مدیریت کسب و کار

رقابت در کسب و کار چگونه است؟ تحلیل رقبا را چگونه باید انجام داد؟

مهم نیست کسب و کار شما در چه حوزه ‌ای بوده و از چه حرفه ‌ای کسب درآمد می‌کنید. امروزه رقابت در هر عرصه ‌ای بسیار سخت و تنگاتنگ است و تمامی کسب و کارها به نحوی درگیر رقابت هستند. مهم ترین هدف رقابت، ارائه خدمات بهتر و با کیفیت ‌تر به مشتریان جهت سودآوری بیشتر است. رقابت سالم می ‌تواند باعث رشد و شکوفایی بسیاری از کسب و کارها شود. هر مجموعه ‌ای در تلاش است تا با کسب دانش و تجربه بیشتر و ارائه خدمات بهتر، مشتریان بیشتری را به کسب و کار خود جذب کند و این موضوع در مقیاس ‌های بسیار وسیع باعث رونق اقتصادی کشورها نیز می ‌شود. اما رقابت در کسب و کار به چه صورتی است و رقبا برای تحلیل یکدیگر بایستی چگونه عمل کنند؟ برای دستیابی به پاسخ این سوالات در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

رقابت در کسب و کار چگونه است؟

رقابت در هر کسب و کاری وجود دارد و این موضوع یک امر غیرقابل اجتناب است. در واقع همه افرادی که به نحوی در حال ارائه خدمات به مشتریان هستند، وارد میدان رقابت می ‌شوند. خواه این میدان کوچک باشد یا بزرگ، به هر حال هر مجموعه‌ ای در تلاش است تا پیروز این میدان باشد. همه ما حس رقابت و تمایل به پیروز شدن را به شکل‌ های مختلفی تجربه کرده ‌ایم. اما فضای رقابت در کسب و کار شاید کمی متفاوت باشد.

تمامی کسب و کارها، جلب رضایت و نظر مشتریان را هدف و اولویت اصلی خود قرار می ‌دهند. هر مجموعه ‌ای در تلاش است تا با کمرنگ کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خودريال توجه بیشتری را به سوی خود جلب کند. همانطور که اشاره کردیم بخش مهمی از رشد و پیشرفت کسب و کارها به نحوه رقابت آن ها با یکدیگر مربوط می‌ شود.

هرچه این رقابت سالم‌ تر و اصولی‌ تر پیش رود، امید بیشتری به بهبود وضعیت بازار خواهد بود. در خصوص رقابت در کسب و کارهای مختلف، هر مجموعه اهداف خاصی را دنبال می‌کند. از مهم ‌ترین اهداف رقابت می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد و توسعه کسب و کار
  • جلب نظر مشتریان و جذب آن ها به مجموعه خود
  • افزایش اعتبار برند و دستیابی به شهرت بیشتر در بازار
  • افزایش فروش محصولات و خدمات و به دست آوردن سود بیشتر
  • به دست گرفتن بازار هدف
  • بهبود وضعیت و جایگاه خود در بازار
  • سبقت گرفتن از دیگر رقبا و دستیابی به جایگاه برتر در کسب و کار خود
رقابت در کسب و کار

 کسب و کارها در چه مواردی با یکدیگر رقابت می‌کنند؟

هر کسب و کاری با توجه به اهداف بلند مدتی که برای مجموعه و سازمان خود در نظر گرفته، در موارد خاصی با دیگر مجموعه‌ ها به رقابت می ‌پردازد. این رقابت قطعاً سرعت رشد و بهره ‌وری سازمان ‌ها را افزایش می ‌دهد و به شکل چشمگیری نیز باعث افزایش رضایت مشتریان می‌ شود. اما در این بخش می‌خواهیم ببینیم رقابت در کسب و کار در چه مواردی انجام می ‌شود؟

رقابت در کیفیت

رقابت در کیفیت

کیفیت، یکی از مهم ‌ترین و اساسی ‌ترین پایه ‌های رقابت در کسب و کارهای مختلف است. هر مجموعه ‌ای که به نحوی کالا، محصول یا خدمت خاصی را به مشتریان ارائه می‌کند، به دنبال این است که با افزایش کیفیت خدمات، توجه و نظر بیشتری را از سوی مشتریان به سمت خود جلب نماید. برای رقابت در کیفیت بایستی روز به روز خدمات و محصولات بهتری را در اختیار مشتریان قرار دهید. به گونه ‌ای که آن ها اطمینان حاصل کنند شما یک سر و گردن از دیگر رقبا بالاتر هستید.

رقابت در قیمت

رقابت در قیمت

برخی از سازمان ‌ها و کسب و کارها برای حمایت از مصرف کنندگان، محصولاتی با کیفیت مشابه اما با قیمت مناسب تر از قیمت شرکت های رقیب به مشتریان ارائه می‌کنند. در صورتی که شرکت ‌ها محصولاتی با کیفیت بالا و قابل قبول به مشتریان ارائه دهند و برای این خدمات و محصولات، قیمت مناسب و مطابق با جیب مشتریان در نظر بگیرند، قطعاً پیروز میدان رقابت خواهند بود.

رقابت در برند

رقابت در برند یا نام تجاری

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، رقابت سالم می ‌تواند نهایتاً به افزایش اعتبار شرکت ‌ها و کسب و کارها بینجامد. شما برای اینکه بتوانید در بازار جهانی به جایگاه قابل قبولی دست پیدا کنید، لازم است برند یا نام تجاری خود را در میان رقبا پررنگ کنید. به این شکل مشتریان نام شرکت یا سازمان شما را برای همیشه به خاطر خواهند سپرد.

رقابت در مشتری

رقابت در مشتری مداری

مبحث مشتری مداری موضوع بسیار مهم و کلیدی در فضای رقابت کسب و کارهاست. هر مجموعه ‌ای که بتواند برخوردی حرفه ‌ای و مشتری پسندانه ‌تر داشته باشد، قطعاً جایگاهی ویژه در ذهن و قلب مشتریان خواهد داشت. بسیاری از کسب و کارها در این مورد با یکدیگر به رقابت می ‌پردازند.

تحلیل رقبا را چگونه باید انجام داد؟

تحلیل رقبا در کسب و کار

تا اینجا به اهمیت رقابت در کسب و کارها پی بردیم. رقابت سخت و تنگاتنگ، در عین حال که شرکت ‌ها و سازمان‌ ها را با چالش ‌های مختلفی روبرو می‌کند، می ‌تواند باعث رشد، خلاقیت و در نهایت سودآوری بیشتر آن ها شود. اما افرادی می‌ توانند در فضای رقابت حرفی برای گفتن داشته باشند که بتوانند به درستی رقبای خود را تحلیل کنند.

تحلیل رقبا به این معنی است که شما با استفاده از یک سری امکانات، به بررسی و ارزیابی نقاط ضعف و نقاط قوت رقبای خود بپردازید و نحوه رفتار و عملکرد آن ها را در بازار بسنجید. این تحلیل هر چقدر دقیق ‌تر و موشکافانه ‌تر انجام شود، اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار خواهد داد و دید شما را نسبت به وضعیت رقبا در بازار روشن ‌تر خواهد کرد.

زمانی که به شناخت خوبی از رقبای خود برسید، می توانید تصمیم گیری‌ های جدیدی داشته باشید و بر اساس اطلاعات به دست آمده، فرصت ها و تهدیدهای پیش رو را به خوبی شناسایی کنید. پس می ‌توان گفت برای موفق شدن در هر کسب و کاری، تحلیل رقبا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر کسب و کار شما در فضای آنلاین است، می ‌توانید به کمک یک سری وب سایت‌ ها و برنامه ‌های کاربردی، تحلیل رقبا را به شکلی کاملاً حرفه‌ ای انجام دهید. اما در ادامه قصد داریم چگونگی تحلیل رقبا را مورد بررسی قرار دهیم.

رقبای خود را به طور دقیق مشخص کنید

برای اینکه بتوانید تحلیل درستی از رقبای خود داشته باشید، لازم است ابتدا لیستی از بزرگ ترین و سخت ‌ترین رقبای خود تهیه کنید. بعد از تهیه این لیست، بایستی رقبای خود را به دو گروه اصلی رقبای مستقیم و رقبای غیر مستقیم تقسیم کنید.

رقبای مستقیم در واقع کسب و کارهایی هستند که محصولات و خدماتی مشابه محصولات و خدمات شما به مشتریان ارائه می‌کنند و در واقع می‌ توانند جایگزین مناسبی برای شما به شمار روند. این کسب و کارها همچنین در محدوده جغرافیایی شما فعالیت می‌کنند. بنابراین رقابت با آن ها بسیار سخت ‌تر خواهد بود.

رقبای غیر مستقیم نیز آن دسته از کسب و کارهایی هستند که ممکن است محصولات و خدمات آن ها دقیقاً مشابه خدمات شما نباشد، اما می ‌توانند تا حد زیادی نیاز و انتظارات مشتریان را برطرف کنند. برای مقایسه خود با کسب و کارهای موفق و رقبای قدرتمند، نبایستی خود را تنها در میدان رقابت با رقبای مستقیم قرار دهید.

از محصولات و خدمات رقبای خود مطلع شوید

تحلیل درست رقابت در کسب و کار به این منوط است که بدانید دقیقاً رقبای شما چه محصولات و خدماتی را به مشتریان ارائه می‌کنند. شما بایستی این موضوع را به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار دهید. ممکن است بررسی موارد زیر در این مورد به شما کمک کند:

  • مشخص کردن کارایی و عملکرد محصولات شرکت رقیب
  • کیفیت خدمات رسانی شرکت رقیب
  • هزینه خدمات و قیمتی که برای فروش محصولات در نظر گرفته شده است با توجه به وضعیت بازار
  • اینکه محصول یا خدمات ارائه شده از سوی شرکت رقیب دقیقاً چه نیازها و انتظاراتی را از مشتریان برآورده می‌کند؟
  • آن ها از نظر خدمات و محصولات چه تمایزات و برتری ‌هایی نسبت به دیگر رقبای خود دارند؟

تجزیه و تحلیل تاکتیک ‌ها و نتایج فروش رقبا

بعد از اینکه به شکل درستی عملکرد و رفتار رقبا را در بازار مورد ارزیابی قرار دادید. لازم است تاکتیک ‌ها و ترفندهایی که در روند فروش و ارائه خدمات به مشتریان به کار می‌گیرند را نیز بررسی کنید. ببینید آن ها از چه مسیرها و کانال‌ هایی اقدام به فروش می‌کنند؟ روند فروش آن ها به چه شکلی است و تا چه اندازه پیشرفت داشته ‌اند؟ آیا برای فروش بیشتر از واسطه ‌ها استفاده می‌کنند؟ درآمد ماهیانه یا سالیانه آن ها به چه میزان است؟ آیا در روند فروش خدمات و محصولات، تخفیفاتی را نیز در نظر می‌گیرند؟ این تخفیفات به چه میزان است؟

تجزیه و تحلیل سطح تعامل مشتریان با رقبا

در صورتی که بتوانید وضعیت تعامل و ارتباط مشتریان با شرکت ‌های رقیب را به طور دقیق ارزیابی کنید، احتمالاً به این موضوع پی خواهید برد که مشتریان به چه فاکتورهایی اهمیت می‌ دهند و چه عواملی باعث جلب توجه آن ها می ‌شود؟ بررسی کنید که رقبا چه نوع محتوایی را با چه مضامینی در اختیار کاربران قرار می ‌دهند؟ هر چند وقت یک بار اطلاعات و محتوای خود را به روز رسانی می‌کنند؟ روش ها و راه‌ های ارتباطی آن ها با مشتریان به چه نحوی است؟ و در کل، مشتریان تا چه اندازه از خدمات شرکت رقیب رضایت دارند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا