دانشنامهمدیریت کسب و کار

کمپین تبلیغاتی چیست؟ (نکات و مراحل طراحی کمپین تاثیرگذار)

کمپین تبلیغاتی، نوعی استراتژی تبلیغ است که با آن می توانید آگاهی از برندتان را افزایش دهید، فروشتان را بالا ببرید و روابطتان را گسترش دهید. برای اینکه یک کمپین تبلیغی اثربخش داشته باشید، باید برای آن برنامه ریزی کنید و شرایط را به خوبی سازماندهی نمایید.
در این مطلب روش های اجرای کمپین تبلیغاتی موفق را عنوان می کنیم و مراحل طراحی و اجرای کمپین تبلیغی را توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

تعریف کمپین تبلیغاتی (advertising campaign)

یکی از دلایل شکست مشاغل اینترنتی و سنتی، ندانستن اصول بازاریابی و تبلیغات می باشد. برخی مشاغل تبلیغات را یک کار اضافه و بیهوده می دانند و به همین دلیل به مخاطبین کمتری معرفی می شوند. از طرفی برخی کسب و کارها بودجه زیادی را صرف تبلیغات می کنند، اما ندانستن بهترین روش تبلیغات باعث ضررشان می شود.

برای داشتن تبلیغات موثر، باید بهترین روش های تبلیغات را بشناسید. گاهی اوقات مدیر بازاریابی ترجیح می دهد که به جای تبلیغات معمولی، کمپین تبلیغاتی اجرا کند. کمپین تبلیغاتی نوع خاصی از تبلیغات است که در آن قصد داریم پیام خاصی را به مخاطب منتقل کنیم. یک کمپین تبلیغاتی موثر تا مدت ها در ذهن مخاطب باقی می ماند و تا حد زیادی در تصمیم گیری مخاطب تاثیر می گذارد.

کمپین تبلیغاتی از چندین نوع فعالیت تبلیغاتی مختلف مثل ایمیل مارکتینگ، بازاریابی تلفنی، تبلیغات محیطی، سئو، تبلیغ در گوگل، تبلیغ ویدیویی و… که به صورت همزمان اجرا می شوند تشکیل شده است. وقتی برای معرفی کسب و کارتان در اینستاگرام تبلیغ می کنید، صرفا از تکنیک بازاریابی استفاده کرده اید. ولی وقتی تبلیغ کسب و کار شما علاوه بر اینستاگرام در بنرهای سطح شهر، بروشور، وب سایت های معروف، تلویزیون و… منتشر می شود یک کمپین تبلیغاتی راه اندازی کرده اید. هدف از اجرای چندین روش تبلیغاتی، تاثیرگذاری مضاعف و انتقال یک پیام به مخاطبین است.
بسیاری از کسب و کارها، برای دیده شدن بیش تر، از افراد معروف مثل هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات استفاده می کنند. استفاده از سناریوی طنز یا سناریوی احساسی برای تبلیغ، نوع دیگری از روش های تاثیرگذاری بیش تر می باشد.

تعریف کمپین تبلیغاتی
برای داشتن تبلیغات موفق، باید مخاطبینتان را به خوبی بشناسید و تبلیغاتی مرتبط با آنها ارائه کنید.


هدف از راه اندازی کمپین، رسیدن به اهدافی مثل فروش بیش تر، توجه به برندینگ، معرفی محصول جدید، جذب مشتریان جدید، ایجاد انگیزه برای اولین خرید، بازگرداندن مشتریان به سایت و… است. در کمپین تبلیغاتی سعی داریم با کمترین هزینه ممکن، بیش ترین دستاورد را به دست بیاوریم. هرچقدر شناخت ما از شرایط محیطی کمتر باشد، هزینه کمپین بیش تر خواهد شد. پس شناخت محیط و مخاطبین، یکی از اصل های اساسی در اجرای کمپین است.

کمپین های تبلیغاتی مشابه پروژه هستند. در کمپین ها معمولا گروهی از افراد به صورت تیمی بر روی هدف مشخصی مثل افزایش مشتری یا افزایش فروش یک برند فعالیت می کنند.

به عنوان مثال بیایید کمپین تبلیغاتی موفق تپسی را بررسی کنیم. بعد از اینکه اسنپ از یک اپلیکیشن تاکسی اینترنتی، به یک سوپر اپلیکیشن تبدیل شد و مشتریان اسنپ از طریق این نرم افزار توانستند خرید اینترنتی و سفارش غذا انجام دهند، شرکت تپسی برای حفظ مشتریانش یک کمپین تبلیغاتی انجام داد. شرکت تپسی برای دفاع از عملکرد خودش، در کمپین اعلام کرد که قصد دارد به صورت تخصصی در حوزه تاکسی اینترنتی فعالیتش را ادامه دهد. نتیجه این تصمیم بیلبوردها و تبلیغ های زیادی بود که با جملات خاص، کار حرفه ای تاکسی اینترنتی تپسی را شرح می دادند.

تپسی با جملاتی مثل “رساندن کوه به کوه کار ماست” و “رساندن لیلی به مجنون کار ماست” به مخاطب این پیام را منتقل کرد که در انجام وظیفه اش (یعنی حمل مسافر) متمرکز و مصر است.

کمپین تبلیغاتی تپسی
بیلبوردهای تبلیغاتی شرکت تپسی با هدف حفظ مشتری و ایجاد وفاداری در مشتریان

مراحل طراحی تا اجرای كمپين تبليغاتي

برای اینکه کمپین سودآوری داشته باشید، باید برای آن برنامه ریزی کنید و مراحل اجرای کمپین را با دقت پیش ببرید. در ادامه مراحل اجرای کمپین تبلیغاتی را به طور کامل توضیح می دهیم.

کسب و کارتان را تحلیل کنید.

قبل از اینکه تصمیم به اجرای کمپین تبلیغاتی بگیرید، باید کسب و کارتان را تحلیل کنید. آیا در صورت اجرای کمپین، توانایی پاسخ دهی سریع و پشتیبانی را دارید؟ آیا محصول کافی برای سفارشات جدید دارید؟ توانایی مالی شما برای اجرای کمپین تبلیغی چقدر است؟
بنابراین در مرحله اول باید پتانسیل ها و کمبودهای مجموعه تان را بررسی کنید و شرایط مناسبی برای اجرای کمپین محیا نمایید. در صورتی که پیش نیازهای لازم برای اجرای کمپین را ندارید، تا حد امکان دست نگه دارید و شرایطتان را به حالت ایده ال نزدیک کنید.

هدف کمپین تبلیغاتی را مشخص کنید.

همه کمپین ها یک هدف واحد را دنبال نمی کنند. گاهی هدف از اجرای کمپین افزایش فروش است، اما گاهی ممکن است هدف ما بیش تر دیده شدن و جذب مخاطب جدید باشد. حتی بسیاری از کسب و کارها با هدف معرفی محصول جدیدشان کمپین راه اندازی می کنند. بنابراین قبل از راه اندازی کمپین، باید اهدافتان مشخص باشد. بدون اینکه هدفتان از اجرای کمپین را بدانید، امکان حرکت کردن در مسیر درست را نخواهید داشت. وقتی هدف مشخص باشد، به راحتی می توانید جامعه هدف تان را نیز مشخص کنید.
معمولا برندها با اهدافی مثل جذب مشتری جدید، معرفی محصول یا خدمات جدید، افزایش فروش، برندینگ، افزایش رضایت مشتری، افزایش ارتباط با مشتریان قدیمی و به دست آوردن مشتریان جدید کمپین برگزار می کنند.

مخاطبین هدف کمپین را شناسایی کنید.

شما به هیچ وجه نمی توانید تبلیغی انجام دهید، که روی تمام افراد جامعه تاثیر مثبت بگذارد. برای کاهش هزینه تبلیغ و موفقیت در کمپین باید مخاطبین هدفتان را مشخص کنید. همچنین تعیین مخاطب هدف باعث می شود پیام مناسبی برای کمپین در نظر بگیرید. با بررسی دقیق، مخاطبین تان را مشخص کنید و بررسی کنید که تبلیغ در چه فضاهایی بیش ترین تاثیرگذاری را دارد.

ملاک هایی مثل سن، جنسیت، شغل، طبقه اجتماعی، سطح تحصیلات، موقعیت جغرافیایی، علایق و…، می توانند در شناسایی صحیح مخاطب هدف مفید باشند.

یافتن جامعه هدف از مراحل مهم در کمپین تبلیغاتی
با کمک کمپین های تبلیغاتی می توانید جامعه هدفتان را شناسایی کرده و آنها را به مشتری تبدیل کنید.

بودجه کمپین را مشخص کنید.

قبل از انتخاب روش های تبلیغ، باید بودجه تان را مشخص کنید و نسبت به بودجه در نظر گرفته شده، بهترین روش های تبلیغاتی را انتخاب نمایید.
معمولا هزینه های تبلیغاتی بر اساس اهداف تعیین می شوند. بهترین حالت بودجه بندی کمپین, برآورد هزینه با توجه به اهداف کمپین است. برای تعیین بودجه تبلیغات باید کل بودجه مورد نیاز، هزینه های هر بخش و نرخ بازگشت سرمایه پیش بینی شده را بدانید.

روش های تبلیغاتی تان را انتخاب کنید.

بعد از بررسی و دسته بندی مشتریان، هدف گذاری دقیق و تعیین بودجه تبلیغات، نوبت به انتخاب روش های تبلیغ می رسد. بسته به بودجه تان یک یا چند روش تبلیغاتی موثر را انتخاب کنید. ما در ادامه کاربردی ترین روش های تبلیغات کمپینی را معرفی کرده ایم.

انتخاب رسانه مناسب برای رسیدن به هدف کمپین اهمیت زیادی دارد. شما باید رسانه هایی را انتخاب کنید که مخاطبین مدنظرتان حضور فعالی در آن دارند.

تبدیل بازدید کننده به مشتری در کمپین تبلیغاتی
با کمک کمپین های تبلیغاتی می توانید بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید.

پیام کمپین تبلیغاتی تان را انتخاب کنید.

یک کمپین تبلیغاتی موفق، نیاز به یک پیام تبلیغاتی قوی دارد. پیام تبلیغاتی باید مختصر و کوتاه باشد و در عین حال، مقصود شما را به خوبی منتقل کند. برای مثال پیام تبلیغاتی نایکی که در حوزه لباس و کفش ورزشی فعالیت می کند، just do it (همین حالا انجامش بده) است که با این پیام افراد را به ورزش و فعالیت بدنی تشویق می کند.
ممکن است متن تبلیغاتی به مرور زمان و بسته به هدف شما تغییر کند. علاوه بر پیام تبلیغاتی باید طرح بصری مناسبی انتخاب کنید که با پیامتان همخوانی داشته باشد. اگر در انتخاب پیام تاثیرگذار ایده خوبی ندارید، می توانید این کار را برون سپاری کنید.

برای انتشار تبلیغات زمانبندی کنید.

برای اینکه تبلیغات تان بهترین بازدهی را داشته باشد، باید زمانبندی مناسبی برای انتشار تبلیغ در نظر بگیرید. مثلا اگر می خواهید تبلیغی در اینستاگرام منتشر کنید، باید بررسی کنید که مخاطبین چه ساعتی در شبانه روز وقتشان را در فضای اینستاگرام سپری می کنند. یا اینکه با تبلیغ در چه تاریخ و چه فصلی، خرید مشتریانتان افزایش می یابد.

زمانبندی درست می تواند میزان تاثیرگذاری تبلیغ شما را به شدت افزایش دهد.

تبلیغات را اجرا کنید.

با توجه به برنامه ریزی انجام شده، تبلیغاتتان را اجرا کنید. بعد از انتشار تبلیغ، باید منتظر نتایج باشید؛ بنابراین تیم پاسخگویی و پشتیبانی شما باید آماده جواب دادن به سوال مخاطبین باشند. روند اجرای تبلیغ را با وسواس زیاد مدیریت کنید تا مراحل بدون خطا تکمیل شوند.

میزان موفقیت كمپين را اندازه گیری کنید.

بعد از اجرای کمپین، باید نتیجه آن را تحلیل کنید. آیا کمپین شما موفقیت آمیز بوده است و به نتایج برنامه ریزی شده تان رسیده اید؟ برای پاسخ به این سوالات باید شاخص های عملکردی تبلیغات تان را بررسی کنید.

برای مثال در تبلیغات اینترنتی، ترافیک ایجاد شده، نرخ کلیک و میزان نمایش تبلیغ شاخص های عملکردی هستند. همچنین در ایمیل مارکتینگ، شاخص کلیدی درصد باز شدن ایمیل و نرخ کلیک بر روی لینک است. بنابراین بسته به روش های تبلیغاتی تان باید بازدهی را بسنجید.
افزایش جستجوی نام برند در گوگل، افزایش تماس با شرکت، افزایش مراجعه حضوری، افزایش ورودی صفحات وب سایت، افزایش پرداخت در درگاه پرداخت سایت، افزایش بازدید از صفحات، همگی فاکتورهایی برای سنجش موفقیت کمپین هستند.
در نظر داشته باشید که اجرای کمپین، نقطه شروع فعالیت های بعدی است. بنابراین بعد از هر کمپین تبلیغاتی، باید بازخوردها و میزان موفقیتتان را بسنجید. با اطلاع از نتایج کمپین، می توانید استراتژی بازاریابی بعدی تان را بهبود دهید.

روش های تبلیغات در کمپین ها

یکی از موضوعات مهم در اجرای کمپین تبلیغاتی، انتخاب رسانه مناسب برای تبلیغ است. در ادامه مهم ترین ابزارهای اجرای کمپین های تبلیغی را معرفی می کنیم.

امتخاب بهترین روش های کمپین تبلیغاتی
روش های مختلفی برای اجرای کمپین های تبلیغاتی وجود دارد. شما با توجه به فاکتور بودجه مالی و جامعه هدفتان، باید بهترین روش تبلیغ را انتخاب کنید.
  • ایمیل مارکتینگ: در ایمیل مارکتینگ، ایمیلی با یک هدف و پیام خاص برای مخاطبان ارسال می شود. این پیام می تواند حاوی آخرین اخبار، معرفی محصول جدید و… باشد. در ایمیل معمولا دکمه ای وجود دارد که مخاطب را به صفحه مورد نظر شما هدایت می کند. برای راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی می توانید از لیست ایمیل کاربرانی که قبلا جمع آوری کرده اید، استفاده نمایید.
  • شبکه های اجتماعی: در سال های اخیر استفاده از شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، توئیتر و اپلیکیشن هایی مثل تلگرام، واتساپ، یوتیوب و… به شدت افزایش یافته است. این برنامه ها می توانند کانال های تبلیغاتی بسیار خوبی باشند. برای اینکه بتوانید بهترین شبکه اجتماعی را برای تبلیغات انتخاب کنید، باید مخاطبین هدفتان را بشناسید و توجه کنید که مخاطبین شما بیش تر در کدام شبکه اجتماعی فعالیت دارند؟ برای تبلیغ در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام دو روش وجود دارد. راه اول سیستم های تبلیغاتی خود اپلیکیشن می باشد. روش دوم تبلیغ از طریق اینفلوئنسرها و صفحات پربازدید است.
  • تبلیغ اینفلوئنسری: اینفلوئنسرها افراد معروف و محبوبی هستند که کاربرانشان به نظرات و دیدگاه آنها اعتماد دارند. مخاطبین اینفلوئنسرها می توانند از طریق یک تبلیغات حرفه ای، به کسب و کار شما جذب شوند. برای اینکه بیشترین بازدهی را داشته باشید، باید اینفلوئنسری را انتخاب کنید که مخاطبانش به محصول یا خدمات شما نیاز دارند.
  • پیامک انبوه: پیامک، یکی از روش های ساده تبلیغات است که استفاده نادرست از آن می تواند برندسازی منفی به همراه داشته باشد. بنابراین باید در این روش تبلیغاتی دقت و برنامه ریزی داشته باشید. در صورتی که متن تبلیغات پیامکی جذاب باشد و پیام را برای مخاطبان مناسبی ارسال کرده باشید، حتما از آن استقبال می شود. پیامک ها شامل متنی به همراه شماره تماس یا لینک هستند. در انتخاب جامعه هدف برای ارسال پیامک انبوه، به سن، جنسیت، میزان درآمد و شغل افراد توجه کنید.
  • موتورهای جستجو: در این کمپین تبلیغاتی، کسب و کار شما توسط موتورهای جستجوگر به افراد معرفی می شود. برای مثال اگر فردی درباره دوره آموزش زبان جستجو کرد، وب سایت شما به عنوان نتایج اول جستجو نمایش داده می شود. معروف ترین موتور جستجویی که افراد از آن استفاده می کنند گوگل است. به بهینه سازی وب سایت در موتور جستجوی گوگل سئو می گویند.
  • بازاریابی محتوا: محتوا در اینترنت برای کمک به بهبود سئو سایت و پاسخ به نیازهای مشتریان منتشر می شود. اگر بتوانید محتوای منحصربفرد و باکیفیت منتشر کنید، مخاطبین زیادی را جذب خواهید کرد. برای بهینه سازی کمپین محتوا باید کلمات کلیدی مورد نظرتان را لیست کنید و با برنامه ریزی، محتوای منحصربفرد تولید کنید.
  • گوگل ادز (تبلیغات گوگل): کسب رتبه در گوگل از طریق سئو و تولید محتوا معمولا زمانبر است. برای دیده شدن در گوگل، علاوه بر کسب رتبهٔ ارگانیک با کمک سئو، می توانید از گوگل ادز نیز برای دیده شدن استفاده کنید. گوگل ادز به کسب و کارها این امکان را می دهد که در صفحه نتایج جستجوی گوگل تبلیغاتشان را نمایش دهند. با این کار وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل، بالاتر از سایر وب سایت ها قرار می گیرد. در واقع با پرداخت هزینه به گوگل، روی کلمات کلیدی مورد نظرتان به صدر نتایج برسید.
  • تبلیغات ویدیویی: در تبلیغات ویدئویی شما با استفاده از ویدئو، پیامتان را به مخاطب منتقل می کنید. داشتن سناریو در تبلیغ ویدئویی بسیار مهم است.
  • تبلیغات چاپی: تبلیغات چاپی مثل چاپ بر روی بیلبورد، بنر و تراکت از روش های قدیمی تبلیغات است که همچنان محبوبیت دارد. علاوه بر این می توانید تبلیغتان را در مجله، بروشور یا روزنامه منتشر کنید.
  • تبلیغات موبایلی: تبلیغات موبایلی بنرها یا تبلیغاتی هستند که در اپلیکیشن های موبایل نمایش داده می شوند. معمولا در اپلیکیشن های آشپزی، بازی های رایگان و نرم افزارهای vpn این تبلیغات را می بینیم.
  • تبلیغ تلویزیونی: تبلیغ تلویزیونی یکی از روش های قدیمی تبلیغات است. با توجه به مبلغ بالای تبلیغ در تلویزیون، شاید امکان تبلیغ در تلویزیون برای کسب و کارهای کوچک وجود نداشته باشد. یک روش جدید تبلیغات که می توانید جایگزین کنید، تبلیغ در اپلیکیشن های پادکست است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا