حسابداریمدیریت مالی

نرخ مالیات حقوق در سال 1403 چه مقدار است؟

با آغاز هر سال جدید، تغییراتی در شرایط اقتصادی و میزان حقوق رخ می دهد. یکی از زمینه های حساس و حائز اهمیت در این مورد، مالیات حقوق است که به عنوان یک ابزار اساسی برای دولت در تأمین منابع مالی برای اجرای برنامه ها و خدمات عمومی نقش مهمی دارد. سال جدید همواره فرصتی است تا مقررات مالیاتی جدید و تغییرات در سیاست های مالیات حقوق مورد بررسی و اجرا قرار گیرند. در این مقاله، قصد داریم به بررسی مالیات حقوق در سال 1403 و سقف معافیت مالیات حقوق در سال جاری بپردازیم. اگر شما یک کارمند یا کارگر هستید و سقف مالیات برایتان اهمیت دارد، لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

چه عواملی در تعیین مالیات حقوق 1403 موثر است؟

برای تعیین میزان مالیات حقوق در سال 1403، به دو عامل اصلی توجه می شود. بهتر است بگوییم که افراد باید یک درصد از درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند و این درصد بر اساس قوانین مالیاتی و شرایط شخصی و خانوادگی متغیر است. بنابراین، وضعیت تاهل یا مجردی و تعداد افراد تحت تکفل از جمله عواملی است که بر تعیین مالیات حقوق در سال 1403 تأثیرگذارند.

موارد معاف از مالیات حقوق در سال 1403

در میان کارمندان و کارگران، مواردی هستند که از مالیات حقوق در سال 1403 معاف می شوند. به عبارت دیگر، این موارد مشمول مالیات حقوق نمی شوند و افراد نیازی به نگرانی درباره مالیات حقوق ندارند. مواردی که مشمول معافیت مالیاتی حقوق در سال 1403 می شوند عبارتند از:

  • سنوات خدمت کارکنان.
  • هزینه های سفر و ماموریت های فوق العاده.
  • مزایای غیرنقدی به میزان دو دوازدهم معافیت سالانه.
  • عیدی و پاداش آخر سال.
  • حقوق نیروهای مسلح.
  • هزینه های درمان (که شامل دو هفتم بیمه تامین اجتماعی کارمندان و بیمه های تکمیلی خود و اعضای خانواده آن ها می شود).
  • حقوق و دستمزد ماهانه تا سقف 10 میلیون تومان (به این معنی که افرادی با درآمد ماهانه کمتر از 10 میلیون تومان مشمول مالیات حقوق نخواهند شد).
مالیات حقوق 1403
شرایط شخصی و خانوادگی، وضعیت تاهل یا مجردی و تعداد افراد تحت تکفل از جمله عواملی هستند که بر تعیین مالیات حقوق تأثیرگذارند.

سقف معافیت مالیات حقوق 1403

اطلاع درباره سقف معافیت مالیات حقوق در سال جدید، از مهم ترین اقداماتی است که برای بررسی حقوق خالص لازم است آن را در نظر بگیریم. به طور کلی، با هدف ایجاد عدالت مالیاتی و تسریع در فرآیند معافیت افراد با درآمد کم، بر اساس ماده 84 قانون مالیات های مستقیم، سقف مالیات حقوق در سال 1403 ماهیانه 10 میلیون تومان و به طور کلی مبلغ 120 میلیون تومان برای یک سال است.
از سوی دیگر، مالیت بر مجموع درآمد افراد حقیقی نسبت به درآمد اضافه 120 میلیون تومان در سال تا سقف 168 میلیون تومان، با نرخ 10 درصد محاسبه می شود. همچنین، نسبت به مازاد 168 میلیون تومان تا سقف 276 میلیون تومان، با نرخ 15 درصد، نسبت به مازاد 276 میلیون تومان تا سقف 408 میلیون تومان، با نرخ 20 درصد و در مورد مازاد بیشتر از 408 میلیون تومان در سال، مالیات حقوق 1403 برابر با 30 درصد است که افراد باید به دستگاه دولتی پرداخت کنند.
البته برخی از گروه های شغلی مانند قضات دادگستری و اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و آموزشی از این قانون مستثنا هستند و بر اساس ماده 85 قانون مالیات های مستقیم که در سال 1394 تصویب شده است، از آن ها مالیات دریافت می شود.

نتیجه گیری

اگر بخواهیم وضعیت مالیات حقوق در سال 1403 را به طور کلی توضیح دهیم، افرادی که حقوق آن ها کمتر از 10 میلیون تومان است، از پرداخت مالیات معاف هستند. افرادی که در بازه 10 تا 14 میلیون تومان در ماه حقوق دریافت می کنند، باید 10 درصد از مازاد بر 10 میلیون تومان را به عنوان مالیات پرداخت کنند. افرادی که در بازه 14 تا 23 میلیون تومان حقوق دریافت می کنند، باید 400 هزار تومان به علاوه 15 درصد از مازاد بر 13 تا 23 میلیون تومان را به عنوان مالیات پرداخت کنند. همچنین، افرادی که در بازه 23 تا 34 میلیون تومان حقوق دریافت می کنند، باید یک میلیون و 750 هزار تومان به علاوه 20 درصد از مازاد بر 23 تا 34 میلیون تومان را به عنوان مالیات پرداخت کنند. در نهایت، افرادی که بیش از 34 میلیون تومان حقوق دریافت می کنند، باید 3 میلیون و 950 هزار تومان به علاوه 30 درصد از مازاد بر 34 میلیون تومان را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا