مدیریت کسب و کار

برای تاسیس طلافروشی چه باید کرد؟ (سرمایه اولیه، مدارک و شرایط و…)

طلافروشی شغل پردرآمدی است؛ به شرط آنکه سرمایه و علم لازم برای راه اندازی و مدیریت این شغل را داشته باشید. افراد زیادی رویای تاسیس طلافروشی را دارند، اما بدون تجربه و مهارت موفقیت در این شغل تقریبا غیرممکن است. راه اندازی شغل در زمینه طلا و جواهر بسته به هدف شما، سرمایه مختلفی نیاز دارد.
اگر می خواهید با مزایا و محدودیت های طلا و جواهر فروشی آشنا شوید، خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنیم. ما در این مقاله انواع روش ها برای کسب درآمد از طریق طلا و جواهر را توضیح می دهیم. همچنین مراحل لازم برای تاسیس طلافروشی از جمله گرفتن مجوز طلا و جواهر فروشی را بررسی می کنیم.

آشنایی با شغل طلافروشی و جواهرفروشی

طلا و جواهر فروشی شغلی است که با معامله انواع مصنوعات زینتی، سکه بهار آزادی و سنگ های قیمتی در ارتباط است. بعضی گالری ها تنها خدمات فروش طلا و جواهر ارائه می دهند، اما بعضی دیگر علاوه بر فروش طلا، خدمات تعمیر طلا و جواهر، خرید طلا از مشتری، بازسازی طلا، بازطراحی جواهرات و طراحی طلا نیز انجام می دهند.
مسئولیت های اصلی طلافروش شامل فروش محصولات، مشاوره به مشتریان در انتخاب محصول مناسب، مدیریت موجودی، ثبت و پیگیری سفارش خرید طلا، مذاکره و قیمت گذاری با تامین کننده و ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان مثل تعمیر و تعویض می باشد. برای موفقیت در این شغل، علاوه بر دانش و تخصص در زمینه طلا و جواهرات، باید مهارت فروش و مذاکره داشته باشید. توانایی برقراری ارتباطات مؤثر با مشتریان، آگاهی از روندها و رویدادهای بازار طلا و جواهرات و دقت در جزئیات از ویژگی های مهم طلافروشان موفق است.

شغل طلافروشی فقط محدود به فروش طلای نو نیست. خریدوفروش طلای دست دوم، فروش مشتقات طلا مثل کیت تست طلا، تولید و فروش جواهرات با روکش طلا و فروش ضایعات طلا از راه های کسب درآمد بیش تر از طلافروشی هستند. خرید طلا در قیمت ارزان و کسب سود از طریق نوسانات قیمت طلا نیز یکی از دلایل سود بیش تر طلافروشان است. کسب سود از نوسانات طلا ریسک بالایی دارد و برای این کار باید به صورت مداوم نوسانات بازار طلا را بررسی کنید.

شاخه های مختلف شغل طلافروشی کدامند؟

اگر به فکر راه اندازی مغازه یا گالری طلافروشی هستید، باید یک سری مراحل رسمی و قانونی را طی کنید. اما از آن جایی که خرید و فروش طلا به روش های مختلفی انجام می شود، بیایید قبل از توضیح مراحل تاسیس طلافروشی، انواع شاخه های طلافروشی را معرفی کنیم.

  • مغازه طلافروشی: در صورتی که می خواهید مغازه طلافروشی داشته باشید، باید یک سری مراحل از جمله کارهای اداری، خرید طلا، ایمن سازی، دکوراسیون و… را انجام دهید. در ادامه این مراحل را به طور کامل توضیح می دهیم.
  • عمده فروشی طلا: بنکدار طلا یا عمده فروش طلا، تأمین کننده طلا و جواهر برای طلافروشی های کوچک تر است. طلافروش های خرد بعد از خرید طلا از بنکدار، سود خود را روی قیمت طلا کشیده و سپس می فروشند.
  • طلافروش کیفی: این افراد نسبت به بنکداران طلا سرمایه کمتری دارند و کارشان پخش طلا در بازار است. این افراد معمولا فرایند سفارش گیری از طلافروشان آنلاین و گالری های طلافروشی را انجام داده و اقدامات لازم برای تحویل سفارشات را انجام می دهند.
  • طلافروشی اینترنتی: فروش اینترنتی طلا و جواهر یکی از جدیدترین شاخه های طلافروشی است. طلافروشان آنلاین به دو صورت مستقل یا وابسته به مغازه طلافروشی، فعالیت می کنند. راه اندازی طلافروشی آنلاین سرمایه اولیه کمتری نیاز دارد، اما ایجاد اعتماد در این روش سخت تر است و شما باید بتوانید با اعتمادسازی و ارائه محصولات خاص، اعتماد و علاقه مشتری را جلب کنید.
تاسیس طلافروشی

مراحل تاسیس طلا فروشی کدامند؟

راه اندازی هر شغلی با چالش هایی همراه است. اینکه مراحل راه اندازی و تاسیس طلافروشی را بدانید، به شما کمک می کند تا با چالش های مسیر آشنا شده و دید بهتری داشته باشید. در ادامه مراحل کلی تاسیس طلافروشی را توضیح می دهیم تا با برنامه ریزی دقیق، این مراحل را طی کنید.

  1. بررسی بازار و برنامه ریزی
  2. انتخاب رده شغلی مناسب
  3. تعیین مکان طلافروشی
  4. تأمین سرمایه برای خرید جنس
  5. دریافت مجوزهای لازم و انجام امور اداری (شامل دریافت مجوز اماکن، جواز کسب، تاییدیه مالیات و شرکت در کلاس های آموزشی)
  6. تأمین محصول
  7. طراحی فروشگاه و دکور
  8. بازاریابی و تبلیغات
  9. مدیریت مالی و حسابداری
  10. استخدام و آموزش پرسنل

1) بررسی بازار و برنامه ریزی تاسیس طلافروشی

در این مرحله، شما باید شرایط بازار طلا را بررسی کنید. بررسی نیازها و تقاضای مشتریان، تحلیل رقابت، ارزیابی میزان سودآوری و… مواردی هستند که باید آن ها را تحلیل کنید. همچنین، باید برنامه ریزی کسب و کار را انجام دهید و استراتژی های بازاریابی، قیمت گذاری و مدیریت مالی را مشخص کنید.
بعد از تعیین چشم انداز و هدف، چالش های مسیر را تحلیل کنید و برای اجرای برنامه هایتان جدول زمانی ایجاد کنید. طرح کسب و کار شما باید مکتوب باشد و از قبل برای هر مرحله از کار، خودتان را آماده کنید. در صورت نیاز می توانید برنامه را بررسی و اصلاح نمایید.

2) انتخاب رده شغلی مناسب

قبل از شروع مراحل تاسیس طلافروشی، باید درباره رده شغلی تان تصمیم بگیرید. انتخاب رده شغلی اهمیت زیادی دارد؛ چرا که مراحل بعدی از جمله سرمایه مورد نیاز، مجوزهای تاسیس و…، بسته به رده شغلی متفاوت خواهند بود. بنابراین افرادی که می خواهند در زمینه طلا فعالیت کنند، باید حتما نوع فعالیت مورد نظر را مشخص کرده و براساس آن، مراحل بعدی را طی کنند.
در حوزه طلا و جواهر، بیست رده شغلی وجود دارد. از جمله آن ها می توان به فروشندگی طلا و جواهر، طراحی، قلم زنی، تعمیرات، مرصع کاری، بنکداری طلا، بنکداری جواهر و… اشاره کرد.

3) تعیین مکان طلافروشی

خرید یا اجاره مکان طلافروشی یکی از مراحل اولیه تاسیس طلافروشی می باشد. برای دریافت مجوز کسب، محل طلافروشی شما باید مشخص باشد. در انتخاب محل تاسیس طلافروشی به چند نکته توجه کنید؛ بهتر است طلافروشی تان را در موقعیت مکانی شلوغ و پررفت و آمد تاسیس کنید. این موضوع علاوه بر بالابردن فروش، امنیت مغازه را نیز افزایش می دهد. دسترسی راحت یکی دیگر از مواردی است که در انتخاب محل فروشگاه یا گالری باید در نظر بگیرید.

یادگیری مشتری مداری در تاسیس طلافروشی
مشتری مداری و طرز برخورد با مشتری یکی از موارد مهمی است که صاحبین طلافروشی ها باید به آن توجه کنند.

4) تأمین سرمایه برای خرید جنس و تاسیس طلافروشی

بعد از برنامه ریزی کسب و کار و تحلیل بازار، نوبت به تامین سرمایه برای خرید طلا می رسد. اینکه چه زمانی و به چه صورتی سرمایه خود را تبدیل به طلا کنید، موضوع مهم دیگری است که باید درباره آن تصمیم بگیرید.
در نظر داشته باشید که گالری طلافروشی علاوه بر هزینه خرید طلا، هزینه های بزرگ دیگری نیز دارد. هزینه اجاره و رهن مغازه، دکور مغازه و سیستم امنیتی مهم ترین هزینه هایی هستند که باید در برنامه ریزی تان لحاظ کنید. سرمایه لازم برای راه اندازی طلافروشی بسته به متراژ و موقعیت فروشگاه، نوع طلا و جواهرات ارائه شده و بودجه بازاریابی و تبلیغات متفاوت خواهد بود.

5) دریافت مجوزهای لازم و انجام امور اداری جهت تاسیس طلافروشی

  • دریافت مجوز اداره اماکن

برای تاسیس قانونی طلافروشی باید مجوز اداره اماکن را بگیرید. برای دریافت مجوز از اداره اماکن باید یک نام تجاری (در چارچوب ضوابط) انتخاب کنید. همچنین قوانینی که اداره اماکن برای تاسیس طلافروشی مشخص کرده است را اجرا کنید. دریافت پلاک شهرداری و نصب آن بر سردر مغازه، نصب دوربین مداربسته، نصب گاوصندوق امنیتی، نصب زنگ در، رعایت استانداردهای استحکام، زنگ خطر، قفل برقی درب، ضدگلوله کردن شیشه ها و وجود کپسول اطفای حریق مهم ترین قوانین می باشند.

  • گذراندن دوره آموزشی جهت تایید مهارت طلافروشان

شما به عنوان طلافروش یا طلاساز باید با اطلاعات فنی و حقوقی حوزه طلا و جواهر آشنا باشید. تسلط به اصطلاحات حوزه طلا مانند انس و اجرت، آشنایی با عیارهای طلا، شناخت ویژگی طلا، محاسبه وزن خالص طلا، تبدیل عیار طلا، آشنایی با تجهیزات طلافروشی، شناخت انواع سکه و مباحث بازاریابی، مشتری مداری و فروش از مواردی هستند که باید درباره آن ها دانش و تجربه کسب کنید.
علاوه بر این شما موظف هستید تا در دوره آموزشی احکام تجارت و کسب و کار شرکت کنید. بعد از شرکت در دوره، آزمون نظری و عملی از شما گرفته می شود. بعد از قبولی در آزمون تستی، بسته به رسته انتخابی شما، کلاس های عملی تان مشخص می شود. به علاوه افرادی که قصد فروش جواهرات را دارند، باید در دوره‌های شناخت جواهرات و سنگ‌های قیمتی شرکت کنند.

  • دریافت جواز کسب (پروانه کسب) از اصناف

پس از دریافت مجوز اداره اماکن، می توانید برای دریافت جواز کسب اقدام کنید. فعالیت تجاری بدون داشتن جواز کسب خلاف قانون بوده و در صورت تشخیص، با افراد برخورد قانونی می شود. جواز یا پروانه کسب سندی است که برای فعالیت در یک حرفه معین صادر می شود. 20 رده شغلی در حوزه طلا و جواهرات وجود دارد و شما باید مجوز مربوط به رده شغلی مدنظرتان را دریافت کنید.
برای صدور جواز کسب طلافروشی، اصناف از اماکن عمومی استعلام می گیرد و پرونده ای برای کسب و کار شما تشکیل می شود. این پرونده حاوی مدارکی مثل نامه درخواست متقاضی، فتوکپی شناسنامه و کارت ملی، گواهی گذراندن دوره آموزشی ، گواهی عدم اعتیاد و عدم سوءپیشینه، گواهی مالیاتی، کارت پایان خدمت، اجاره نامه یا سند مالکیت واحد صنفی و فیش واریزی مبلغ عضویت به اتحادیه است.

  • ثبت نام مالیاتی طلافروشی

تعیین وضعیت مالیاتی و ایجاد حساب در سایت سازمان امور مالیاتی کشور یکی دیگر از مراحلی است که باید طی کنید. ثبت نام مالیاتی طلافروشی به صورت الکترونیکی انجام می شود. برای این کار مودی مالیاتی ابتدا باید از طریق سامانه پیش ثبت نام، اطلاعات مورد نیاز را تکمیل کند. بعد از آن اطلاعات ثبت شده از نهادهای مربوطه از جمله ثبت احوال و نظام وظیفه استعلام می شوند و در صورت وجود مغایرت، از طریق پیامک به مودی اطلاع داده خواهد شد. بعد از اینکه سازمان مالیات اطلاعات اولیه را تایید کرد، نام کاربری و کلمه عبور برای مودی ارسال خواهد شد.

مودی مالیاتی بعد از دریافت اطلاعات، باید وارد سایت شده و فرم های لازم را پر کند. در مرحله بعدی اعتبارسنجی نهایی انجام می شود و در صورت تایید، ثبت نام به مرحله نهایی می رسد. بعد از دریافت مجوز و راه اندازی طلافروشی، باید هر سال، اظهارنامه مالیاتی کسب و کار تان را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهید. این اظهارنامه نوعی کارنامه مالی است که عملکرد مالی کسب و کار شما را در طی یک سال گذشته نشان می دهد و جهت تعیین مالیات مورد استفاده قرار می گیرد. برای تکمیل این اظهارنامه باید در تاریخ های مشخص شده وارد حساب کاربری تان در سایت سازمان امور مالیاتی کشور شده و مالیات تان را پرداخت کنید.

6) تأمین محصول

بعد از دریافت مجوزهای فعالیت، نوبت به خرید طلا و جواهر می رسد. شما می توانید با تولیدکنندگان مستقیم طلا، تامین کنندگان عمده فروشی بنکدار) یا بازارهای طلا محلی همکاری کنید. بررسی کیفیت و قیمت محصولات، مذاکره قراردادهای تأمین و تنظیم شرایط قراردادها از جمله وظایف این مرحله است.

7) طراحی فروشگاه و دکور

ظاهر فروشگاه شما و سبک طلاهایی که ارائه می دهید، مشتریان شما را مشخص می کنند. دیزاین یکی از مهم ترین مراحل در راه اندازی طلافروشی است. یکی از موارد مهم در چیدمان طلافروشی، توجه به ویترین است. ویترین اولین چیزی است که مشتری می بیند و تصمیم می گیرد که وارد گالری شما شود یا خیر. توجه به رنگ دکور، نورپردازی، سردر مغازه، پیشخوان مناسب، شلف های طبقاتی و مانکن در طراحی فروشگاه و جذب مشتری اهمیت دارد.

اهمیت دکور طلافروشی در پروسه تاسیس طلافروشی
ویترین اولین چیزی است که مشتری می بیند و تصمیم می گیرد که وارد گالری شما شود یا خیر.

8) بازاریابی و تبلیغات

برای موفقیت در طلافروشی، استراتژی های بازاریابی و تبلیغات حیاتی است. شما باید بازاریابی مناسبی را انجام دهید تا مشتریان را به طلافروشی خود جذب کنید. علاوه بر روش های مرسوم تبلیغات، ایجاد استراتژی بازاریابی منحصر به فرد می تواند کمک کند تا از رقبا متمایز شوید. بعضی طلافروشی ها اقدام به راه اندازی پیج کاری اینستاگرام می نمایند تا فروش شان را در فضای اینترنت بیشتر کنند. ارائه تخفیف، جشنواره فروش و قرعه کشی نیز می تواند راه های موثری برای تبلیغات باشد.

9) مدیریت مالی و حسابداری

ایجاد یک سیستم مدیریت مالی و حسابداری قوی برای طلافروشی بسیار مهم است. باید سیستمی را برای پیگیری و ثبت درآمدها، هزینه ها، موجودی و دیگر عملیات مالی راه اندازی کنید. همچنین، باید مدیریت مالی صحیح و برنامه ریزی بودجه انجام دهید. برای این منظور می توانید نرم افزار حسابداری مناسبی خریداری کنید. سیستم های ERP نیز در این زمینه می توانند مفید باشند. سیستم ERP از ماژول های مختلفی مثل ماژول حسابداری، بازاریابی، فروش و… تشکیل شده است. این ماژول ها یکپارچه سازی شده اند و در صورت توسعه کسب و کار و افتتاح شعبه های جدید، نرم افزار ERP در یکپارچگی اطلاعات شعب مختلف مفید خواهد بود.

10)استخدام و آموزش پرسنل

استخدام کارکنان متخصص و متعهد برای طلافروشی بسیار اهمیت دارد. نیازمندی های شغلی را مشخص کنید و افرادی را با تجربه و مهارت های لازم استخدام کنید. همچنین، به آموزش کارکنان در زمینه محصولات طلا، مهارت های فروش، خدمات مشتریان و سایر جوانب مربوط به کسب و کار توجه کنید.

مزایا و معایب شغل طلا فروشی چیست؟

شغل طلا فروشی در عین جذابیت، نکات ظریف و حساسی دارد که اگر آن ها را ندانید به دردسر می افتید. برای اینکه بدانید شغل طلافروشی مناسب شما هست یا نه، باید مزایا و معایب این شغل را بدانید. در صورتی که می توانید با محدودیت های شغل طلافروشی کنار بیایید و سرمایه کافی برای این شغل را دارید، می توانید به راه اندازی گالری طلا و جواهر بیش تر فکر کنید.

مزایای تاسیس طلافروشی و جواهرفروشی

  • طلا یک کالای جهانی و یک نوع سرمایه گذاری امن است.
  • طلا قدرت نقدشوندگی بالایی دارند و هر لحظه می توانید آن را به پول نقد تبدیل کنید
  • طلافروشی به یک فعالیت واحد محدود نمی شود. سرمایه گذاری روی طلا، تعمیرات طلا، طراحی جواهر و… راه هایی هستند که به کسب درآمد بیش تر از طریق طلا کمک می کنند.
  • طلافروشی وجهه اجتماعی بسیار خوبی دارد و در دسته شغل های باپرستیژ قرار می گیرد.
  • با گسترش فعالیت و بیش تر شدن تنوع کاری تان می توانید به گروه های هدف بیش تری خدمات بدهید و بازارتان را گسترده کنید.
  • این شغل نیاز به فعالیت بدنی بالایی ندارد. از طرفی این کسب وکار به فروش قطعات زینتی ظریف و زیبا مربوط است و انرژی و نشاط خاصی به همراه دارد.
  • برای ورود به بازار کار طلافروشی، نیاز به مدرک دانشگاهی ندارید و داشتن سرمایه و تجربه برای راه اندازی این شغل کافی است.
  • خرید طلا به عنوان زیورآلات یا سرمایه گذاری (به خصوص در انواع سکه) در بین اقشار مختلف مخصوصا خانم ها بسیار رایج است.
مزایای تاسیس طلافروشی
از مزایای تاسیس طلافروشی می توان به شاد بودن این شغل اشاره کرد.

معایب تاسیس طلافروشی

  • با توجه به قیمت بالای طلا، راه اندازی این شغل نیاز به سرمایه اولیه زیادی دارد.
  • علاوه بر هزینه طلا، شغل طلافروشی نیاز به تجهیزات جانبی همچون ویترین، تجهیزات امنیتی، میز پیشخوان، مانکن طلا، استند و… دارد. فراهم کردن این مجموعه هزینه زیادی نیاز دارد.
  • نوسان قیمت طلا (نوسان داخلی و نوسانات جهانی) زیاد است. در صورتی که تجربه خوبی در این زمینه نداشته باشید احتمال ضررتان وجود دارد.
  • گالری های طلافروشی همیشه در معرض خطر سرقت هستند. به همین دلیل فراهم کردن شرایط امنیتی مناسب در این شغل ضروری است.
  • صنعت طلافروشی با رقابت قوی و فشار رقابتی مواجه است. بازار طلا پر از فروشندگان و تولیدکنندگان مختلف است و برنده شدن در این بازار نیازمند استراتژی های خوب و پیشی گرفتن از رقبا است. بنابراین، برای موفقیت در طلافروشی، شما نیاز به برنامه ریزی دقیق، بازاریابی قوی و ارائه محصولات منحصر بفرد دارید.
  • در طلافروشی، شما باید با مسئولیت های قانونی مرتبط با این صنعت آشنا باشید. این شامل قوانین مالیاتی، مقررات خرید و فروش طلا، استانداردهای کیفیت و محدودیت های واردات و صادرات طلا می باشد. عدم رعایت این مسائل می تواند منجر به مشکلات قانونی و جریمه های مالی شود.
  • سلیقه و مد لوازم طلا و جواهرات ممکن است با گذر زمان تغییر کند. این به معنی تغییر در تقاضا و نیازهای مشتریان است. شما باید محصولاتتان را با سلیقه مشتریان تطابق دهید و محصولات تان را به روز نگه دارید تا بتوانید مشتری جدید جذب کرده و مشتریان قبلی را حفظ کنید.

سود تاسیس طلافروشی چقدر است؟

سود طلافروشی یک عدد ثابت نیست. بسته به اندازه گالری، میزان اجناس، میزان خرید و فروش و خدماتی که ارائه می دهید، سود شما مشخص می شود. دقت داشته باشید که قیمت طلا بر اساس وزن طلا، قیمت روز طلا، اجرت ساخت، 7 درصد سود ثابت طلافروش‌ها و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده مشخص می‌شود. یعنی سود طلافروش در هر معامله مشخص است؛ مطابق با تعرفه اتحادیه طلا فروشان، میزان سود طلافروش از هر گرم طلا، 7 درصد می باشد. فرقی ندارد که طلا نو یا دست دوم باشد، میزان سود همان هفت درصد است. از طرفی فروش سنگ های قیمتی و میزان اجرت ساخت طلا، باعث بالا رفتن درآمد طلافروشان می شود.
به این موضوع هم توجه داشته باشید که ارزش طلا به مرور زمان بالاتر می رود و در گذر زمان ارزش سرمایه طلافروش حفظ می شود. شما به عنوان طلافروش برای کسب سود بیش تر باید به دنبال روش های افزایش فروش باشید. برای فروش بیش تر نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • نوع محصولاتتان را مشخص کنید تا مشتری های خودتان را پیدا کنید.
  • برای جذب مشتری به مناسبت های مختلف تخفیف بدهید.
  • خرید بهترین CRM و ERP برای کسب و کار می تواند در مدیریت بهتر گالری های طلافروشی و فروش بیش تر به شما کمک کند
  • از تبلیغات سنتی و اینترنتی برای شناساندن خودتان به عده بیشتری از افراد استفاده کنید.
  • وب سایت و صفحات مجازی ایجاد کرده و فعالیت تان را گسترش دهید.
  • به نظر مشتری گوش دهید و از بازخورد مشتری برای بهبود کارتان بهره ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا