مدیریت کسب و کار

مهمترین چالش ها و مشکلات تاسیس و اداره فرش فروشی ها چیست؟

فرش فروشی یکی از مشاغلی است که بسیاری از افراد علاقه دارند در آن حوزه فعالیت کنند. اگر به فکر راه اندازی فرش فروشی هستید، یا اینکه می خواهید در حوزه صادرات فرش فعالیت کنید، حتما باید با چالش ها و مشکلات این حوزه آشنا شوید. در این مطلب مشکلات فرش فروشی ها را بررسی می کنیم.
اگر می خواهید بدانید راه اندازی و مدیریت فرش فروشی چه چالش هایی دارد، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

اهمیت شغل فرش فروشی

فرش یکی از مهم ترین اجزای دکوراسیون داخلی در منازل می باشد. حتی بسیاری از مزون ها، فروشگاه ها، گالری ها و کسب و کارهای مشابه، در دکوراسیون داخلی خود از فرش استفاده می کنند. فرش ها در زیبایی محیط، ایجاد راحتی و آرامش، ایجاد عایق صوتی و حرارتی و ایجاد حس صمیمیت نقش مهمی دارند.
فرش می تواند فضایی دوستانه تر، مطمئن تر و زیباتری فراهم کند. فرش ها در فرهنگ و تمدن ایران نقش مهمی دارند. تقریبا در تمام منازل ایرانی فرش ها در ابعاد مختلف در محیط نشیمن، پذیرایی و قسمت های دیگر استفاده می شوند. حتی برخی افراد از تابلوفرش ها برای تزئین دیوار استفاده می کنند.

کشور ایران یکی از مهم ترین صادر کنندگان فرش دست بافت و ماشینی در جهان است. مهم ترین شهرهای ایران که تولیدات فرش دارند شهرهای تبریز، اصفهان، کاشان و قم هستند که به دلیل طرح های متنوع و کیفیت بالا، شهرت جهانی دارند. علاوه بر این شهرها تولید فرش در شهرهای دیگر از جمله شیراز، گرگان، همدان، مشهد و تربت جام رایج است.
از آنجایی که فرش استفاده زیادی در بین ایرانی ها دارد، فروشگاه های فرش بسیار زیادی در کشور وجود دارند. با توجه به قیمت نسبتا بالای فرش، حاشیه سود در این شغل معمولا بالا است. اما تاسیس و مدیریت فرش فروشی چالش های مختلفی دارد که برای راه اندازی فروشگاه فرش، باید با آن ها آشنا باشید.

چالش های فرش فروشی
تاسیس و مدیریت فرش فروشی چالش های مختلفی دارد که برای راه اندازی فروشگاه فرش، باید با آن ها آشنا باشید.

چالش ها و مشکلات تاسیس فرش فروشی

تاسیس یک فروشگاه فرش با چالش ها و مشکلاتی مواجه است. در ادامه به برخی از مشکلات تاسیس فرش فروشی اشاره می کنیم.

  • پروانه کسب فرش فروشی: برای ورود به حوزه فرش فروشی، علاوه بر داشتن مهارت در فروش فرش، باید مجوزهای فعالیت در این حوزه را دریافت کنید. دریافت پروانه کسب فرش فروشی مراحل طولانی دارد. برای دریافت جواز فروش فروشی، باید شرایط آن را داشته باشید. گواهی صلاحیت یا همان عدم سو پیشینه از نیروی انتظامی، گواهی مالیاتی از اداره مالیات، گذراندن دوره آموزشی احکام تجارت و کسب و کار و کارت پایان خدمت یا معافیت دائم نظام وظیفه از جمله شرایط عمومی برای دریافت جواز کسب می باشند. شرایط اختصاصی دریافت جواز داشتن محل با کاربری تجاری و اداری با متراژ مطابق قانون، کارت بهداشت و داشتن وسايل و تجهیزات متناسب و لازم می باشد.
  • سرمایه اولیه زیاد از مهم ترین مشکلات فرش فروشی ها: با توجه به قیمت بالای فرش دست بافت و ماشینی، سرمایه اولیه زیادی برای خرید فرش نیاز خواهید داشت. علاوه بر هزینه خرید فرش، سایر هزینه های راه اندازی فرش فروشی نیز بالا است. هزینه خرید یا اجاره ملک، هزینه دکوراسیون، هزینه تجهیزات امنیتی و… می تواند برای فرش فروشان چالش ایجاد کنند. علاوه بر هزینه های اولیه، مالیات، حقوق، بیمه کارکنان و…، هزینه هایی هستند که باید همیشه پرداخت کنید.
  • پیدا کردن مکان مناسب: یکی از چالش های اصلی در تاسیس فروشگاه فرش، پیدا کردن مکان مناسب است. مکانی که دسترسی آسان داشته باشد، در منطقه ای با تقاضای مناسب قرار داشته باشد و مناسب برای مشتریانی با سلیقه و نیازهای مشابه باشد.
  • انتخاب تأمین کننده: پیدا کردن و انتخاب تأمین کننده معتبر یک چالش دیگر برای فرش فروشی ها است. مهم است که تأمین کنندگانی را پیدا کنید که توانایی تأمین فرش های با کیفیت و متنوع را داشته باشند. اگر بتوانید مستقیما فرش دست بافت یا ماشینی را از تولیدکننده بخرید، هزینه تمام شده فرش برایتان کم تر می شود.
  • مشکلات مربوط به مدیریت محصولات: یکی از چالش های اساسی فروشگاه فرش، انتخاب و مدیریت محصولات است. این شامل انتخاب محصولات مناسب، مدیریت تنوع و موجودی، کنترل کیفیت و سایر چالش های مربوط به تأمین محصولات است.
  • نوسانات قیمتی: از آنجایی که تورم در کشور ما بالا است، فرش و قالی نیز تحت تاثیر تورم، گران می شوند. افزایش قیمت فرش و پایین آمدن توان خرید مردم، باعث می شود که تقاضا برای خرید فرش کاهش پیدا کند و کاهش تقاضا، باعث ضرر فرش فروشی ها می شود. از طرفی افزایش قیمت فرش، هزینه های تولید فرش، حمل و نقل، ماشین آلات فرش بافی، تجهیزات و… را افزایش می دهد و این ها هزینه تولید و فروش فرش را تحت تاثیر قرار می دهند و سود فرش فروشی ها کاهش می یابد.
  • مشکلات امنیتی: از آنجایی که فرش در دسته کالاهای گران قیمت محسوب می شود، امنیت فرش فروشی یک چالش مهم برای فرش فروشان است. فعالان حوزه فرش با خطراتی مثل دزدی، تعقیب و گریز، چک بی محل و کلاهبرداری مواجهند. به همین دلیل فروشگاه های فرش ناچارند که سیستم امنیتی سنگینی راه اندازی کنند. از طرفی کلاهبرداری تا حدی دامن گیر فرش فروشی ها، مخصوصا فروشندگان جوان و کم تجربه است. متأسفانه هیچ قانونی ارتباط بین تولیدکننده، بنکدار و فروشنده را تعریف نمی کند و زنجیره تأمین در حوزه فرش ناهماهنگ است.
مشکلات فرش فروشی ها
هرچقدر تنوع محصولات شما بیش تر باشد، مشتریان بیش تری خواهید داشت. اما از طرف دیگر هزینه هایتان به شدت افزایش پیدا می کند.

چالش های مدیریتی فروشندگان فرش

مدیریت یک فروشگاه فرش مثل هر کسب و کار دیگری با چالش ها و مشکلاتی مواجه است. در ادامه به برخی از مشکلات مدیریتی معمول در فروشگاه های فرش اشاره می کنیم.

  • مشکلات مدیریت هزینه ها: مدیریت مالی صحیح، مدیریت موجودی، حسابداری دقیق و جذب سرمایه مالی می تواند برای فرش فروشی ها چالش هایی به همراه داشته باشد. میزان درآمد فرش فروشی ها، ارتباط مستقیمی با میزان سرمایه آن ها دارد. بنابراین مالکین فرش فروشی، همیشه بخش مهمی از سودشان را مجددا در زمینه خرید فرش سرمایه گذاری می کنند. در صورتی که فروش فرش کم باشد یا به هر دلیلی فرش فروشی با نقدینگی ناکافی مواجه شود، سیر پیشرفت، کند خواهد شد. حتی ممکن است در صورت راکد بودن بازار، مدیریت نتواند هزینه های عملیاتی، یا بدهی هایش را پرداخت کند. از آنجایی که مشکلات مالی و مدیریتی می تواند به عملکرد فرش فروشی ها آسیب برساند، بهتر است فرش فروشان دانش خود را در زمینه مدیریت منابع مالی ارتقا دهند. استفاده از نرم افزارهای کاربردی حوزه فرش، می تواند در مدیریت موثر فرش فروشی ها کمک کننده باشد. برای مثال نرم افزارهای CRM و ERP فرش فروشی یا نرم افزار حسابداری فرش فروشی، به شما در مدیریت فرایندهای فرش فروشی، مدیریت مشتریان و مدیریت مالی فروشگاه کمک می کنند. مخصوصا استفاده از نرم افزار ERP، در فرش فروشی های چند شعبه ای می تواند بسیار کمک کننده باشد.
  • برندسازی و بازاریابی: ایجاد برند و بازاریابی موثر برای جذب مشتریان نیز یک چالش است. شما باید استراتژی بازاریابی مناسب را تعیین کرده و روش مناسبی برای تبلیغات و ترویج فروشگاه خود پیدا کنید. استفاده از راهکارهای بازاریابی مدرن مثل دیجیتال مارکتینگ و راه اندازی فروشگاه آنلاین فرش می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.
  • رقابت شدید از مهم ترین مشکلات فرش فروشی ها: در سال های اخیر تولیدی های فرش به شدت زیاد شده اند و رقابت بین تولیدی ها و فروشگاه ها به شدت زیاد است. برای اینکه بتوانید در چرخه رقابت باقی بمانید، باید به مشتریانتان خدمات بهتری ارائه دهید. به کار بردن استراتژی درست تخفیف دهی، بازاریابی اصولی، ارتباط موثر با مشتریان، مشتری مداری، راه اندازی آنلاین شاپ فرش فروشی، راه اندازی وب سایت فرش فروشی و…، می تواند شما را نسبت به رقبایتان متمایز کند.
  • مدیریت موجودی: مدیریت موجودی فرش نیز یک چالش مهم است. شما باید موجودی فرش ها را به خوبی مدیریت کنید تا همیشه موجودی کافی برای مشتریانتان داشته باشید و به مشکل کمبود موجودی بر نخورید.
  • مدیریت کارکنان: فروشگاه های فرش نیازمند کارکنان ماهر و متعهد هستند. اما ممکن است مدیریت کارکنان، انتخاب، آموزش و حفظ یک تیم موثر دشوار باشد.
  • تغییر در فناوری: بازار فرش مشابه تمام صنایع دیگر، تحت تاثیر تکنولوژی است. با توجه به پیشرفت فناوری، مدیریت فروشگاه فرش باید در این زمینه به فکر بروزرسانی باشد. با توجه به تغییرات فناوری، ممکن است لازم باشد سیستم ها و نرم افزارهایتان را بروز رسانی کنید. سیستم های پرداخت الکترونیکی، نگهداری و به روزرسانی سامانه های فروشگاهی و سیستم امنیتی از مواردی هستند که باید به آن ها توجه کنید.
  • تغییر در سلیقه مردم: سلیقه و مد به مرور زمان تغییر می کنند. این ممکن است به معنای نیاز به تنوع در محصولات و توجه به رویکردهای طراحی و رنگ باشد. مدیریت فروشگاه باید با این تغییرات هماهنگ شود و تلاش کند تا با تغییرات بازار هماهنگ شود.
  • مالیات بالا از جمله مشکلات مهم فرش فروشی ها: مالیات فرش فروشی ها به نسبت دارایی فرش محاسبه می شود و هر سال افزایش می یابد. در صورتی که بهتر است مالیات به نسبت تعداد فروش سالانه هر فروشگاه محاسبه شود.
  • محدودیت های قانونی فرش برای مسافران: دولت همه ساله لیست اقلام ممنوعه واردات و صادرات برای مسافران را مشخص می کند. معمولا فرش و قالی در لیست ممنوعه یا محدود شده برای مسافران قرار دارند. این موضوع بخشی از فروش فرش را کاهش می دهد.
  • مشکلات مالی: مشکلات مالی می توانند چالش های بزرگی برای کسب و کارها ایجاد کنند. این مشکلات شامل مواردی مثل مدیریت درآمدها و هزینه ها، بودجه بندی نامناسب، مدیریت موجودی، مشکلات مالیاتی و مسائل مربوط به نقدینگی می باشند. مشکلات مالی تاثیر مستقیمی بر سودآوری و پایداری فروشگاه دارند.

این موارد تنها بخشی از مشکلات مدیریتی هستند که ممکن است در فروشگاه های فرش به وجود بیایند. برای مواجهه و حل این مشکلات نیاز به استراتژی مناسب، برنامه ریزی دقیق و مهارت مدیریتی با

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا