مدیریت مالی

مهمترین گزارش های حسابداری و مالی که هر سیستم ERP یا CRM باید داشته باشد

گزارش های حسابداری بخشی حیاتی در هر سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) هستند، زیرا اطلاعات مالی ارزشمندی در مورد وضعیت مالی، معاملات و عملیات کسب و کار شما ارائه می دهند. این گزارش ها برای ردیابی درآمد و هزینه ها، مدیریت جریان نقدی، نظارت بر سودآوری و تصمیم گیری آگاهانه تجاری استفاده می شود. برای پیش بردن یک کسب و کار به سمت موفقیت، یک سیستم ERP نیاز به مجموعه ای جامع از گزارش های حسابداری، از جمله ترازنامه، صورت سود، صورت جریان وجوه نقد، تراز آزمایشی و غیره دارد. در این مقاله نگاهی به برخی از گزارش های حسابداری مهم هر سیستم ERP می اندازیم.

گزارش قدیمی مشتری یا فروشنده

گزارش قدیمی مشتری یا فروشنده اطلاعاتی را در مورد صورت حساب های معوق یا تعهدات پرداخت مشتریان یا تامین‌کنندگان شرکت شما ارائه می کند. این گزارش را می توان به صورت خلاصه یا جزئی، جاری یا عطف به ماسبق بررسی کرد و معمولاً به ستون ها یا دسته هایی مانند جاری، 31-60 روز، 61-90 روز، 91-120 روز یا بیشتر تقسیم می شود. تعداد روزها نشان می دهد که چه مدت از زمان صدور فاکتور یا سررسید پرداخت گذشته است. این گزارش به شما امکان می دهد زمان پرداخت های مورد انتظار را ردیابی کنید و خطر بدهی های طولانی مدت یا تأخیر در پرداخت های مشتریان یا تامین کنندگان را نظارت کنید. این گزارش به شما کمک می کند جریان نقدی کلی خود را مدیریت کنید و تصمیمات آگاهانه بگیرید. این گزارش یکی از مهم ترین گزارش های حسابداری در ERP می باشد.

گزارش قدیمی فروشنده

گزارش قدیمی فروشنده میزان پولی که کسب و کار شما به تامین کنندگان و فروشندگان بدهکار است و مدت زمانی که این مبالغ معوق بوده است را مشخص می کند. این گزارش حساب های پرداختنی را بر اساس تعداد روزهایی که از سررسید فاکتور گذشته است، طبقه بندی می کند و معمولاً آن ها را به صورت افزایش های 30 روزه مانند «30-60 روز عقب افتاده» نمایش می دهد. این گزارش به شما کمک می کند تا حساب های پرداختی و جریان نقدی کسب و کارتان را نظارت کنید.

گزارش الزامات پرداخت فروشنده

گزارش الزامات پرداخت فروشنده یک گزارش ERP حسابداری است که یک نمایش سریع از مبالغ بدهی به تامین کنندگان یا فروشندگان و تاریخ سررسید آن پرداخت ها را ارائه می دهد. این گزارش به شما کمک می کند حساب های پرداختنی را مدیریت کنید و مطمئن شوید که تمام پرداخت های جاری به موقع انجام می شوند و به شما نشانه خوبی از جریان نقدی تان می دهد و همچنین کمک می کند برای تصمیم گیری های مالی دیگر برنامه ریزی کنید. این گزارش معمولاً اطلاعات مربوط به فروشنده و سپس مبالغ پرداختی معوق، تاریخ سررسید و روزهای عقب افتاده را نشان می دهد.

گزارش تاریخچه سپرده

گزارش تاریخچه سپرده، سابقه ای از تمام سپرده های انجام شده در یک حساب بانکی در یک دوره زمانی خاص را ارائه می دهد. این گزارش تاریخ هر سپرده، مبلغ، منبع (مانند چک یا وجه نقد)، نام شرکت، ارز و شماره مرجع را نشان می دهد. این گزارش به شما امکان می دهد تا جریان نقدینگی را به یک حساب بانکی خاص نظارت کنید و همچنین به شما کمک می کند تراکنش های مالی تان را پیگیری کنید. این گزارش حسابداری همچنین می تواند برای تطبیق صورت های بانکی، تهیه صورت های مالی و تجزیه و تحلیل جریان نقدی نیز استفاده شود.

داشبوردهای مالی

یکی از مزایای نرم افزار پیچیده ERP در مقایسه با سیستم های حسابداری مقدماتی، داشبوردهای مالی و سایر داشبوردهای گزارش دهی هستند. داشبوردهای گزارش یک نمای کلی سفارشی از گزارش های ERP را با قابلیت بررسی هر گزارش خاص برای اطلاعات بیشتر در اختیار شما قرار می دهند. داشبوردها به شما و کارمندانتان این امکان را می دهند که به سرعت اطلاعات مهم را بدون نیاز به باز کردن چندین صفحه در لحظه مشاهده کنید.

داشبورد ها همچنین نمایشی بصری از داده ها را ارائه می دهند و شناسایی و درک فرایند ها، الگوها، فرصت ها و موارد اینچنینی را آسان تر می کنند. همچنین می توانید داشبوردها را سفارشی کنید تا فقط اطلاعاتی را که به شما و تیم شما مرتبط است را نمایش دهند. برای مثال، داشبوردهای مالی برای بخش حسابداری و داشبوردهای عملیاتی برای تیم عملیاتی. این نوع گزارش معمولا با گزارش های فروش در ERP مرتبط است.

صورت های مالی، صورت سود و زیان و ترازنامه

بخشی از گزارش های مالی در نرم افزار ERP وب حساب

مهم است که سیستم ERP شما بتواند به شما کمک کند تا صورت های مالی را به سرعت تهیه کنید و بتوانید به راحتی بین دوره ها و حساب های مختلف برای مقایسه گزارش ها، جا به جا شوید. این گزارش حسابداری به شما امکان می دهد تا به سرعت اطلاعات مختلف را با هم مقایسه و تجزیه و تحلیل کنید. توانایی مشاهده تراز آزمایشی دفتر مرکزی به صورت خلاصه یا با جزئیات کمک می کند تا مطمئن شوید که اعداد و ارقام گزارش های مالی آن طور که باید تعادل دارند. داشبوردها و قابلیت های تعاملی بخشی از آن چیزی است که خوب را از بد جدا می کند و به همین علت نیز یکی از مهم ترین خدماتی هستند که یک ERP می تواند به شما ارائه دهد.

نتیجه

حسابداری و گزارشگیری مالی، اجزای اساسی هر کسب و کار موفق هستند. هر سیستم ERP یا CRM باید توانایی تولید گزارش های حسابداری و مالی دقیق، به موقع و با جزئیات را داشته باشد. مهمترین گزارش های حسابداری و مالی ای که هر سیستم ERP یا CRM باید داشته باشد عبارتند از صورت سود، ترازنامه، صورت جریان نقدی و گزارش تعویق حساب های پرداختی. این گزارش ها دیدگاه های ارزشمندی در مورد سلامت مالی یک شرکت ارائه می کنند و به کسب و کارها کمک می کنند تا جریان نقدی خود را مدیریت کنند، بدهی های به تعویق افتاده را به حداقل برسانند و اطمینان حاصل کنند که تعهدات پرداخت خود را به موقع انجام می دهند.

سیستم ERP وب حساب، به عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای ERP موجود در بازار، به شما اطلاعات دقیقی در رابطه با حسابداری و گزارش های مالی ارائه می دهد که در بخش راهنمای این نرم افزار، لیست این امکانات قابل مشاهده می باشد.

ورود به بخش راهنمای وب حساب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا