مدیریت کسب و کار

تاسیس فروشگاه پوشاک آنلاین چه شرایطی دارد و چقدر هزینه خواهد داشت؟

احتمالا تا به حال با فروشگاه های آنلاین زیادی مواجه بوده اید. در سال های اخیر آنلاین شاپ ها به شدت زیاد شده اند و فروش اینترنتی رواج زیادی داشته است. اگر می خواهید در حوزه پوشاک فعالیت کنید، شاید تاسیس فروشگاه آنلاین ایده خوبی باشد.
از آنجایی که در حال حاضر عده زیادی از مردم ترجیح می دهند خریدشان را به صورت اینترنتی انجام دهند، شما هم می توانید با داشتن یک ایده خوب، فروش ایده آلی در فضای اینترنت داشته باشید. در این مطلب درباره مراحل تاسیس فروشگاه آنلاین پوشاک توضیح می دهیم. همچنین بایدها و نبایدهای فروش لباس از طریق اینترنت را بررسی می کنیم.

مزایای تاسیس فروشگاه آنلاین پوشاک

فرقی نمی کند به چه حوزه ای از پوشاک علاقه دارید؛ اگر می خواهید لباس زنانه بفروشید یا ایده فروش لباس بچه گانه و مردانه در ذهنتان است، می توانید این ایده را عملی کنید. امروزه عده زیادی با توجه به مشغله بالای کاری، ترجیح می دهند در منزل یا محل کار، از طریق اینترنت لباس ها را ببینند و خرید کنند.
از آنجایی که در خرید اینترنتی، محصول خریداری شده درب منزل به دست افراد می رسد، عده زیادی این روش خرید کردن را ترجیح می دهند. از طرفی در خرید اینترنتی لباس، افراد می توانند چندین سایت و پیج لباس مختلف را بگردند و لباسی با بهترین قیمت و متناسب با سلیقه شان پیدا کنند.

اگر صاحب یک لباس فروشی هستید و می خواهید فروش تان را بیش تر کنید، پیشنهاد ما راه اندازی لباس فروشی اینترنتی است. حتی اگر هنوز شغلی ندارید و در نظر دارید شغلی در حوزه پوشاک شروع کنید، باز هم تاسیس فروشگاه آنلاین پوشاک را توصیه می کنیم.

از مزیت های تاسیس فروشگاه آنلاین پوشاک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز به لباس و پوشاک همواره وجود دارد. پس نیاز و تقاضای مشتری هیچوقت از بین نمی رود.
  • راه اندازی فروشگاه اینترنتی سریع تر از راه اندازی مغازه و گالری پوشاک است.
  • فروشگاه حضوری هزینه مهمی تحت عنوان رهن و اجاره مغازه دارد. حتی اگر می خواهید مغازه ای بخرید، قطعا سرمایه خیلی زیادی را باید برای خرید مغازه صرف کنید. اما در فروشگاه آنلاین هزینه ای بابت مغازه پرداخت نمی کنید.
  • فروش آنلاین پوشاک این امکان را به مشتریان می دهد که به راحتی از هر کجا و هر زمانی خرید کنند.
  • در فروش اینترنتی شما می توانید اطلاعات و نظرات مشتریان را جمع آوری کنید. این کار به شما کمک می کند تا راه های افزایش رضایت مشتریان و افزایش وفاداری در آن ها را بیابید. همچنین با بررسی روش های بازاریابی پربازده، می توانید هزینه بازاریابی را کاهش داده و مشتریان بیش تری را جذب کنید.
  • در فروش اینترنتی با مشتریان تان در ارتباط هستید و آن ها به موقع از پیشنهادات ویژه و تخفیف های شما مطلع می شوند. در نتیجه در مناسبت های خاص و در ایام تخفیف دهی، فروش بهتری را تجربه می کنید.
  • در فروشگاه های آنلاین پوشاک، مشتریان می توانند قیمت ها را بین فروشگاه ها مقایسه کنند و بهترین قیمت را برای محصولات مورد نیاز خود پیدا کنند. پس اگر مشتری تشخیص داد که محصول شما برایش مناسب است، به راحتی به صفحه شما باز می گردد و خرید می کند.
  • در فروش اینترنتی، از هر نقطه ای از کشور می توانید با مشتریانتان ارتباط بگیرید و سفارشات آن ها را پیگیری کنید.
  • در فروش اینترنتی مشتریان شما به یک شهر یا منطقه خاص محدود نمی شوند. در این روش، جامعه آماری شما کل مردم کشور هستند.
  • بودن در فضای آنلاین باعث می شود از نیازهای مشتریان و سلایق آن ها مطلع شوید و به نیازهایشان پاسخ دهید. این انعطاف پذیری باعث می شود در محیط رقابتی پیشی بگیرید.

به طور خلاصه، فروش آنلاین پوشاک دسترسی آسان، مجموعه گسترده، قیمت مناسب، راحتی خرید و امکانات دیگری را برای مشتریان فراهم می کند. این روش به فروشندگان این امکان را می دهد تا به بازار بزرگتری دسترسی داشته باشند و هزینه های عملیاتی را کاهش دهند.

دلیل افزایش تاسیس فروشگاه آنلاین پوشاک
امروزه عده زیادی با توجه به مشغله بالای کاری، ترجیح می دهند در منزل یا محل کار، از طریق اینترنت لباس ها را ببینند و خرید کنند.

قبل از راه اندازی فروشگاه آنلاین باید چه مسیری را طی کنیم؟

شاید فروشگاه اینترنتی سریع راه اندازی شود؛ اما این به آن معنا نیست که می توانیم یک شبه کسب و کار جدیدی را شروع کنیم. قطعا موفق شدن در این حوزه، مثل هر کسب و کار دیگری نیاز به فکر کردن، تحلیل کردن و آمادگی دارد.

قبل از اینکه پیج، کانال یا سایتتان را راه اندازی کنید، باید چند اقدام مهم انجام دهید.

  • تصمیم گیری درباره نوع کالا: قبل از تاسیس فروشگاه آنلاین پوشاک، مطمئن شوید که دقیقا می خواهید چه چیزی بفروشید؟ آیا قصدتان فروش لباس زنانه است؟ یا می خواهید لباس مردانه بفروشید؟ آیا قصدتان فروش پیراهن است؟ یا می خواهید شلوار بفروشید؟ اگر در این رابطه تصمیم گرفتید، حالا باید بررسی کنید که می خواهید اجناستان چه قیمتی داشته باشند؟ طبیعتا این موضوع اهمیت زیادی دارد؛ چرا که قیمت اجناس شما، بازار هدف و نوع مشتریان تان را مشخص می کند.
  • برنامه ریزی و تحقیق: قبل از راه اندازی فروشگاه اینترنتی به خوبی تحقیق کنید. صفحه رقبایتان را بررسی کنید و ببینید نکات مهم در موفقیت آن ها چه مواردی بوده است. ایده های خودتان را نیز به خوبی برنامه ریزی کنید. دقت کنید که برای راه اندازی فروشگاه آنلاین چه گام ها، اقدامات و چه هزینه هایی پیش رو دارید.
  • تأمین محصولات: بررسی کنید که قرار است چطور محصولتان را تهیه کنید. آیا آنلاین شاپی هستید که محصولات وارداتی را می فروشید؟ یا با تامین کننده داخلی ارتباط دارید و کالا را از کارخانه یا انبار تحویل می گیرید؟ برخی فروشنده ها ترجیح می دهند که برای خرید محصول، به بازارهای بزرگی مثل بازار بزرگ تهران بروند و محصولاتشان را از عمده فروشی ها تهیه کنند.
  • انتخاب پلتفرم فروش: برای فروش اینترنتی، باید پلتفرم تان را مشخص کنید. بهترین روش ها برای فروش آنلاین پوشاک فروش از طریق شبکه های اجتماعی (مثل اینستاگرام یا روبیکا)، ساخت وب سایت فروشگاهی، وب سایت های مارکت پلیس (مثل دیجی کالا) یا کانال تلگرام هستند. در ادامه به طور کامل درباره روش های فروش اینترنتی توضیح می دهیم.
  • مشخص کردن بودجه: با توجه به اقدامات قبلی، حتما متوجه شده اید که قرار است چه اجناسی و با چه محدوده قیمتی خریداری کنید. علاوه بر هزینه لباس، هزینه های دیگری هم دارید. در ادامه هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی پوشاک را بررسی کرده ایم.

بهترین روش های فروش آنلاین پوشاک کدامند؟

برای فروش اینترنتی پوشاک باید یک فروشگاه بسازید. اما قبل از هر چیزی باید تصمیم بگیرید که چه نوع فروشگاهی مدنظرتان است. طبیعتا مراحل تاسیس فروشگاه اینستاگرامی پوشاک با راه اندازی سایت فروش لباس یکی نیست.
بهترین روش ها برای فروش آنلاین لباس، موارد زیر هستند:

  1. راه اندازی وب سایت لباس فروشی
  2. فروش از طریق شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، روبیکا و…
  3. فروش از طریق کانال تلگرام، ایتا یا پیام رسان های مشابه
  4. فروش از طریق سایت های واسطه

شما می توانید تمام این روش ها را به طور همزمان اجرایی کنید. اما دقت داشته باشید که هرچقدر وقت کمتری برای فروشگاهتان بگذارید، نتیجه کمتری هم می گیرید. پس بهتر است در ابتدای مسیر، یک یا دو روش را انتخاب کنید.

1- وب سایت فروشگاهی

یکی از بهترین راه ها برای تاسیس فروشگاه آنلاین پوشاک، راه اندازی وب سایت می باشد. وب سایت فروشگاهی معمولا به یکی از این سه روش پیاده سازی می شود:

  1. راه اندازی سایت با وردپرس
  2. راه اندازی سایت با کدنویسی
  3. استفاده از فروشگاه سازها

اینکه کدام روش را برای پیاده سازی وب سایت استفاده کنید، به بزرگی کسب و کار شما و بودجه ای که برای پیاده سازی وب سایت در نظر گرفته اید، بستگی دارد. برای راه اندازی وب سایت، هزینه های دیگری مثل خرید هاست و دامنه نیز دارید.
بعد از راه اندازی وب سایت، باید تصاویر محصولاتتان را بارگزاری کنید و درباره هر محصول، توضیحاتی وارد کنید.
تعیین روش های پشتیبانی و اتصال درگاه پرداخت به سایت، مراحل بعدی هستند که باید پیش ببرید. برای فروش آنلاین، باید یک سیستم پرداخت آنلاین راه اندازی کنید. این شامل انتخاب یک درگاه پرداخت امن است که به مشتریان امکان پرداخت آنلاین را بدهد. البته اگر وب سایت فروش ندارید احتمالا مجبور باشید از روش کارت به کارت و ارسال فیش واریز استفاده کنید.

فرض کنیم سایت شما راه اندازی شد و محصولات با کیفیت تان را بارگزاری کردید؛ حالا دیگران چطور بفهمند شما سایت دارید و از شما خرید کنند؟ طبیعتا برای اینکه محصولی بفروشید، باید مخاطبین سایت تان را ببینند. به این منظور باید از روش های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی استفاده کنید. سئوی وب سایت و تبلیغات بهترین راه ها برای دیده شدن سایت شما هستند. استفاده از روش های تبلیغاتی مثل تبلیغ در شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، بک لینک و یا ایجاد محتوای مناسب برای سایت، می تواند کمک کند تا فروشگاه شما به دید مشتریان بیش تری برسد. همچنین با استفاده از استراتژی تخفیف دهی، می توانید ترافیک وب سایتتان را افزایش دهید.

تاسیس فروشگاه آنلاین پوشاک از طریق سایت
یکی از بهترین راه ها برای تاسیس فروشگاه آنلاین پوشاک، راه اندازی وب سایت می باشد.

2- فروش از طریق شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام

شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام، فضای بسیار خوبی برای فروش اینترنتی هستند. فرقی نمی کند که به فکر فروش اینترنتی کفش باشید، یا بخواهید از طریق اینستاگرام لباس و پیراهن بفروشید.

در اینستاگرام انواع و اقسام محصولات به فروش می رسند. با تولید محتوای منظم و جذاب در اینستاگرام می توانید مشتریان زیادی پیدا کنید. علاوه بر اینستاگرام، اپلیکیشن روبیکا نیز پتانسیل خوبی برای فروش دارد.
برای اینکه در اینستاگرام دیده شوید و فروش خوبی داشته باشید، حتما ترندهای اینستاگرامی را دنبال کنید. استفاده از قابلیت ریلز، پاسخ دهی به کامنت ها و دایرکت ها، آموزش به مخاطبان، ارائه اطلاعات کاربردی درباره لباس، ایده های استایل کردن و…، همگی در جذب فالور و افزایش فروش شما تاثیر دارند.

بعد از ساخت پیج فروش لباس در اینستاگرام (ترجیحا پیج تجاری)، بایوی پیجتان را تکمیل کنید. اطلاعات این بخش در اعتبار و جذابیت پیج شما تاثیر زیادی دارد. بعد از آن اطلاعات محصولاتتان را در قالب پست بارگزاری کنید. در ادامه روش های پیشتیبانی و پاسخ دهی به مشتریان و همچنین راه های پرداخت و روش ارسال را مشخص کنید. بهتر است این اطلاعات را در استوری های آرشیو شده ثبت کنید تا مشتریان با روند کاری شما قبل از خرید آشنا شوند.

بعد از اینکه پیجتان روال حرفه ای به خود گرفت و محتواهای مرتبط در زمان مناسب بارگزاری شدند، نوبت به تبلیغات می رسد. در صورتی که تجربه ای در زمینه فروش اینترنتی از طریق اینستاگرام ندارید، در یک دوره آموزشی مناسب شرکت کنید تا نکات مربوط به استوری گذاشتن، پست گذاشتن، تبلیغات، پاسخ دهی و… را بیاموزید.

3- فروش از طریق سایت های واسط

همیشه هم لازم نیست برای فروش محصولتان، سایت راه اندازی کنید؛ شما می توانید محصولاتتان را در سایت های پربازدیدی مثل سایت دیجی کالا و سایت باسلام بفروشید. سایت های مارکت پلیس (سایت های واسط) مثل دیجی کالا، بازدیدکنندگان زیادی دارند و شما می توانید محصولاتتان را در این سایت ها بفروشید. در عوض بابت هر فروشی که از طریق سایت واسط داشته باشید، باید کمیسیون بپردازید.
برای فروش از طریق سایت های واسط، تنها کافی ست یک حساب کاربری در این پلتفرم ها ایجاد کنید و محصولات را به همراه تصویر و اطلاعات شان وارد کنید و منتظر مشتری بمانید. علاوه بر سایت های مثل دیجی کالا و باسلام، می توانید از اپلیکیشن هایی مثل دیوار و شیپور برای فروش محصولاتتان استفاده کنید.

نکته: اگر فکر می کنید راه اندازی سایت و نگهداری از آن سخت و پرهزینه است، می توانید از طریق سایت های واسط محصولتان را بفروشید.

4- فروش با کانال تلگرام

کانال تگرام یا هر پیام رسان محبوب دیگری که قابلیت ساخت کانال دارد بستر بسیار خوبی برای فروش آنلاین می باشد. برای فروش لباس از طریق تلگرام کافی ست یک کانال تلگرام ایجاد کنید و عکس و مشخصات محصول تان را در آن بارگزاری کنید. مشتریان می توانند به دایرکت شما مراجعه کرده و سفارش شان را ثبت کنند. البته شما می توانید با استفاده از ربات و ایجاد لینک خرید اختصاصی برای هر محصول، فروشتان را حرفه ای تر کنید.
برای تبلیغ کانالتان، می توانید به گروه ها و کانال های پرطرفدار تلگرامی، تبلیغات بدهید. همچنین می توانید از طریق سایت و پیج اینستاگرام، مخاطبین را به کانال تان دعوت کنید.

مزایای  تاسیس فروشگاه آنلاین پوشاک
فروش آنلاین پوشاک دسترسی آسان، مجموعه گسترده، قیمت مناسب، راحتی خرید و امکانات دیگری را برای مشتریان فراهم می کند.

هزینه تاسیس فروشگاه آنلاین پوشاک چقدر است؟

خیلی از افراد دوست دارند هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی پوشاک را بدانند. اما تاسیس فروشگاه آنلاین پوشاک یک هزینه ثابت ندارد و هزینه آن بسته به چند فاکتور متفاوت خواهد بود.
مهم ترین هزینه ای که در تاسیس فروشگاه آنلاین پوشاک خواهید داشت، هزینه خرید پوشاک است. طبیعتا برای این بخش نمی توان بودجه دقیقی مشخص کرد. بسته به اینکه شما چه نوع لباسی می فروشید و چه مقدار لباس را خریده و انبار می کنید، سرمایه مورد نیازتان متفاوت خواهد بود. یک طرح کسب و کار دقیق تهیه کنید و با در نظر گرفتن تنوعی که مدنظر دارید، بودجه لازم برای خرید اجناس را مشخص کنید.

اما هزینه شما به خرید لباس محدود نمی شود. هزینه های مهم دیگری هم وجود دارند که باید برای آن ها بودجه در نظر بگیرید. در ادامه، برخی از هزینه های اصلی برای تاسیس فروشگاه آنلاین پوشاک را بررسی می کنیم:

  • هزینه راه اندازی سایت: راه اندازی پیج اینستاگرام هزینه ای ندارد، اما اگر تصمیم دارید وب سایت راه اندازی کنید، باید هزینه هایی بابت خرید هاست و دامنه پرداخت کنید. همچنین طراحی سایت هم هزینه ای برایتان خواهد داشت. بسته به اینکه سایت شما از طریق کدنویسی طراحی شود یا سایت وردپرسی داشته باشید، هزینه راه اندازی سایت متفاوت خواهد بود. پس برای اینکه بفهمید سایت مورد نظرتان دقیقا چقدر هزینه می برد، حتما درباره انواع روش های راه اندازی وب سایت تحقیق کنید.
  • هزینه محتوا: در فضای اینترنت، محتوا همه چیز است. اگر در اینستاگرام فعالیت می کنید نیاز به پست و استوری دارید. اگر وب سایت دارید، علاوه بر معرفی محصولات، باید مقاله های مرتبط با کسب و کارتان منتشر کنید. شما می توانید این مسئولیت را خودتان انجام دهید؛ اما اگر نمی خواهید خودتان مسئول تولید محتوا باشید، باید فردی را استخدام کنید تا این کار را برایتان انجام دهد.
  • هزینه های عملیاتی: یکی از هزینه های همیشگی فروشگاه های اینترنتی، هزینه اینترنت است. بسته به شرایط تان هزینه های جانبی دیگری مثل اجاره انبار، شرکت در کلاس آموزشی، دستمزد نیروها، هزینه کرایه تا اداره پست و… نیز خواهید داشت.
  • بازاریابی و تبلیغات: برای جذب مشتری، باید در بازاریابی و تبلیغات سرمایه گذاری کنید. این شامل هزینه های مربوط به تبلیغات آنلاین، تبلیغ در رسانه های اجتماعی، بازاریابی محتوا و سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) است. افرادی که می خواهند آنلاین شاپ اینستاگرامی راه اندازی کنند، باید هزینه نسبتا زیادی برای تبلیغات اینفلوئنسری و بلاگری در نظر بگیرند. همچنین صاحبان وب سایت باید برای دیجیتال مارکتینگ هزینه نسبتا بالایی پرداخت کنند. اگر نمی دانید که دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا ضروری است، حتما مقاله مرتبط با اهمیت دیجیتال مارکتینگ را مطالعه کنید.
  • هزینه ابزار: مهم ترین ابزار لازم در فروش اینترنتی، ابزار تولید محتوا است. شما باید هزینه ای برای خرید دوربین عکاسی یا موبایل با قابلیت عکاسی حرفه ای، رینگ لایت، میکروفن (اگر محتوای ویدئویی دارید) و دکور در نظر بگیرید. منظورمان از هزینه دکور، فضایی است که برای عکاسی از محصولاتتان در نظر گرفته اید. طبیعتا این فضا باید از دید مخاطب زیبا باشد، تا مخاطب در نگاه اول جذب محتوای شما شود.

لیست مجوزهای لازم برای تاسیس فروشگاه آنلاین پوشاک

برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیاز به چند مجوز قانونی خواهید داشت. در ادامه لیست کامل مجوزهای لازم برای ساخت فروشگاه اینترنتی را معرفی می کنیم.

  • ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی (شامل نماد موقت، نماد دائم تک ستاره یا نماد دائم دو ستاره)
  • گواهی SSL برای وب سایت
  • درگاه پرداخت آنلاین (شامل درگاه پرداخت مستقیم یا درگاه پرداخت واسط)
  • مجوز در زمینه رسانه های دیجیتال (از طریق سایت saramad.ir)
  • مجوز نظام صنفی رایانه ای

شاید دیده باشید که بیش تر فروشگاه های آنلاین بدون مجوز فعالیت می کنند. این کار امکان پذیر است، اما دریافت مجوزها علاوه بر مزایای حقوقی که برای کسب و کارها ایجاد می کند، در جلب اعتماد مشتریان هم تاثیر دارد. گرفتن بعضی از مجوزهایی که معرفی کردیم ضروری نیست؛ اما دریافت یک یا چند مورد از آن ها، اعتماد مشتریان را بیشتر می کند و اعتبار برندتان را افزایش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا