برای ارتباط با مشتریان فراهم کنید. به سوالات و مشکلات آن ها پاسخ دهید و سعی کنید تجربه خرید مطلوبی را برای آن ها فراهم کنید.

توسعه و بهبود

با توجه به بازخوردهای مشتریان و تجربه های خود، به دنبال راه های بهبود و توسعه فروشگاه خود باشید. به تحلیل داده های فروش، بازدیدکنندگان و رفتار مشتریان توجه کنید و تغییراتی در وبسایت، محصولات یا روش های بازاریابی ایجاد کنید.

روش های فروش اینترنتی کفش

برای فروش آنلاین کفش، به یکی از این 4 روش اقدام کنید:

  1. راه اندازی وب سایت فروش کفش
  2. فروش از طریق شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام
  3. فروش از طریق کانال تلگرام یا پیام رسان های مشابه
  4. سایت های واسط فروش

البته می توانید تمام این روش ها را به طور همزمان به کار بگیرید و از تمام ظرفیت های فروش استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که رشد صفحات شما، به میزان زمانی که برای آن می گذارید بستگی دارد.

وب سایت فروشگاهی

راه اندازی وب سایت فروشگاهی قطعا یکی از بهترین راه ها برای فروش آنلاین کفش است. این روش امن است و در آن مشتری با چند کلیک ساده می تواند به محصول مورد نظرش دست یابد. وب سایت فروشگاهی به سه روش طراحی با وردپرس، کدنویسی و ساخت سایت با فروشگاه سازها قابل اجرا هستند. اینکه کدام روش را برای پیاده سازی وب سایت استفاده کنید، به بزرگی کسب و کار شما و بودجه ای که برای پیاده سازی وب سایت در نظر گرفته اید بستگی دارد.

بعد از طراحی سایت و انتخاب نام مناسب برای دامنه، باید هاست خریداری کنید و سایت خود را به موتور جستجوی گوگل معرفی کنید. بعد از راه اندازی سایت نوبت به بارگزاری تصویر محصولات و کامل کردن توضیحات محصول می رسد. اتصال درگاه پرداخت مرحله مهم بعدی است که باید در نظر بگیرید. بهتر است دو یا سه درگاه پرداخت مطمئن در سایت ارائه دهید تا افراد به راحتی بتوانند در بستری امن پرداخت انجام دهند.
بعد از راه اندازی وب سایت، از سئو سایت و تبلیغات کلیکی برای دیده شدن وب سایت و افزایش ترافیک سایت استفاده کنید. همچنین با ارائه تخفیف به مناسبت های مختلف، می توانید مشتریان بیش تری را به سایتتان منتقل کنید.

در راه اندازی وب سایت فروشگاه کفش نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • از تصاویر باکیفیت و مختلف برای نشان دادن تمام ابعاد محصول استفاده کنید.
  • طراحی اصولی و کاربرپسند برای صفحات به کار بگیرید.
  • مشخصات و ویژگی های محصول را به طور کامل بیان کنید. ویژگی هایی مثل جنس رویه و زیره حتما ذکر شود. همچنین درباره سایزبندی کفش، رنگبندی، کاربری کفش و موارد مشابه توضیح دهید.
  • اطلاعات تکمیلی مثل تضمین اصالت کفش، ضمانت برگشت وجه، روش پست محصول و امکان تعویض یا عدم تعویض محصول را توضیح دهید.
  • دسته بندی های کاربردی و مختلفی در سایت قرار دهید تا مشتریان بتوانند به راحتی به محصول مورد نظرشان برسند.
  • امکان مقایسه محصولات ویژگی مفیدی برای کاربران است.

شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام

شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام، فضای بسیار خوبی برای فروش اینترنتی هستند. فرقی نمی کند که به فکر فروش اینترنتی طلا باشید، یا بخواهید از طریق اینستاگرام کیف و کفش بفروشید، این نرم افزار پتانسیل فروش محصولات زیادی را دارد. با تولید محتوای منظم و جذاب در اینستاگرام می توانید مشتریان زیادی پیدا کنید. علاوه بر اینستاگرام، اپلیکیشن روبیکا نیز پتانسیل خوبی برای فروش دارد.
برای اینکه در اینستاگرام دیده شوید و فروش خوبی داشته باشید، حتما ترندهای اینستاگرامی را دنبال کنید. استفاده از قابلیت ریلز، پاسخ دهی به کامنت ها و دایرکت ها، آموزش به مخاطبان، ارائه اطلاعات کاربردی درباره نگهداری از کفش و…، همگی در جذب فالور و افزایش فروش شما تاثیر دارند.
می توانید به صورت همزمان در هر دو بستر سایت و اینستاگرام فعالیت کنید. در این صورت مشتریان محصول شما را در پیج اینستاگرام می بینند و در صورت علاقه وارد لینک سایت شده و خریدشان را تکمیل می کنند.

کفش فروشی آنلاین در اینستاگرام
شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام، فضای بسیار خوبی برای فروش اینترنتی هستند.

کانال تلگرام

پیام رسان تلگرام بستر بسیار خوبی برای فروش آنلاین کفش است. تلگرام کاربران ایرانی بسیار زیادی دارد و قابلیت های گروه و کانال تلگرام، شرایط خوبی برای فروش اینترنتی ایجاد کرده اند. البته پیام رسان های ایرانی هم می توانند پتانسیل فروش خوبی داشته باشند.
برای فروش کفش از طریق تلگرام کافی ست یک کانال تلگرام ایجاد کنید و عکس و مشخصات محصول تان را در آن بارگزاری کنید. با گذاشتن آیدی تلگرام مشتریان می توانند به دایرکت شما مراجعه کرده و سفارش شان را ثبت کنند. البته استفاده از ربات و ایجاد لینک خرید اختصاصی برای هر محصول نیز راهکار خوبی برای تکمیل خرید است.
برای اینکه بتوانید اعتماد مشتری را جلب کنید بهتر است برای فعالیت تان برنامه ریزی دقیقی داشته باشد. انتشار پیام رضایت مشتریان قبلی نیز می تواند در جلب توجه و اعتماد اعضای کانال موثر باشد.

سایت های واسط (مارکت پلیس)

عده زیادی از افراد، خریدهایشان را از طریق سایت های واسط معروف انجام می دهند. در مارکت پلیس ها (سایت های واسط)، فروشندگان مختلف کالاها جمع می شوند و به صورت رقابتی محصولات خود را می فروشند. پلتفرم های واسط مثل دیجی کالا و باسلام فضایی را فراهم کرده اند تا کسب و کارها محصولاتشان را معرفی کنند. به ازای هر فروشی که از طریق سایت واسط داشته باشید، باید کمیسیون بپردازید.
روش کار در Market Placeها ساده است؛ تنها کافی ست یک حساب کاربری در این پلتفرم ها برای خودتان ایجاد کنید و محصولات را به همراه تصویر و اطلاعات شان وارد کنید و منتظر مشتری بمانید.

مزایای راه اندازی کفش فروشی آنلاین

مزایای فروش اینترنتی کفش برای صاحبین کسب و کار

  • در فروشگاه های اینترنتی نیازی به اجاره یا خرید مغازه ندارید. تنها کافی ست مکانی را برای انبار محصولاتتان درنظر بگیرید. با توجه به هزینه های سرسام آور اجاره مغازه، این موضوع یک مزیت کلیدی برای کسب و کارهای آنلاین محسوب می شود. علاوه بر هزینه های اصلی مثل اجاره مغازه، دکور و…، هزینه های جانبی مثل قبوض یا دستمزد پرسنل را نیز نخواهید داشت.
  • در فروش اینترنتی، در هر نقطه ای از کشور که باشید می توانید با مشتریان ارتباط بگیرید و سفارشات آن ها را پیگیری کنید.
  • مشتریان شما به یک شهر یا منطقه خاص محدود نمی شوند. در فروش آنلاین کفش، جامعه آماری شما کل مردم کشور هستند.
  • بودن در فضای آنلاین باعث می شود از تغییرات بازار و نیازهای مشتریان مطلع باشید و به نیازهای آن ها پاسخ دهید. این انعطاف پذیری باعث می شود در محیط رقابتی پیشی بگیرید.
  • در این روش به بازار هدفتان همیشه دسترسی دارید و می توانید استراتژی های بازاریابی هدفمند را اجرا کنید.

مزایای کفش فروشی آنلاین برای مشتریان

  • دسترسی آسان: با فروش اینترنتی کفش، مشتریان می توانند به راحتی و با دسترسی آسان، محصولات موردنظر خود را خریداری کنند. در این صورت نیازی به مراجعه حضوری نیست و افراد می توانند در هر زمانی که می خواهند، خرید کنند.
  • گستردگی انتخاب: با فروشگاه آنلاین کفش، مشتریان به انواع و اقسام محصولات و برندهای مختلف دسترسی دارند. آن ها می توانند بین طیف وسیعی از کفش ها و سبک ها انتخاب کرده و محصول موردنظرشان را پیدا کنند.
  • صرفه جویی در زمان و انرژی: خرید اینترنتی کفش به مشتریان امکان می دهد تا در وقت و انرژی شان صرفه جویی کنند. آن ها نیازی به استفاده از وسایل نقلیه ندارند و می توانند به راحتی از خانه یا محل کار خود، خریدشان را انجام دهند.
  • اطلاع از تخفیف ها و پیشنهادهای ویژه: در فروشگاه های آنلاین کفش، معمولاً تخفیف ها و پیشنهادهای ویژه ای برای مشتریان ارائه می شود. این می تواند شامل تخفیف های فصلی، کوپن های تخفیف یا پیشنهادهای ویژه برای خرید بیشتر باشد. مشتریان می توانند از این تخفیف ها بهره ببرند و هزینه خرید خود را کاهش دهند.
  • امکان مقایسه قیمت: مشتریان می توانند قیمت ها را با یکدیگر مقایسه کنند و بهترین قیمت را برای محصول موردنظرشان پیدا کنند. آن ها می توانند از ابزارهای جستجو و فیلترها استفاده کرده و به سادگی قیمت ها، ویژگی ها و مشخصات محصولات را مقایسه کنند.
  • ارائه اطلاعات کامل: در فروشگاه های آنلاین کفش، مشتریان می توانند به اطلاعات کامل هر کفش دسترسی پیدا کنند. این اطلاعات می تواند شامل جزئیات فنی، ویژگی ها، اندازه ها، جنس و رنگ برخی از محصولات باشد.
  • مطالعه نظرات مشتریان: بسیاری از فروشگاه های آنلاین کفش، نظرات مشتریان را منتشر می کنند. این نظرات می توانند به مشتریان در تصمیم گیری و درک بهتر از کیفیت محصول کمک کنند.
کانال تلگرام از بهترین فضاها برای کفش فروشی آنلاین

راه های افزایش فروش آنلاین کفش

عوامل مختلفی در افزایش فروش اینترنتی تاثیر دارند. در ادامه مهم ترین نکات افزایش فروش را بررسی می کنیم.

  • مزایای رقابتی کسب و کارتان را بیابید و چند مزیت رقابتی را در کار اعمال کنید.
  • از روش های مختلفی برای فروش اینترنتی استفاده کنید.
  • نقاط ضعف و قوت کارتان را بیابید و بر روی آن تمرکز کنید.
  • مشخص کنید که چه بخشی از بازار را هدف قرار داده اید. بهتر است در یک یا دو زمینه فروش کفش زنانه، مردانه، بچگانه، کفش گران قیمت، میان قیمت، ارزان قیمت یا… فعالیت کنید.
  • برای اینکه مخاطبین تان رشد کنند و بیش تر در دید جامعه هدف باشید، تبلیغات را فراموش نکنید. روش هایی مثل تبلیغ در سایت های پربازدید و تبلیغ در شبکه های اجتماعی می توانند در فروش و دیده شدن کسب و کار شما کمک کننده باشند.
  • به جز تبلیغ در گوگل، با تولید محتوا و بهینه سازی سایت نزد موتورهای جستجو (سئو) می توانید در بین نتایج گوگل قرار بگیرید.
  • تبلیغ از طریق اینفلوئنسرها یکی از روش های نسبتا جدید و پربازده تبلیغات می باشد. اینفلوئنسرهای زیادی در زمینه لباس و کیف و کفش تبلیغات انجام می دهند که با کمی تحقیق می توانید پربازده ترین آن ها را بیابید.
  • ارسال پیامک های شخصی سازی شده به مشتری، ارسال پیام های قدردانی از خرید و اطلاع رسانی درباره محصولات جدید، تخفیف ها و جشنواره ها، راه های حفظ وفاداری و افزایش رضایت مشتریان هستند
  • انتخاب نام مناسب در رشد برند و جلب اعتماد مشتری تاثیر زیادی دارد. سعی کنید نامی را برای فروشگاه تان انتخاب کنید که مرتبط با کسب و کار باشد و تاثیر مثبتی در ذهن مشتری بگذارد.
  • داشتن مجوزهای رسمی باعث جلب اعتماد مشتری می شود. اگر سایت فروشگاهی دارید دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا همان اینماد توصیه می شود.
  • اگر در شبکه های اجتماعی فعالیت دارید، محتوای چالشی و ویدئوهای ترند را جدی بگیرید. با استفاده از این ویدئوها می توانید بازدیدهای میلیونی بگیرید.
  • کسب و کارهای مشابه (خارجی و ایرانی) در زمینه فروش کفش را بررسی کنید و از تولید محتوای آن ها ایده برداری کنید.
  • ارتباط با مشتریان ناراضی یکی از موارد مهمی است که باید حتما به آن بپردازید. از طریق فرم های نظرسنجی می توانید از نظرات مشتریان وب سایت تان آگاه شوید. همچنین در اینستاگرام با قراردادن فرم های پرسش و پاسخ یا چندگزینه ای، از نظرات مشتریان تان مطلع شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا