مدیریت مالی

نحوه دریافت مهمترین گزارش های فروش در سیستم ERP جهت تصمیم گیری بهتر

سیستم ERP نام پلتفرمی است که از آن برای مدیریت و برنامه ریزی مشاغل مختلف استفاده می کنند. در واقع کوتاه شده عبارت Enterprise Resource Planning بوده و عمدتا برای فروش محصولات و خدمات مختلف به کار می رود. گزارش های فروش در ERP به صاحبان کسب و کار این امکان را می دهد که اشراف کاملی بر جزئیات داد و ستد با مشتریان مختلف داشته باشند. ما در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را پیرامون برنامه ERP در اختیار شما قرار دهیم. پس تا پایان مطلب همراه ما باشید.

فواید استفاده از سیستم ERP

گزارش فروش در ERP شامل اطلاعاتی از نوع سفارش، موجودی انبار، تاریخ معامله، مراحل پرداخت و… می باشد. با وجود این سیستم پیشرفته هر جزئیاتی که در تعاملات بین کسب و کار و مشتریان رخ داده است به تفکیک قابل مشاهده خواهد بود. برای مثال افراد با گزارش های فروش در ERP سابقه سفارش مشتریان، میزان سفارش و قیمت قبلی می توانند برای بستن قراردادهای جدید برنامه ریزی کرده و بهترین تصمیم را در مورد فروش محصولات خود بگیرند. از مزیت های استفاده از این پلتفرم کاربردی کاهش دخالت انسانی و اتوماسیون کردن مراحل مختلف ثبت سفارش است.

با این وجود خطای انسانی در فاکتور و سایر بخش های تعاملات کاهش یافته و از بروز مشکلات مرتبط به آن کاسته می شود. اگر صاحب کسب و کار بزرگی باشید ERP به شما این امکان را می دهد که جزئیات حاصل از فروش چندین سال را در آن ذخیره کنید. نحوه طراحی ERP به صورتی است که اطلاعات بسیار زیادی در آن ذخیره می شود. دسته بندی اطلاعات و گزارش فروش در ERP بر اساس ماه ثبت سفارش، امتیاز بندی مشتری یا منطقه و… انجام می گیرد. اما چیزی که از این دسته بندی هم مهم تر است آنالیز و بررسی دوره ای گزارش های فروش است.

سیستم ERP به شما کمک می کند تا هر چند وقت یکبار اطلاعات تعاملات کسب و کارتان را بررسی و اشتباهاتی که در فرایند فروش به زیان تبدیل شده را شناسایی کنید. به این ترتیب شما قطعا نیازمند یک سیستم ثبت گزارش فروش قدرتمند خواهید بود و ERP همه آن چیزی است که نیازمند آن هستید. با وجود این برنامه و نتایج تجزیه و تحلیل گزارشات آن، کادر فروش با فرصت های طلایی آشنا می شوند و بهترین تصمیمات برای رسیدن به سوددهی بیشتر می گیرند. در ادامه چند نمونه از دسته بندی های ERP تحت وب را به تفکیک مورد بررسی قرار می دهیم.

دریافت گزارش فروش بر اساس ماه

فروش بر اساس ماه

یکی از دسته بندی هایی که می توان برای فروش محصولات در ERP ایجاد کرد فروش بر اساس ماه است. برای مثال شما میزان فروش محصول یا خدمات در هر ماه را با جزئیات ثبت کرده و زمان تجزیه تحلیل، فروش ماه مرداد 5 سال گذشته را باهم مقایسه می کنید. الگو یا نموداری که از سطح فروش مرداد ماه سال های اخیر ایجاد شده اطلاعات مفیدی از دلایل فروش بالا یا پایین در اختیار قرار می دهد. پس از نتیجه گیری و اتخاذ تصمیم های جدید تیم فروش، اقدامات لازم برای افزایش میزان فروش با تبلیغ یا اعمال تخفیف در مرداد ماه صورت می گیرد. همچنین الگوی ایجاد شده از گزارش فروش در ERP، میزان تقاضای مشتریان در هر زمان را نشان داده و آمادگی تیم برای ارائه خدمات و فروش محصولات را افزایش می دهد.

فروش بر اساس منطقه

مناطق مختلفی که از شما محصول سفارش می دهند در ERP قابل تفکیک است. گزارش فروش در ERP اطلاعات مفیدی از وضعیت سفارشات نمایندگان هر منطقه در ماه های سال را نمایش می دهند. این دیتا شما را با منطقه مشتریان پر تقاضا آشنا کرده و تصمیمات مفیدتر برای حل نیازها و سفارشات آن ها اجرایی می شود.

رتبه بندی مشتریان

گزارش سفارش در ERP که از مشتریان و عملکردهای آن ها در تقاضا و سفارش گیری ثبت می شود برای تیم فروش مفید است. برای مثال برخی مشتریان در هر سال نسبت به سال گذشته سفارش بیشتری ثبت می کنند. با این بینش تیم فروش برای دادن خدمات به مشتری آمادگی بیشتری خواهد داشت. همچنین اگر عده ای از مشتریان روند نزولی در ثبت سفارش داشته باشند، تیم فروش با پیگیری از دلایل آن تصمیم به حمایت از مشتری خواهند پرداخت و میزان وفاداری در مشتریان را افزایش خواهند داد.

محصولاتی که در گذشته خریداری می شدند و اکنون تقاضا ندارند

گزارش سفارش در ERP به شما نشان می دهد که در مدت زمان مشخص کدام یک از محصولات و خدمات توسط مشتریان رتبه بندی شده، خریداری شده اند. همچنین کدام یک از آن ها اکنون سفارش داده نمی شوند و فروشی از آن ها ثبت نشده است. این اطلاعات برای تیم فروش بسیار مفید خواهد بود چرا که علاوه بر شناسایی محصولات یا خدمات راکد در فروش، مشتریان خرید آن نیز شناسایی شده و دلایل کاهش سفارش قابل پیگیری است.

گزارش های فروش در ERP وب حساب

اگر از جمله کاربران سامانه ERP وب حساب باشید، در بخش فروش علاوه بر مواردی که گفته شد، گزارش های متعدد دیگری را می توانید از سامانه دریافت کنید که اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما خواهد گذاشت. برای آگاهی از این داده ها، می توانید به بخش راهنمای استفاده از گزارش های فروش وب حساب مراجعه کنید.

راهنمای گزارش فروش در ERP وب حساب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا