دانشنامه

اهمیت دیجیتال مارکتینگ و تاثیر آن بر کسب و کارها

به مجموعه اقداماتی که در جهت رشد و دیده شدن کسب و کار انجام می شود مارکتینگ (بازاریابی) می گویند. اگر بازاریابی با استفاده از کانال های الکترونیکی انجام شود، به آن دیجیتال مارکتینگ گفته می شود. کسب و کارها با هدف فروش بیش تر و برندسازی دیجیتال مارکتینگ انجام می دهند.
از آنجایی که بازاریابی یکی از بخش های مهم هر کسب و کاری است، در ادامه به معرفی بازاریابی دیجیتال و ابعاد مختلف آن می پردازیم. همچنین مزیت های دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی را بررسی می کنیم.

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) چیست؟

دیجیتال مارکتینگ نوعی بازاریابی محصول و خدمات است که از طریق دستگاه های الکترونیک و اینترنت انجام می شود. در گذشته بازاریابی فقط به روش های سنتی مثل بیلبورد، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تراکت، تبلیغات روزنامه ها و… انجام می شد. روش های تبلیغاتی سنتی گران بودند و به مخاطبین غیرهدفمند دسترسی داشتند. همچنین اندازه گیری میزان نتایج تبلیغ، در این روش ها بسیار سخت بود. با توجه به پیشرفت تکنولوژی بازاریابی دیجیتال تا حد زیادی جای بازاریابی سنتی را گرفته است. با این وجود بازاریابی سنتی نیز کارایی داشته و هنوز هم تا حدودی رواج دارد.

حدود 100 سال قبل، مفهوم دیجیتال مارکتینگ با اولین تبلیغ رادیویی شکل گرفت. دیجیتال مارکتینگ امروزه به بلوغ بالایی رسیده است و درصد زیادی از بازاریابی کسب و کارها با این روش انجام می شود.
عده ای بازاریابی دیجیتال را معادل بازاریابی اینترنتی می دانند؛ در صورتی که این دو واژه مترادف نیستند و بازاریابی اینترنتی زیرمجموعه بازاریابی دیجیتال است. در بازاریابی اینترنتی، کانال و رسانه هایی به کار گرفته می شوند که صرفا اینترنتی و آنلاین هستند. اما بازاریابی دیجیتال به هر نوع روش بازاریابی در بستر الکترونیک، گفته می شود.

در دیجیتال مارکتینگ شما با استفاده از بستر وب یا بسترهای الکترونیکی دیگر، برند، محصول و خدماتتان را به مشتریان بالقوه معرفی می کنید. در این روش بازاریابی، اینترنت، اپلیکیشن، موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی و سایر ابزارهای دیجیتال، کانال های ارتباطی شما با مخاطبین هدف هستند.
در بازاریابی الکترونیک، نیازی به حضور فیزیکی مخاطبان ندارید. همچنین دامنه بازاریابی شما به شهر یا خیابان خاصی محدود نیست و می توانید در سطح کشور یا حتی جهان دیده شوید.

انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ کدامند؟

یکی از دلایل شکست مشاغل آنلاین و سنتی، پیروی نکردن از تغییرات بازار است. در دهه های اخیر نقش دیجیتال مارکتینگ در بازاریابی به شدت پررنگ شده و روش های مختلفی برای بازاریابی دیجیتال ایجاد شده اند. در دیجیتال مارکتینگ کانال ها و پلتفرم های متنوعی برای دسترسی به مخاطبین وجود دارد. بسته به شرایط و نیازتان، در دوره های زمانی مختلف یک یا چند مورد از این کانال ها را برای بازاریابی به کار خواهید گرفت.

مهم ترین کانال های بازاریابی دیجیتال عبارتند از:

مهم ترین کانال های دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوا یکی از کانال های Digital Marketing است که سعی دارد از طریق ارائه محتوای تاثیرگذار و کاربردی، مخاطبان هدف را جذب کند. بازاریابی محتوا به منظور برند سازی مشاغل، رشد ترافیک، ایجاد ارتباط حسی با مخاطب و هدایت مشتری به سمت وب سایت انجام می شود. محتوا شامل مقالات وبلاگ، کتاب های الکترونیکی، متن توئیتر، ویدئو، پست شبکه اجتماعی، بروشور و اینفوگرافی است.
از آنجایی که استراتژی محتوا در بازاریابی دیجیتال بسیار اثربخش است، رقابت در این حوزه به شدت بالاست و برای موفقیت در این حوزه نیاز به برنامه ریزی هدفمند و بلندمدت دارید.
بازاریابی محتوا را می توان با تعیین استراتژی محتوای دقیق و سئو وب سایت ترکیب کرد و بهترین نتیجه ممکن را گرفت. برای موفقیت در این حوزه حتما باید کاربران و جامعه هدف تان را مشخص کنید. با شناخت دقیق جامعه هدف، محتوایی تولید می کنید که برای مخاطب مفید و جذاب باشد.

بهینه سازی موتورهای جستجو (Search engine optimization)

وقتی می خواهیم درباره چیزی تحقیق کنیم یا به دنبال محصول و خدمات خاصی می گردیم، جستجو در گوگل معمولا اولین اقدام اکثر ماست. بعد از جستجوی کلید واژه خاص، افراد معمولا لینک های اول گوگل را بررسی می کنند. قرار گرفتن در رتبه های برتر موتور جستجو، با SEO یا بهینه سازی موتورهای جستجو امکان پذیر است. رتبه گرفتن در گوگل و سایر موتورهای جستجو باعث می شود ترافیک وب سایتتان بالاتر برود و به تعداد زیادی خریدار دسترسی پیدا کنید.

بهینه سازی موتور جستجو به سه بخش تقسیم می شود:

  1. سئوی One-Page: هر محتوایی در سایت شما (در هر صفحه ای) که کلمه کلیدی مناسبی دارد و نکات سئوی داخلی در آن رعایت شده است.
  2. سئوی Off-Page: این بخش سئو شامل تکنیک های لینک سازی خارجی و ایجاد بک لینک می باشد.
  3. سئوی تکنیکال: سئوی تکنیکال یا فنی بر نحوه کدنویسی سایت شما تمرکز دارد. بهینه سازی فایل css، فشرده سازی تصاویر و بهبود UX سایت همگی در بخش سئوی تکنیکال دسته بندی می شوند.

الگوریتم های گوگل به مرور زمان تغییر می کنند و این وظیفه کارشناس دیجیتال مارکتینگ (کارشناس سئو) است که در الگوریتم جدید، رتبه بندی اش را بهبود دهد. کارشناسان سئو در بهبود جایگاه وب سایت از ابزارهای متنوعی مثل SEMrush، MOZ، Alexa و… استفاده می کنند.

بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) از طریق تبلیغات پولی، ترافیک وب سایت شما را افزایش می دهد. در SEM به ازای هر کلیکی که دریافت می کنید، باید هزینه بپردازید. سرویس های SEM متنوعی وجود دارند که متداول ترین آن ها Bing Ads و Google AdWords می باشند.

خیلی از افراد به دلیل شباهت اسمی، SEO و SEM را با هم اشتباه می گیرند. دقت داشته باشید که در سئو به صورت ارگانیک و رایگان برای کلمات کلیدی مورد نظرتان رتبه می گیرید اما در SEM در قبال پرداخت پول، در بین لینک های اول گوگل قرار می گیرید.
در نتایج گوگل در کنار لینک هایی که با SEM نمایش داده می شوند، شناسه AD قرار می گیرد. SEM سریع تر و راحت تر از SEO است، اما جایگزینی برای آن نیست. بهتر است برای رسیدن به اهداف تجاری تان، از هر دوی این روش ها استفاده کنید.

sem در دیجیتال مارکتینگ
در نتایج گوگل در کنار لینک هایی که با SEM نمایش داده می شوند، شناسه AD قرار می گیرد.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

با ارسال منظم ایمیل به مشتریان، می توانید مشتریان وفادارتان را افزایش دهید. از اهداف بازاریابی ایمیلی می توان به معرفی برند، اطلاع رسانی محصول و خدمات جدید، اطلاع از تخفیف ها و… اشاره کرد.
نکته مهم در بازاریابی ایمیلی این است که ایمیل های شما واقعا برای مخاطب جذاب و کاربردی باشند و احساس مزاحمت به او ندهند. با ارسال پیام های بیش از حد و غیر کاربردی، ارزش برند خودتان را کم می کنید. در بازاریابی ایمیلی برای یافتن مخاطبین جدید می توانید از Mailchimp یا ابزارهای مشابه آن کمک بگیرید. با استفاده از Mailchimp می توانید در هر ماه 12000 ایمیل به 2000 نفر ارسال کنید. این ابزار قابلیت دسته بندی مشتریان احتمالی و امکان ارائه آمارها و گزارشات گوناگون را دارد. ارائه گزارش به شما کمک می کند کمپین تان را تحلیل کنید و برای دفعات بعدی محتوای جذاب تری بسازید.

تبلیغات کلیکی (Pay Per Click)

در تبلیغات کلیکی یا PPC شما به ازای تعداد کلیک هایی که روی تبلیغ تان دریافت می کنید، هزینه می پردازید. یعنی هرچقدر تعداد کلیک بر روی تبلیغ شما بیش تر باشد، هزینه تبلیغ بیش تر می شود؛ چرا که کلیک بیش تر به معنای دیده شدن بیش تر است.
تبلیغات کلیکی می تواند زیرمجموعه SEM قرار بگیرد. نوع دیگری از تبلیغ کلیکی قرار دادن تبلیغ در سایت های پربازدید است. PPC یک راه حل اقتصادی برای جلب نظر افراد و افزایش تعداد بازدیدکنندگان است.

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

در دنیای امروزی نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی کسب و کارها، پررنگ تر از هر زمان دیگری است. به همین دلیل داشتن استراتژی بازاریابی در این فضا، اهمیت زیادی دارد. اینستاگرام، پینترست، تیک تاک، تلگرام، یوتیوب، لینکدین و فیسبوک مهم ترین شبکه های اجتماعی هستند. در ایران، اینستاگرام و تلگرام بیش از هر شبکه دیگری مخاطب فعال دارند.
در بازاریابی شبکه ای، شما با حضور فعال در شبکه های اجتماعی، آگاهی از برندتان را بیش تر می کنید و ارتباط با مشتری را به حداکثر می رسانید. در شبکه های اجتماعی ارتباط شما با مشتریان نزدیک تر است و به سوالات آن ها پاسخ می دهید. دریافت پیشنهادات و انتقادات، فرصت ارتباط بیش تر با مخاطب و امکان تولید محتوای سریع، باعث می شود در زمان نه چندان زیادی به نتیجه برسید.
نوع جدیدی از بازاریابی دیجیتال، اینفلوئنسر مارکتینگ است. اینفلوئنسر مارکتینگ معمولا در فضای شبکه های اجتماعی انجام می شود. در این روش بازاریابی، کسب و کارها محصولاتشان را از زبان افراد معروف و اینفلوئنسر معرفی می کنند. کسب و کارها به اینفلوئنسر هزینه ای پرداخت می کنند و او در قبال پرداخت هزینه، آن کسب و کار را در صفحه اجتماعی خودش معرفی می کند. این باعث بیش تر دیده شدن صفحه شما در شبکه اجتماعی می شود.

بازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ
در بازاریابی شبکه ای، شما با حضور فعال در شبکه های اجتماعی، آگاهی از برندتان را بیش تر می کنید و ارتباط با مشتری را به حداکثر می رسانید.

بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)

علاوه بر شبکه های اجتماعی که فضای خوبی برای تبلیغ کسب و کارها هستند، شما می توانید از بازاریابی موبایلی نیز برای دیده شدن کسب و کارتان استفاده کنید. در بازاریابی موبایلی تبلیغ شما در برخی نرم افزارهای مهم نمایش داده می شود. برای مثال VPN ها یا برنامه های تقویم رایگان و معروف، به ازای خدمات رایگانی که ارائه می دهند، تبلیغاتی را به مخاطبین شان نشان می دهند. تبلیغ کسب و کار شما می تواند در این اپلیکیشن های موبایلی پخش شود.

همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

در بازاریابی وابسته، با خرده فروشی های آنلاین مشارکت می شود و بابت هر فروش کمیسیون دریافت می گردد. به این ترتیب می توانید محصول یا خدماتتان را به شبکه بزرگی از مخاطبین معرفی کنید. معرفی کسب و کار شما می تواند از طریق سایت، پلتفرم های شبکه های اجتماعی، وبلاگ و… صورت بگیرد. خوبی افیلیت این است که شما فقط برای تبدیل های واقعی ملزم به پرداخت هزینه هستید. از طرف مقابل شرکای شما درآمدی غیرفعال به دست می آورند. نمونه معروفی از Affiliate Marketing همکاری واسطه ای دیجی کالا است. میلیون ها کاربر برای خرید به سایت دیجی کالا مراجعه می کنند. فروشندگان می توانند محصول خودشان را از طریق دیجی کالا به مشتریان بفروشند و کمیسیون دیجی کالا را پرداخت نمایند.

تبلیغات پیامکی (SMS Advertising)

بازاریابی پیامکی یکی دیگر از روش های تبلیغاتی در بازاریابی دیجیتال است. برای اجرای کمپین پیامکی می توانید مشتریان خودتان را مخاطب قرار دهید. اما اگر می خواهید پیام تان به جامعه بزرگ تری از افراد منتقل شود، می توانید با استفاده از سرویس های پیامکی، پیامی را به هزاران مخاطب ارسال کنید. بسته به پنل خریداری شده، تعداد مخاطبین شما تعیین می شود. دقت داشته باشید که در این روش معمولا به مخاطبین هدفمند دسترسی ندارید و افراد از هر قشر و جنسیتی پیام شما را دریافت می کنند. بنابراین طبیعی است که پیام تان برای عده زیادی از افراد کاربردی نباشد. ارسال پیام بی موقع و غیرمرتبط اعتماد مشتری را از بین برده و به ضد تبلیغ تبدیل می شود.

تبلیغات پیامکی در دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound Marketing)

بازاریابی درونگرا سعی دارد تا با مشتریان ارتباط پایداری برقرار کند. در این روش تمرکز بر روی توانمند سازی مشتری است، تا در نهایت مشتری شما را به اهداف بازاریابی تان برساند. در بازاریابی درونگرا شما می توانید از تمام روش های بازاریابی دیجیتال که معرفی کردیم استفاده کنید تا تجربه خوبی به مشتری بدهید. این روش بازاریابی، کاربران اینترنتی را به مشتریان وفادار تبدیل می کند. این ابزار دیجیتال مارکتینگ مخصوص کسب و کارهای آنلاین طراحی شده است و تلاش دارد از طریق تهیه و ارائه محتوا اعتماد مشتریان را جلب کند.

بازاریابی درونگرا شامل سه مرحله جذب، تعامل و پشتیبانی است. در مرحله جذب شما سعی دارید به عنوان یک مشاور قابل اعتماد، راه حل و محتوای ارزشمندی به مخاطب منتقل کنید. بعد از تعامل کافی با مخاطب به آن ها پشتیبانی می دهید تا در خریدشان موفق و راضی باشند.

چرا دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای امروزی اهمیت دارد؟

دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی مزایای غیرقابل انکاری دارد که در ادامه مهم ترین آن ها را بررسی می کنیم.

  • دسترسی به افراد بیش تر: اینترنت محدودیت مکانی ندارد و شما می توانید محتوایتان را به تمام مردم کشور یا حتی سایر کشورها نشان دهید. اینکه می خواهید در چه زمانی، چه کسانی شما را ببینند، کاملا به هدف شما بستگی دارد.
  • قیمت مناسب: دیجیتال مارکتینگ نسبت به شیوه های بازاریابی سنتی هزینه پایین تری دارد و بازگشت سرمایه آن نیز بالاتر است. در بازاریابی سنتی تا زمانی که بیلبورد شما نصب باشد، باید هزینه آن را بپردازید؛ حتی اگر برایتان بازگشت سرمایه ای نداشته باشد. اما در بازاریابی دیجیتال، اگر کانال بازاریابی تان بازدهی ندارد می توانید بودجه اش را کاهش دهید و از این نظر جلوی ضرر را بگیرید. بخش مهمی از خدمات دیجیتال مارکتینگ رایگان هستند اما در روش های بازاریابی سنتی روش رایگانی برای بازاریابی وجود ندارد. در بازاریابی دیجیتال می توانید مخاطبین تان را فیلتر کنید و بر روی مرتبط ترین مخاطبان هدف گذاری نمایید. این باعث می شود هزینه بازاریابی کاهش پیدا کرده و بازگشت سرمایه بیش تر باشد.
  • دسترسی سریع به مخاطب هدف: در دیجیتال مارکتینگ می توانید مخاطب هدف تان را به خوبی تشخیص دهید و فعالیت تان را بر روی همان مخاطبین متمرکز کنید. تولید پیام مناسب مخاطب، انتخاب پلتفرم های مناسب برای ارتباط با مخاطب، لحن ارتباط و… با شناخت مخاطب هدف تعیین می شود.
  • وجود ابزارهای سنجش و اندازه گیری: در دیجیتال مارکتینگ ابزارهای زیادی وجود دارد که با آن ها می توانید عملکردتان را بسنجید. برای مثال با گوگل آنالیتیکس می توانید وضعیت بازدید از وب سایت و رفتار کاربران در وب سایت را تحلیل کنید. میزان اشتراک گذاری، میزان بازدید، تعداد کلیک و زمان صرف شده بر روی سایت، از جمله معیارهایی هستند که کارشناس دیجیتال مارکتینگ به دنبال سنجش آن هاست.
  • نرخ بازگشت سرمایه بالا: ROI (نرخ بازگشت سرمایه) در بازاریابی دیجیتال بالا است. کانال های دیجیتال مارکتینگ مثل ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی، کمپین شبکه های اجتماعی و… در مقایسه با روش های بازاریابی سنتی مقرون به صرفه اند. ROI در دیجیتال مارکتینگ ارزش کمپین های بازاریابی را تعریف می کند.
  • امکان تغییر استراتژی بازاریابی: رفتار مشتری همیشه در حال تغییر است و ممکن است به مرور زمان، نیاز به تغییر استراتژی بازاریابی داشته باشید. در بازاریابی دیجیتال شما به راحتی می توانید استراتژی بازاریابی تان را تغییر داده و از این طریق بازاریابی تان را بهبود دهید.
  • در دسترس بودن: در بازاریابی دیجیتال اکثر کانال های بازاریابی شما امکان ارتباط دوطرفه دارند. مخاطبان می توانند با شما ارتباط بگیرند و مشاوره آنلاین دریافت کنند. تعامل دو طرفه باعث می شود بتوانید مخاطبان تان را به مشتری تبدیل کنید.
  • امکان رقابت با غول های بازار: اکثر مشاغل موجود خرده فروشی محسوب می شوند و برندهای بزرگ در اقلیت قرار دارند؛ با توجه به بزرگ بودن برندهای مطرح، در بازاریابی سنتی خرده فروشی ها امکان رقابت با غول های بازار را ندارند. برای مثال کسب و کارهای کوچک بودجه لازم برای نصب بیلبورد در مرکز شهر را ندارند. اما در بازاریابی دیجیتال این محدودیت وجود ندارد. بازاریابی دیجیتال این فرصت را به شما می دهد تا با رقبای بزرگ در زمینه بازاریابی رقابت کنید. برای موتور جستجو هیچ فرقی ندارد که شما خرده فروش هستید یا خیر؛ موتور جستجو همیشه محتوایی را که برای مخاطب هدف مفیدتر است نمایش می دهد. همچنین شبکه های اجتماعی کمک می کنند تا به ایده های جذاب به مخاطبان جدید دسترسی پیدا کنید.
نرخ بازگشت سرمایه در دیجیتال مارکتینگ
ROI در دیجیتال مارکتینگ ارزش کمپین های بازاریابی را تعریف می کند.

مراحل بازاریابی دیجیتال چیست؟

  • اهدافتان را مشخص کنید.

اولین گام در هر فرایندی، تعیین هدف است. با تعیین هدف می توانید استراتژی دیجیتال مارکتینگ تان را مشخص کنید و برای رسیدن به آن برنامه ریزی نمایید. برای مثال اگر هدفتان آگاهی از برند است، تمرکز بر روی شبکه های اجتماعی یا تولید محتوای وبلاگ می تواند مفید باشد. یا اگر هدفتان فروش بیش تر است، می توانید روی تبلیغ بنری یا تبلیغ در گوگل سرمایه گذاری کنید.

  • مخاطب هدف تان را مشخص کنید.

در بازاریابی دیجیتال این فرصت را دارید تا مخاطب هدفتان را مشخص کنید. با تعیین مخاطب هدف، می توانید بهترین کانال های دیجیتال مارکتینگ را پیدا کنید. برای مثال اگر مخاطب هدف شما قشر جوان هستند، تبلیغ در اینستاگرام می تواند موثر باشد. یا اگر مخاطب شما تحصیلکرده یا جزو مشاغل خاص است، لینکدین فضای خوبی برای فعالیت است.

  • بودجه تان را مشخص کنید.

یکی از فاکتورهای موثر در انتخاب کانال های بازاریابی، میزان بودجه است. برخی روش های بازاریابی دیجیتال مثل تبلیغ گوگل، تبلیغات پیامکی و تبلیغات کلیکی شامل هزینه هستند. هزینه تبلیغات شما به کلمات کلیدی تان نیز بستگی دارد. اما کانال هایی مثل سئو، تولید محتوا و شبکه های اجتماعی رایگان محسوب می شوند. برای ایجاد تعادل و تاثیرگیری بیش تر، بر روی هر دو گزینه تبلیغات پولی و رایگان تمرکز کنید.

  • کلمات کلیدی تان را بیابید.

بخش مهمی از بازاریابی دیجیتال مربوط به محتوا است. با محتوای مناسب شما می توانید به مخاطبین هدف تان دست پیدا کنید. اما برای تولید محتوا، باید کلمات کلیدی تان را شناسایی کنید. بسته به کلمات کلیدی، محتوای صفحات وب سایت، محتوای شبکه های اجتماعی و محتوای وبلاگ شما مشخص می شود. با استفاده از کلمات کلیدی، وب سایتتان را نزد موتورهای جستجو سئو می کنید.

لیستی از کلمات کلیدی مهم کسب و کارتان تهیه کرده و استراتژی محتوایتان را تدوین کنید. محتوا می تواند در قالب متن، صوت، عکس یا ویدئو باشد.

  • داده های کاربران را تحلیل کنید.

بعد از اجرای تکنیک های دیجیتال مارکتینگ، داده هایی به دست خواهید آورد. با تحلیل داده ها و بررسی رفتار کاربران، می فهمید که کدام کانال ها در کسب و کار شما کاربردی ترند. همچنین درک می کنید که مخاطبین هدف تان ترجیح می دهند از چه طریق با آن ها ارتباط بگیرید.

برای مثال اگر طلافروشی آنلاین دارید و به دنبال افزایش فروش طلا هستید، باید بعد از اجرای تکنیک های دیجیتال مارکتینگ، میزان دیده شدن در اینترنت و میزان فروش تان را بررسی کنید. با تحلیل اطلاعات کاربران می توانید دلیل خرید کردن، خرید نکردن و سایر رفتارهای مشتری را بفهمید.

  • مشتری وفادار ایجاد کنید.

بعد از تحلیل داده های مشتریان، بر روی نقاط قوت تان مانور بدهید و نقاط ضعفتان را رفع کنید. با این کار می توانید مشتریان وفادار داشته باشید. در این مرحله دیجیتال مارکتر باید ارزش برند و محصولات شما را خوبی به مخاطب بفهماند. اگر مشتری به خوبی با برند شما آشنا شود و خودش را جزئی از برندتان تصور کند، برای خریدهای بعدی راحت تر به شما اعتماد می کند.
تیم دیجیتال مارکتینگ با ارسال پیام، تبلیغات، مدیریت شبکه های اجتماعی، تدوین کمپین های فروش اینترنتی، استراتژی تخفیف دهی و…، کاری می کنند که مشتریان قبلی دوباره از شما خرید کنند.

هزینه دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟

تا این قسمت درباره کانال های دیجیتال مارکتینگ و مزیت های آن برای کسب و کارها توضیح دادیم. با تمام مزیت هایی که بازاریابی مدرن نسبت به بازاریابی سنتی دارد، هزینه این روش به نسبت ارزان تر است. رسانه های آفلاین معمولا گران هستند اما در بازاریابی دیجیتال همیشه روش های رایگان و ارزان وجود دارد.
در دیجیتال مارکتینگ بر خلاف بازاریابی سنتی، ابزارها و روش هایی برای اندازه گیری وجود دارد. در بازاریابی مدرن در تمام سفر مشتری همراه او هستید و با تحلیل های درست و شناسایی دقیق مخاطبان هدف، می توانید هزینه های خود را به شدت کاهش دهید. همچنین امکان تحلیل و اندازه گیری داده ها باعث می شود مخاطبین مشخصی را هدف بگیرید و با فیلتر کردن مخاطبین، هزینه را کاهش دهید.
با این وجود هزینه دیجیتال مارکتینگ کاملا به اهداف شما و اندازه کسب و کارتان بستگی دارد. اینکه می خواهید چه تعداد از کانال های بازاریابی دیجیتال را به کار بگیرید، به استراتژی دیجیتال مارکتینگ و بودجه شما بستگی دارد. کسب و کارهای کوچک معمولا منابع مالی زیادی برای سرمایه گذاری در تبلیغات سنتی ندارند. برای مثال تبلیغ در تلویزیون هزینه سرسام آوری دارد که شرکت های کوچک از پس آن بر نمی آیند. در چنین شرایطی، دیجیتال مارکتینگ روش مناسبی برای ارتباط با مخاطبین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا