مدیریت کسب و کار

بررسی 13 روش برای بازاریابی و افزایش فروش کفش

اگر در حوزه فروش کفش فعالیت دارید و می خواهید فروشتان را افزایش دهید، باید روش های بازاریابی کفش را بدانید. در این مطلب مهم ترین نکات برای بازاریابی و افزایش فروش کفش را توضیح می دهیم. خواندن این مطلب را به همه افرادی که مغازه کفش فروشی یا آنلاین شاپ کفش دارند، توصیه می کنیم.

بهترین روش های بازاریابی و افزایش فروش کفش کدامند؟

کفش یکی از اقلام ضروری انسان ها است و افراد به صورت سالانه بودجه ای را برای خرید یک یا چند کفش صرف می کنند. به بازار پوشاک که بروید، قطعا کفش فروشی های مختلفی را می بینید. همچنین در سال های اخیر فروش اینترنتی کفش به شدت رواج پیدا کرده است و آنلاین شاپ های کفش، رقیب سرسختی برای فروشگاه های سنتی شده اند.
فرقی نمی کند که کارتان سنتی است یا به سراغ روش فروش اینترنتی رفته اید؛ اگر می خواهید در دور رقابت باقی بمانید و مشتریان بیش تری بگیرید، باید روش های بازاریابی و جذب مشتری را بدانید. با کمی ابتکار و آگاهی بیش تر، می توانید فروش تان را نسبت به سایر کفش فروشی ها افزایش دهید.

در ادامه مهم ترین راهکارها برای بازاریابی و افزایش فروش کفش را بررسی می کنیم.

1- بازاریابی کفش با مشخص کردن جامعه هدف

طبیعتا شما نمی توانید به همه افراد جامعه با سلایق مختلف کفش بفروشید. برای مثال سبک و سلیقه خانم های 16 ساله، 35 ساله و 50 ساله خیلی فرق دارد. بنابراین، با یک استراتژی و رویکرد، نمی توانید به تمام این افراد کفش ارائه دهید. بهتر است جامعه هدفتان را مشخص کنید و بر اساس سلیقه یک الی سه قشر مشخص، تنوع کاری تان را افزایش دهید. درست است که گفتیم باید مخاطبین هدف تان را مشخص کنید؛ اما برای اینکه انتخاب را برای این افراد آسان تر کنید، بهتر است تنوع کاری بالایی داشته باشید.

2- تعیین هدف برای میزان فروش

برای اینکه بتوانید فروشتان را افزایش دهید، حتما باید این موضوع را هدف گذاری کرده و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید. هدف نهایی شما باید به چندین گام تقسیم شود و خودتان و اعضای تیم تان، با انجام وظایف مشخصی، به سمت هدف کاری پیش بروید. اگر هدف شما رسیدن به 200 عدد فروش بیش تر است، باید تیم فروش، تیم بازاریابی، مدیریت و…، اقداماتی را در زمینه رسیدن به هدف انجام دهند. در هدف گذاری باید اهدافتان را واضح بیان کنید؛ طوری که بتوان آن را به اقدامات کوچک تر تقسیم کرد.

3- فروش تخصصی

امروزه تنوع کفش ها بسیار زیاد است. برای مثال کفش های زنانه به انواع راحتی، مجلسی، رسمی، پیاده روی، ورزشی و… تقسیم می شوند. طبیعتا شما نمی توانید تمام کفش های زنانه، مردانه و بچگانه با طرح های مختلف را در یک مغازه کوچک یا متوسط نگه داری کنید. علاوه بر محدودیت مکانی، مشتریان نیز ترجیح می دهید کالایشان را از جایی خرید کنند که فروش تخصصی دارد.

فروش تخصصی برای افزایش فروش و بازاریابی کفش

بعد از اینکه مطمئن شدید قرار است چه نوع کفش هایی بفروشید، باید مدل های مدنظرتان را خریداری کنید. راز موفقیت در فروش و افزایش فروش، دانستن سلیقه مشتریان است. اگر کفش ها را از عمده فروشی خریداری می کنید، در انتخاب طرح و جنس کفش دقت کنید. اگر خودتان کفش ها را تولید می کنید، در طراحی و تولید کفش خلاقیت داشته باشید. به روز باشید و جدیدترین مدل های بازار را پیگیری کنید. اغلب افراد دنبال کننده مد هستند و ترجیح می دهند جدیدترین مدل های کفش را خریداری کنند.

4- ایجاد تجربه خرید منحصر به فرد

یکی از مهم ترین روش های بازاریابی کفش، معرفی مشتریان می باشد. اگر مشتریان قبلی شما تجربه خرید خوبی داشته باشند، به احتمال زیاد شما را به دوستانشان معرفی می کنند و این یک روش رایگان و عالی برای بازاریابی است. شما باید فرایند خرید را برنامه ریزی کنید و خدمات عالی به مشتریان ارائه کنید. تیم شما باید بیش ترین هماهنگی را با یکدیگر داشته باشند. همچنین نحوه ارتباط فروشنده با مشتری، در میزان رضایت مشتریان تاثیر بسزایی دارد. ایجاد تجربه خرید منحصربفرد باعث افرایش وفاداری مشتریان شده و فروشتان را بیش تر می کند.

خدمات مشتری می تواند نقش مهمی در خرید افراد داشته باشد. بررسی کنید که چه خدماتی می تواند شما را از رقبایتان متمایز کند؟ ارائه تخفیف به مشتریان ویژه، تحویل خرید درب منزل و امکان تعویض کفش از جمله این خدمات می باشد.

5- ارائه تخفیف و پیشنهادهای ویژه

تخفیف گرفتن در هر حالتی برای مشتریان جذاب است. شما می توانید با ارائه تخفیفات فصلی، فروش ویژه و هدایای رایگان، مشتریان را به خرید ترغیب کنید و بازخورد مثبتی به دست آورید.
برای تخفیف یا جشنواره محدودیت زمانی بگذارید و تاریخ تخفیف را تمدید نکنید؛ این باعث می شود مشتریان تخفیف های بعدی تان را جدی بگیرند. جشنواره های فروش را از مدتی قبل اعلام کنید و مطمئن شوید که مشتریان از جشنواره فروش شما مطلع هستند.

6- بازاریابی کفش با استفاده از ابزارهای تکنولوژی و اینترنت

اگر می خواهید از رقبا برتر باشید، باید کارهایی انجام دهید که آن ها انجامش نداده اند. استفاده از ابزارهای جدید تکنولوژی به شما این فرصت را می دهد که قدم های جدیدی در راه ارائه خدمات به مشتری بردارید. نرم افزار موبایل، استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی در فروش محصول، استفاده از اینترنت اشیا برای اتوماتیک کردن محیط و بهبود تجربه مشتریان، استفاده از سیستم CRM در کفش فروشی برای تحلیل داده های مشتریان و کشف علایق آن ها، اتوماتیک کردن فرایندهای کاری با استفاده از سیستم ERP، استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) جهت بهبود تجربه مشتری و داشتن خرید متفاوت می توانند کسب و کار شما را متحول کنند.
امکان پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین و تتر یا پول های الکترونیک مثل پرفکت مانی نیز راه بسیار خوبی برای آسان سازی فرایند پرداخت مشتری می باشد.

ابزارهای تکنولوژی روش خوبی برای بازاریابی کفش
اگر می خواهید از رقبا برتر باشید، باید کارهایی انجام دهید که آن ها انجامش نداده اند. استفاده از ابزارهای جدید تکنولوژی، به شما فرصت خاص بودن می دهد.

7- بازاریابی کفش با تبلیغات موثر

تبلیغات سنتی مثل تبلیغ بیلبوردی و تبلیغ از طریق تراکت، از گذشته تا به الان مرسوم بوده اند. در کنار این روش ها، در سال های اخیر تبلیغات اینترنتی بسیار رواج پیدا کرده اند. برای اینکه بهترین تبلیغات را داشته باشید، باید هدفتان از تبلیغ را مشخص کنید. آیا می خواهید افراد را از افتتاح کفش فروشی تان مطلع کنید؟ یا اینکه هدف تان افزایش فروش است؟ در تبلیغات باید از شیوه هوشمندانه ای برای جذب مشتری استفاده کنید.

تبلیغتان را به بازه های زمانی پربازده موکول کنید. این موضوع باعث می شود تاثیر تبلیغ شما بیش تر شود. خرید کفش در ایام عید، سال نو، فصل بازگشایی مدارس و شروع فصل جدید بیش تر است. در راهکارهای اینترنتی، تبلیغات بنری آنلاین، خرید بک لینک، تبلیغات در شبکه های اجتماعی، آگهی رپورتاژ، تبلیغات اینفلوئنسری، ایمیل مارکتینگ و بازاریابی پیامکی می تواند برای معرفی کسب و کارتان مفید باشد.

ثبت لوکیشن در گوگل مپ نیز باعث بیش تر دیده شدن شما در نتایج گوگل می شود. این کار باعث می شود تا مشتریانی که در یک محله به دنبال کفش هستند ، با سرچ کردن در گوگل، لوکیشن شما را پیدا کنند.

8- فروش در بستر آنلاین

در عصر تکنولوژی، برای اینکه بتوانید بیش ترین ارتباط را با مشتریان تان داشته باشید، باید در بسترهای آنلاین فعالیت کنید. در سال های اخیر آنلاین شاپ های کیف و کفش زیادی توسعه پیدا کرده اند و استقبال زیادی از آن ها شده است. اگر به روش سنتی کفش می فروشید، وقت آن رسیده است که فروش آنلاین را نیز شروع کنید. راه اندازی آنلاین شاپ کفش می تواند در بستر وب سایت کفش فروشی، نرم افزار کفش فروشی، پیج اینستاگرام یا کانال تلگرام صورت بگیرد.

بعد از راه اندازی آنلاین شاپ یا وب سایت فروشگاهی، باید به صورت حرفه ای در آن فضا محصولاتتان را معرفی کنید. تولید محتوای کاربردی و پاسخ دهی سریع در فضای مجازی می تواند فروش شما را افزایش دهد. برای اینکه مخاطبین بیش تری کسب و کار شما را ببینند، می توانید از تبلیغات فضای مجازی کمک بگیرید. اینفلوئنسرهای خوبی در اینستاگرام هستند که می توانند کسب و کار شما را به دیگران معرفی کنند.

فروش آنلاین از راه های بازاریابی کفش

9- شرکت در نمایشگاه ها

شرکت در نمایشگاه ها زمینه خوبی برای بازاریابی و افزایش فروش کفش است. اگر تولیدکننده کفش هستید، با شرکت در نمایشگاه ها می توانید برند خودتان را معرفی کنید. شرکت در نمایشگاه و اجاره غرفه راه خوبی برای برقراری ارتباط مستقیم با مشتری و کسب وکارهای دیگر است.

10- بازاریابی کفش با استفاده از تکنیک مشارکت

مشارکت با سایر کسب و کارها، یکی دیگر از روش های بازاریابی کفش است که منجر به فروش بیش تر می شود. بررسی کنید که مشتریان شما ممکن است بعد از چه خریدهایی به خرید کفش نیاز پیدا کنند و با این مشاغل همکاری در فروش برقرار کنید.
برای مثال خانم ها بعد از خرید لباس مجلسی، نیاز به کفش مجلسی دارند. یا اینکه فروشگاه های لباس اداری، مکان خوبی برای فروش کفش اداری هستند. علاوه بر اینکه می توانید بخشی از کفش هایتان را در فروشگاه دیگر بفروشید، راهکار دوم این است که با ارائه کارت تخفیف، مشتریان به فروشگاه شما فرستاده شوند. کسب وکارهایی که قصد دارید با آن ها مشارکت کنید، کارت های تخفیف را به مشتریانشان ارائه می دهند و از این راه مشتریان بیش تری به سوی شما می آیند.
حتی این همکاری می تواند بین شما و سایر کفش فروشی ها اتفاق بیفتد. مثلا اگر کفش های شما مجلسی یا رسمی هستند، می توانید با کفش فروشی هایی که در زمینه کفش های بیرونی یا اسپورت فعالیت دارند همکاری و تبادل مشتری داشته باشید.

11- سرعت در خدمات دهی

یکی از دلایل رضایت مشتری، خدمات دهی به موقع است. خیلی وقت ها مشتریان وارد مغازه ای می شوند اما فروشنده مشغول خدمات دهی به افراد دیگر است و نمی تواند به سوالات مشتری سریعا جواب بدهد. حتی در فروش اینترنتی نیز این اتفاق به شدت رایج است. مشتری برای اطلاعات از موجود بودن محصولی پیام می دهد اما پیام او خیلی دیر پاسخ داده می شود. کند بودن وب سایت و طولانی بودن فرایند پرداخت، دیگر دلایلی هستند که مشتری را از خرید کردن منصرف می کنند.

12- ضمانت محصول

پا قلب دوم ماست و حفظ سلامت آن بسیار مهم است. بنابراین اگر می خواهید مشتریان همیشگی داشته باشید، در هر شرایطی کفش باکیفیت بفروشید. کیفیت اجناس شما بهترین راه برای بازاریابی کفش است. اگر از کیفیت کالای خودتان مطمئن هستید، به مشتری ضمانت بدهید. این کار اعتماد مشتریان را بیش تر می کند.

13- آموزش به تیم فروش

آموزش کارکنان یک سرمایه گذاری ارزشمند برای افزایش فروش کفش می باشد. اینکه فروشندگان شما اصول رفتار حرفه ای را بدانند، به طور مستقیم در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر دارد.
آموزشی که به تیم فروش ارائه می دهید باید شامل اطلاعات مربوط به انواع کفش، سایزبندی و جنس بخش های مختلف کفش باشد. آموزش در زمینه مهارت های ارتباطی شامل گفتگو، گوش دادن فعال، تشخیص نیازهای مشتریان و برقراری ارتباط موثر با آن ها، می تواند به ارتقای توانایی های فروش تیم کمک کند. بررسی نیازها و خواسته های مشتریان و توانایی ارائه راهکارهایی که باعث خشنودی آن ها می شود، برای تیم فروش بسیار حیاتی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا