مدیریت کسب و کار

چرا برخی کسب و کار ها و مشاغل اینترنتی بعد از مدتی شکست می خورند؟

شکست مشاغل اینترنتی، به معنای عدم موفقیت کسب و کارهایی است که در فضای اینترنت ایجاد شده اند. اما دلیل واقعی شکست کسب و کار های اینترنتی چیست؟ در این مطلب مهم ترین دلایلی که باعث شکست خوردن و نابودی مشاغل آنلاین می شوند را بررسی می کنیم. همچنین راهکارهایی برای جلوگیری از شکست معرفی می نماییم.

دلایل شکست مشاغل اینترنتی کدامند؟

مشاغل اینترنتی شامل فروش محصولات و خدمات آنلاین، بازاریابی آنلاین، مشاوره، آموزش مجازی و سایر فعالیت های مشابه می باشند. در سال های اخیر کسب و کارهای اینترنتی به شدت رواج پیدا کرده اند. گسترش استفاده از اینترنت و تغییر سبک زندگی مردم باعث شده است تا کسب و کارهای اینترنتی رونق زیادی پیدا کنند.
بسیاری از برندها در سال های گذشته کسب و کارشان را در فضای اینترنت توسعه داده اند. حتی بعضی مشاغل فعالیتشان را در اینترنت شروع کرده و از طریق همین فضا به معروفیت و درآمد بالا رسیده اند. با این وجود در این بین مشاغل اینترنتی بسیار زیادی هم با شکست روبرو شده اند.

شاید بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی را دیده باشید که درآمدهای میلیاردی یا درآمدهای چند صد میلیونی داشته اند؛ اما بیش تر کسب و کارهای آنلاین در همان 6 ماه اول با شکست مواجه شده و کارشان را جمع کرده اند. جالب است بدانید که دلایل شکست این کسب و کارها تا حد زیادی مشابه بوده است.

در ادامه دلایل اصلی شکست در کسب و کارهای اینترنتی را توضیح می دهیم.

انتخاب غلط بازار هدف

یکی از دلایل شکست کسب و کارهای آنلاین این است که بازار هدف مناسبی انتخاب نمی کنند. برخی افراد تنها با دیدن چند آنلاین شاپ اینترنتی، تصمیم می گیرند کسب و کار مشابه آن ها راه اندازی کنند. در صورتی که با چالش های این مشاغل آشنا نیستند.
اگر نتوانید به درستی بازار هدف تان را شناسایی کنید، به مشتریان مناسب دسترسی پیدا کنید و استراتژی بازاریابی مناسب را اجرا نمایید، به احتمال زیاد توانایی رقابت نداشته و درنهایت شکست می خورید. اگر قصد دارید که کسب و کار اینترنتی پولساز راه اندازی کنید، ابتدا باید به فکر انتخاب یک ایده مناسب باشید. ایده ای در راستای علاقه و استعدادتان انتخاب کنید. همچنین تحقیق کنید که ایده شما طرفدار دارد یا خیر.

دلایل شکست مشاغل اینترنتی
یکی از دلایل شکست کسب و کارهای آنلاین این است که بازار هدف مناسبی انتخاب نمی کنند.

عدم تأمین نیاز بازار

در دنیای رقابتی امروز، ارائه محصول یا خدمات منحصر به فرد و با کیفیت امری ضروری است. گاهی اوقات افراد زمینه فعالیتی خوبی انتخاب می نمایند، اما در شناسایی نیازهای بازار اشتباه عمل می کنند. اگر محصول یا خدماتی که ارائه می دهید نیازها و خواسته های بازار را برطرف نکند، به احتمال زیاد در کسب و کارتان شکست می خورید. ارزیابی نیازهای بازار، تجزیه و تحلیل دقیق بازار و تعیین مشتریان هدف از جمله عواملی هستند که در موفقیت شما تاثیر زیادی خواهند داشت.

بازاریابی غیر اصولی

داشتن استراتژی بازاریابی مناسب، یکی از مسائل مهم در مشاغل اینترنتی است. اگر بهترین محصول یا خدمات را ارائه دهید اما بازاریابی خوبی نداشته باشید، افراد زیادی با محصول عالی شما آشنا نخواهند شد. بنابراین اگر می خواهید کسب و کار اینترنتی را به صورت جدی دنبال کنید، باید استراتژی بازاریابی مناسبی را دنبال کنید.

بازاریابی اصولی باعث دیده شدن شما در نتایج موتورهای جستجو و صفحات اجتماعی مثل اینستاگرام می شود. بازاریابی اینترنتی ابعاد گسترده ای دارد که در موضوع این مقاله نمی گنجد. اما به طور خلاصه سئوی وب سایت، بازاریابی محتوا، ایمیل مارکتینگ و… بخش هایی از بازاریابی اینترنتی را تشکیل می دهند.

بعد از اینکه وب سایت یا پیج کاری تان را راه اندازی کردید، باید برای تولید محتوای کاربرپسند برنامه ریزی کنید. با تولید محتوای جذاب، ترافیک وب سایت و پیجتان را بیش تر می کنید. محصولات و خدماتی که در اینترنت ارائه می دهید باید به خوبی معرفی شده باشند. مشتریان با همین توضیحات و تصاویر برای خرید تصمیم گیری می کنند؛ پس مطمئن شوید که برای ظاهر سایت یا پیجتان، تلاش خوبی داشته اید.

مدیریت غلط از دلایل مهم شکست مشاغل اینترنتی

مدیریت کسب و کار شامل مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بازاریابی، مدیریت عملیاتی و مدیریت استراتژیک است. اگر مشاغل اینترنتی به درستی مدیریت نشوند، ممکن است با مشکلات عمده ای روبرو شوند که به شکست منجر شود.

جلوگیری از شکست مشاغل اینترنتی
برای جلوگیری از شکست مشاغل آنلابن، باید به طور مداوم اطلاعاتتان را افزایش دهید و در مسیر درست تجربه کسب کنید.

مشکلات مالی

مشکلات مالی عامل مهمی در شکست مشاغل اینترنتی هستند. سرمایه گذاری ناکافی، مدیریت نامناسب منابع مالی و مشکلات در تأمین منابع مالی می توانند باعث شکست کسب و کار شما شوند. اگر کار خود را به تازگی شروع کرده اید، باید بدانید که هزینه های پیش بینی نشده زیادی خواهید داشت. خراب شدن دستگاه های ساخت محصول، تورم قیمتی، هزینه های سخت افزاری، نرم افزاری و… جزو این هزینه ها می باشند. برای سرمایه تان برنامه ریزی دقیقی داشته باشید و تمام پولتان را صرف بازاریابی و خرید مواد اولیه نکنید.

نداشتن طرح و برنامه ریزی دقیق

یکی از دلایل شکست مشاغل اینترنتی نداشتن برنامه است. مطمئنا بدون برنامه نمی توانید به راحتی از پس چالش ها و مشکلات ایجاد شده بربیایید. همچنین بدون برنامه نمی توانید فرصت های توسعه شغل تان را شناسایی کنید.

یکی دیگر از دلایل شکست مشاغل اینترنتی، نداشتن طرح کسب و کار می باشد. شغل شما از لحاظ اقتصادی باید مقرون به صرفه بوده و توجیح اقتصادی داشته باشد. قبل از راه اندازی شغل اینترنتی، طرح کسب و کارتان را پیاده سازی کنید و مطمئن شوید که ابزارها و منابع لازم برای شروع کار را در اختیار دارید.

نداشتن تجربه از دلایل شکست مشاغل اینترنتی

اکثر افرادی که به سراغ راه اندازی کسب و کار اینترنتی می روند، برای اولین بار است که این کار را انجام می دهند. نداشتن تجربه یکی از دلایل ناکامی این افراد است.

داشتن تجربه یکی از دلایل موفقیت و پیشرفت در کار است. ارائه قیمت مناسب، بهترین روش حمل و نقل، بهینه سازی هزینه های جانبی و…، همگی بر اثر تجربه به دست می آیند. همچنین تجربه داشتن باعث می شود در مواجهه با مشکلات، بهترین تصمیم را بگیرید و بتوانند از شرایط عبور کنید.

اهمیت تجربه در جلوگیری از شکست مشاغل اینترنتی
هرچقدر تجربه شما در کاری بیش تر باشد، مسیر موفقیت برایتان ساده تر خواهد بود. با داشتن تجربه می توانید در برابر چالش ها بهترین تصمیم را بگیرید.

عدم آموزش اصولی

راه اندازی کسب و کار اینترنتی نیاز به مدرک دانشگاهی خاصی ندارد. همین موضوع باعث شده تا عده زیادی بدون آموزش اصولی و مطالعه، وارد این حوزه کاری شوند. کسب مهارت و تخصص در زمینه کسب و کار قبل از راه اندازی شغل اینترنتی، ضروری است. مسائلی مانند بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ، سوشیال مدیا مارکتینگ، رفتار با مشتری، فن بیان و تولید محتوای اثربخش و… مواردی هستند که باید به صورت تخصصی آموزش ببینید. همچنین بعد از شروع کارتان، همیشه باید به دنبال کسب اطلاعات بیشتر باشید و دانش تان را دائما بروز کنید.

نداشتن صبر، انگیزه و تعهد

اکثر افراد دوست دارند هر چه سریع تر در کسب و کار اینترنتی شان به نتیجه برسند؛ اما واقعیت این است که رشد کسب و کار زمان می برد. تعهد نداشتن برای انجام وظایف و برنامه ها یکی دیگر از دلایل شکست در کسب و کار اینترنتی است. اگر شما یا هم تیمی هایتان به موقع کارها و وظایفتان را انجام ندهید، تمام برنامه ریزی ها دچار تاخیر می شوند؛ درست زمانی که رقبایتان در زمان درستی ایده ها را عملی می کنند.
نداشتن انگیزه از دیگر دلایل مهم شکست مشاغل اینترنتی است. افراد زیادی کارشان را با شوق شروع می کنند، اما بعد از مدتی انگیزه شان را از دست می دهند و کارهای لازم برای پیشبرد اهدافشان را انجام نمی دهند. اگر انگیزه ای برای کار کردن نداشته باشید، به زودی مجبور می شوید کسب و کارتان را رها کنید. قطعا همه افراد در مسیر کاری شان دچار بی انگیزگی می شوند، اما چیزی که اهمیت دارد مداومت در کار است. به طور مداوم انگیزه تان را تقویت کنید و هدف گذاری دقیقی داشته باشید.

همکاری با تیم غیرحرفه ای

برای موفقیت در شغل اینترنتی، باید آموزش ببینید. علاوه بر صاحبین کسب و کار، تک تک نیروهایی که با شما کار می کنند نیز باید تخصص کافی داشته باشند. اصول کار حرفه ای یکی دیگر از مواردی است که همکاران شما باید بدانند.
نیروهای غیرحرفه ای و کارمندان سمی می توانند کسب و کار شما را به سمت نابودی بکشانند. افراد توانمند، متعهد، علاقمند و متخصص در هر حوزه کاری می توانند شغل شما را حفظ کرده و در مسیر رشد کسب و کار به شما کمک کنند.

تغییرات بازار و فناوری

بازار اینترنتی پویا است و تغییرات سریعی در فناوری و رفتار مشتریان رخ می دهد. شرکت هایی که نتوانند با این تغییرات سازگار شوند و استراتژی، محصولات و خدمات خود را بروزرسانی نکنند، به زودی با مشتریان ناراضی زیادی مواجه می شوند و کسب و کارشان با شکست روبرو خواهد شد.

عدم شناخت مخاطبان از دلایل مهم شکست مشاغل اینترنتی

اینکه دقیقا ندانید مشتریان شما چه افرادی هستند و چه ویژگی هایی دارند، باعث می شود نتوانید نیازهای مشتریان را رفع کنید و در نتیجه در ذهن مشتری جایگاهی نخواهید داشت. افرادی که شناخت درستی از مشتریانشان ندارند، در بازاریابی و تبلیغات هزینه زیادی را متحمل می شوند. با شناخت مشتریان و دسته بندی مشتریان می توانید هزینه تبلیغات را تا حد زیادی کاهش دهید.

راهکارهای جلوگیری از شکست مشاغل اینترنتی

راهکارهای جلوگیری از شکست مشاغل اینترنتی

تا اینجا درباره دلایل شکست مشاغل اینترنتی توضیح دادیم. مطالعه دلایل شکست کسب و کارها و جلوگیری از انجام این موارد تا حد زیادی جلوی شکست خوردن شما را می گیرد. به علاوه در ادامه چند راهکار کاربردی برای موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی را بررسی کرده ایم.

  • موانع خود را بشناسید و با آگاهی کامل نسبت به رفع موانع اقدام کنید.
  • دیجیتال مارکتینگ و سوشال مدیا مارکتینگ را به صورت حرفه ای پیش ببرید. در صورتی که تخصص کافی در این زمینه ها ندارید، بهتر است فردی که در این حوزه متخصص است را استخدام کنید.
  • با داشتن استراتژی تخفیف دادن به مشتریان، برندینگ قوی و…، تجربه مشتری را بهبود دهید.
  • در سریع ترین زمان ممکن به سوالات مشتری پاسخ دهید.
  • پروسه پرداخت هزینه را تا حد امکان کوتاه تر و ساده تر کنید.
  • برای پیشرفت کسب و کارتان زمان بگذارید. آموزش کارکنان و آموزش خودتان را همیشه جدی بگیرید.
  • از ابزارها و سیستم های تحلیل داده استفاده کنید تا درک بهتری از عملکرد کسب و کار خود پیدا کنید و تصمیم های بهتری برای رشد کسب و کارتان بگیرید.
  • از فناوری های جدید مثل هوش مصنوعی، اینترنت اشیا (IoT)، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) استفاده کنید تا نسبت به رقبایتان پیشی بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا