مدیریت کسب و کار

با چالش ها و مشکلات شغل کفش فروشی آشنا شوید.

کفش فروشی یکی از مشاغل آزاد است که طرفداران زیادی دارد. کفش یک کالای مصرفی است و افراد در طول سال، یک یا چند بار کفش می خرند. از آنجایی که تنوع کفش های مردانه، زنانه و بچگانه زیاد است، شما می توانید سبک مناسبی را انتخاب نموده و در آن زمینه فعالیت کنید. شغل کفش فروشی مزیت ها و محدودیت های خاص خودش را دارد. در صورتی که مشکلات و چالش های کفش فروشی را بدانید و با برنامه ریزی مناسب این چالش ها را مدیریت کنید، می توانید در این زمینه موفق باشید.
در این مطلب مهم ترین چالش های شغل کفش فروشی را بررسی می کنیم.

راه اندازی و مدیریت کفش فروشی

کفش فروشی ها در قالب فروشگاه حضوری و آنلاین شاپ راه اندازی می شوند. تنوع کفش ها باعث شده تا کفش فروشی های متنوعی را شاهد باشیم. کفش اسپورت، ورزشی، رسمی، روزانه و مجلسی دسته بندی اصلی کفش فروشی ها هستند. زنانه، مردانه و بچگانه فروشی نیز یکی دیگر از دسته بندی های مربوط به انواع کفش است. بعضی کفش فروشی ها ترجیح می دهند طیف مختلفی از اجناس را بفروشند و محصولاتشان را به صورت تخصصی و انحصاری عرضه نمی کنند. اما برخی دیگر ترجیح می دهند تمرکزشان را بر روی دسته مشخصی از اجناس بگذارند.

برای تاسیس کفش فروشی نیاز به مدرک دانشگاهی ندارید؛ اما برای موفقیت در این حرفه باید دانش فنی تان را در حوزه مغازه داری و حوزه کفش ارتقا دهید. توانایی مذاکره، بازاریابی قوی، اصول حسابداری، ارتباط موثر با مشتری و جذب مشتری نیز می توانند به موفقیت هرچه بیش تر شما در این حوزه کمک کنند.

کفش جزو کالاهای ضروری هر فردی است و افراد بسته به بودجه بندی مالی شان، سالانه یک یا چند کفش خریداری می کنند. به عنوان فروشنده، این موضوع که شما کالای مصرفی را می فروشید یک مزیت مهم محسوب می شود؛ چرا که افراد علاوه بر استایل، برای رفع نیازشان به سراغ شما می آیند. پتانسیل سود بالا، امکان ارتباط با مشتری، امکان راه اندازی مغازه در محیط کوچک، تاریخ انقضا نداشتن کفش، تنوع محصول و امکان توسعه کسب و کار از دیگر مزایای کفش فروشی می باشد.

مشکلات راه اندازی کفش فروشی
راه اندازی کفش فروشی نقاط قوت و محدودیت هایی دارد که قبل از شروع کار حتما باید آن ها را بررسی کرده و با علم کامل، این شغل را شروع کنید.

بررسی مشکلات و چالش های کفش فروشی

موفقیت در حوزه کفش فروشی نیاز به کسب دانش، آگاهی و تجربه زیادی دارد. چالش های کفش فروشی می توانند موانعی برای توسعه و رشد شما در این صنعت باشند. در صورتی که مشکلات کفش فروشی را بدانید و با برنامه ریزی مناسب این چالش ها را مدیریت کنید، قطعا می توانید در مسیر فروش کفش موفق شوید.

مهم ترین مشکلات و چالش های کفش فروشی عبارتند از:

رقابتی بودن بازار کفش

رقابت در حوزه پوشاک و کفش معمولا زیاد است. افرادی که سهمی از بازار کفش دارند، به شدت در حال رقابت هستند. حتی امروزه رقابت در فضای اینترنت به شدت بالاست. برای اینکه بتوانید در این شرایط نسبت به رقبایتان پیش بیفتید، باید همیشه به دنبال نوآوری، کیفیت بالا و خدمات دهی بهتر باشید. به کار بردن استراتژی تخفیف، بازاریابی اصولی، ارتباط موثر با مشتریان، مشتری مداری، استفاده از ابزارهای تکنولوژی، راه اندازی آنلاین شاپ کفش، استفاده از واقعیت مجازی، راه اندازی وب سایت کفش فروشی و…، می تواند شما را نسبت به رقبایتان متمایز کند.

رکود بازار کفش

با توجه به تورم، در سال های اخیر قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و بازار وارد رکود شده است. کفش فروشی ها نیز از این قائده مستثنی نیستند. کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا خرید کفش نسبت به چند سال گذشته به شدت کاهش یافته و یا مشتریان به دنبال کفش های ارزان قیمت باشند.

نیاز به سرمایه زیاد

راه اندازی مغازه کفش فروشی نیاز به سرمایه بالایی دارد. کفش ها سایز بندی های زیادی دارند و شما باید از تمام سایزها، به تعداد مشخصی خرید کنید. علاوه بر این هزینه رهن و اجاره مغازه، هزینه تبلیغات، دکور، حمل و نقل، سیستم امنیتی و…، سایر هزینه های مغازه کفش فروشی هستند.

تولیدات بی کیفیت داخلی

تولید داخلی اتفاق بسیار مثبتی است؛ به شرط آنکه متریال و مواد اولیه باکیفیتی در اختیار تولید کننده قرار بگیرد. مواد اولیه باکیفیت معمولا به دلیل تحریم وارد کشور نمی شوند، یا آنقدر گران هستند که تولید کننده از خرید آن صرف نظر می کند. از طرفی گران بودن تجهیزات، یک چالش اساسی برای تولیدی های کفش است. این باعث می شود درصد بالایی از کفش های تولید داخل، کم کیفیت و غیراستاندارد باشند.

بی کیفیت بودن کفش های وارداتی

تا دهه گذشته، واردات کفش اصل و برند به کشور بسیار آسان بود. حتی برندهای معتبر کفش اروپایی در کشور نمایندگی داشتند. تحریم ها شرایطی ایجاد کردند که واردات کفش با کیفیت به کشور، غیرممکن یا خیلی سخت شده است. در حال حاضر به جای کفش های ایتالیایی و آمریکایی، شاهد واردات کفش های چینی، بنگلادشی و تایوانی هستیم.

تنوع زیاد انواع کفش

کفش ها تنوع و دسته بندی های زیادی دارند. برای مثال در یک دسته بندی کلی می توان کفش ها را به دسته های زنانه، مردانه و بچگانه تقسیم کرد. کفش های ورزشی و اسپورت، کفش مجلسی، کفش رسمی، نیمه رسمی و کفش روزانه، انواع دیگری از کفش ها هستند. هر یک از این کفش ها، زیرمجموعه دیگری را شامل می شوند. برای مثال کفش های ورزشی شامل کفش پیاده روی، کفش کوهنوردی، فوتبال، فوتسال، والیبال، بسکتبال، کشتی و… می باشند.
اگر بخواهید تنوع کفشی تان را بالا ببرید، نیاز به سرمایه اولیه بسیار زیادی دارید. از طرفی باید تبلیغات وسیعی انجام دهید تا برندتان را به خوبی معرفی کنید. در طرف مقابل اگر بخواهید بخش کوچکتری از کالاها را موجود کنید، تنوع کاری تان کم شده و تعداد زیادی مشتری را از دست می دهید. مگر اینکه بازاریابی تان به صورتی باشد که شما را به عنوان نماینده نوع خاصی از کفش به جامعه معرفی کند.

تنوع زیاد انواع کفش از مشکلات کفش فروشی ها

مشکلات امنیتی

فعالان حوزه کفش با خطراتی مثل سرقت مواجهند؛ بنابراین تامین امنیت کفش فروشی، یکی از چالش های پیش روی فروشگاه های کفش است. به این منظور در فروشگاه های کفش فروشی از تگ محصولات و سیستم امنیتی و دوربین استفاده می شود. علاوه بر سرقت، صاحبین کفش فروشی باید مراقب باشند تا گیر تامین کننده کلاهبردار نیفتند.

چالش انبارگردانی

فرایند انبارگردانی به منظور کنترل موجودی انبار (در بازه های زمانی معین) انجام می شود. هدف از این کار، تطبیق دادن موجودی ثبت شده کالا در سیستم و موجودی واقعی کالا در انبار است. با توجه به تنوع کالا در کفش فروشی، تنوع رنگ و تنوع سایز بندی کالاها، فرایند انبارگردانی معمولا چالش برانگیز است. هرچقدر فروش شما بیش تر باشد، احتمالا فرایند انبارگردانی بیش تری در طول سال انجام خواهید داد. این مشکل زمانی بزرگ تر می شود که بخواهید خرید و فروش اینترنتی داشته باشید.

تغییر سلیقه مشتریان و تغییر مد از مشکلات مهم کفش فروشی ها

در هر دوره زمانی، سبک های خاصی از کفش مد می شوند. مشتریان معمولا از کفش های مد روز استقبال می کنند؛ اما مشکل اصلی این است که بعد از مدتی، مد تغییر کرده و کفش های قبلی دیگر طرفداری نخواهند داشت. تغییر مد و تغییر سلیقه مشتریان یک چالش جدی برای کفش فروشی ها است؛ چرا که اجناس باقی مانده به فروش نمی روند و این به ضرر کفش فروش است.

مشکلات مربوط به مالیات کفش فروشی

تمامی کسب و کارها و مشاغل موظف به پرداخت مالیات هستند. نرخ مالیات نیز متناسب با روند صعودی قیمت ها افزایش پیدا می کند. کفش فروشی ها هر ساله با پرداخت مبالغ بیش تر، باید مالیات خود را تسویه کنند. در شرایط اقتصادی سخت فعلی، پرداخت مالیات به یک چالش مهم برای کسب و کارهای آزاد تبدیل شده است.

ناقص شدن برخی از سایزها

برخی سایزهای کفش معمولا خوش فروش تر هستند اما برخی سایزها دیرتر به فروش می روند. ناقص شدن سایزبندی کفش یکی از چالش های حرفه کفش فروشی است. شما معمولا نمی توانید کفشی در یک سایز خاص را از عمده فروشی بخرید. خرید تمام سایزهای کفش نیز باعث می شود مجبور شوید سایزهای خیلی بزرگ را با سود اندک یا پایین تر از قیمت خرید بفروشید و این سود شما را کاهش می دهد.

گران بودن محصولات چرمی

تولید و فروش کفش با چرم طبیعی، از دیرباز در ایران طرفدارهای زیادی داشته است. در حال حاضر قیمت بسیار بالای چرم طبیعی و سایر متریال ها باعث شده تا قیمت نهایی کفش چرم بسیار گران باشد. این موضوع باعث کاهش تولید کارگاه های چرم طبیعی شده و نیروی کار زیادی در سال های اخیر تعدیل شده اند.

تغییرات بازار و تغییر در فناوری

بازار کفش مثل تمام صنایع دیگر، تحت تاثیر تکنولوژی است. بازار همیشه در حال تغییر است و کفش فروش ها باید سریع تر به تغییرات واکنش نشان دهند. با توجه تغییرات فناوری، ممکن است لازم باشد سیستم ها و نرم افزارهایتان را بروزرسانی کنید. تغییر و بروزرسانی تجهیزات و آموزش به کارکنان، از الزامات تغییر بازار و فناوری می باشد.

مشکلات مدیریتی در کفش فروشی

مدیریت صحیح کفش فروشی، یکی از نکات مهم برای موفقیت در صنعت کفش می باشد. مدیریت مالی، مدیریت موجودی و حسابداری دقیق مواردی هستند که مالکین کفش فروشی باید بیاموزند.
استفاده از نرم افزارهای کاربردی حوزه کفش فروشی، می تواند در مدیریت موثر کفش فروشی ها کمک کننده باشد. برای مثال نرم افزار CRM و سیستم ERP در مدیریت کفش فروشی کمک کننده اند.

مشکلات کفش فروشی های اینترنتی

در حال حاضر تعداد کفش فروشی های آنلاین به شدت زیاد شده و این آمار در حال افزایش است. وب سایت فروشگاهی و پیج اینستاگرام محبوب ترین فضاها برای کفش فروشی آنلاین هستند. فروشگاه اینترنتی کفش مزایا و محدودیت های خاص خود را دارد. مطابق موضوع این محتوا، در ادامه مشکلات و چالش های کفش فروشی های اینترنتی را توضیح می دهیم.

مزایا و مشکلات کفش فروشی آنلاین
  • انتخاب سایز اشتباه: یکی از مشکلات اصلی خرید آنلاین کفش، انتخاب سایز اشتباه است. مدل های مختلف کفش ممکن است دارای سایزبندی متفاوتی باشند. به همین دلیل گاهی اوقات مشتریان در انتخاب سایز مطمئن نیستند. این موضوع ممکن است منجر به تعویض و برگشت کفش ها شود که برای فروشنده و خریدار هزینه و زحمتی به همراه دارد.
  • کیفیت نامطلوب اجناس: برخی از فروشگاه های آنلاین، کفش هایی با کیفیت پایین یا حتی تقلبی به مشتریان عرضه می کنند. این مشکل می تواند به دلیل همکاری با تولیدکنندگان ناشناس یا عدم صداقت آنلاین شاپ باشد.
  • نگرانی از تطابق واقعیت با تصاویر: گاهی اوقات ممکن است تصاویر ارائه شده از محصولات با محصول واقعی تفاوت داشته باشد. مشتریان ممکن است پس از دریافت کفش، با محصولی که با تصویر مشابه نیست روبرو شوند. این مسئله می تواند اعتماد مشتریان به فروشگاه را از بین ببرد.
  • عدم ارائه تصاویر کافی: برخی آنلاین شاپ ها در درج عکس از ابعاد مختلف کفش کوتاهی می کنند و این باعث ناقص دیدن محصول توسط مشتری می شود. مشتری پس از دریافت محصول شگفت زده شده و محصول را نمی پسندد.
  • گمراه شدن بین کفش های متنوع: تنوع فروشگاه های آنلاین و تنوع بالای محصول در هر آنلاین شاپ، باعث می شود که بیننده در انتخاب کفش گمراه شود.
  • هزینه ارسال کفش: در خرید اینترنتی، مشتری علاوه بر هزینه کفش، هزینه پستی را نیز پرداخت می کند. این موضوع به نوبه خود یک چالش و مشکل محسوب می شود.
  • انتظار برای تحویل گرفتن کفش: در خرید حضوری مشتری بعد از انتخاب کفش و پرداخت هزینه، کفش را در تحویل می گیرد. اما در خرید آنلاین مدتی طول می کشد تا کفش از طریق پست به دست مشتری برسد. حتی گاهی اوقات چالش های شلوغ بودن پست یا گم شدن کالا در مراحل پستی پیش می آید.
  • پیج های کلاهبرداری: کلاهبرداری چه در دنیای واقعی و چه در اینترنت به شدت رواج دارد. در حال حاضر پیج های زیادی به صورت جعلی به مخاطبان کفش می فروشند اما بعد از دریافت پول، کفشی برای مخاطب ارسال نمی شود. اینکه بتوانید پیج های واقعی را از پیج های کلاهبرداری تشخیص دهید موضوع بسیار مهم و حساسی است.
  • بروز اختلالات فنی: قطع شدن برق، قطعی اینترنت، اختلال در درگاه های بانکی، کاهش سرعت اینترنت و اختلال در سرور از جمله مشکلاتی هستند که در فروش اینترنتی پیش می آیند. بروز مشکل در زیرساخت ها یا اختلالات آنی باعث ناتمام ماندن فرایندهای خرید اینترنتی می شوند.
  • عدم ارائه تخفیف در آنلاین شاپ ها: مشتریان معمولا تخفیف گرفتن را دوست دارند. قیمت ها در سایت و آنلاین شاپ ها مقطوع است و مشتری حس خوب تخفیف گرفتن را تجربه نمی کند. البته آنلاین شاپ ها معمولا تخفیف های مناسبتی در نظر می گیرند که مشتریان می توانند خریدشان را به زمان تخفیف موکول کنند.
  • پاسخ دهی ضعیف: برخی آنلاین شاپ ها پاسخ دهی مناسبی ندارند. پاسخ ندادن به مشتری، ارائه اطلاعات ناقص و عدم رعایت احترام، همگی جزو مشکلات اساسی کفش فروشی های آنلاین هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا